ID : 1051362
گزارش/

توسعه حسینیه امام تفت ضروری است/ مسئولین چاره اندیشی کنند


آیین نخل برداری تفت امسال همچون سال های قبل با شکوه معنوی خاصی در حسینیه امام(ره) تفت برپا شد با این تفاوت که امسال حسینیه، پاسخگوی خیل جمعیت مشتاق نبود .

به گزارش یزد رسا، آیین عزاداری عاشورای تفت که نخل برداری هم جزئی از آن است در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

DSC_0434       

شهر کوچک و زیبای تفت که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده همه ساله در روز عاشورا میزبان خیل عزاداران حسینی از سراسر کشور است .

این مراسم که به طور مستقیم از سیمای استان و شبکه های سیمای سراسری پخش می شود از چنان شور و هیجان معنوی برخوردار است که باید در صحنه بود و با چشمان خود این منظره روحانی را نظاره کرد.

اما نکته قابل توجه این که همه ساله بر تعداد جمعیتی که به این حسینیه پا می گذارند افزوده می شود، در حالی که امکانات و فضای فیزیکی آن همچنان ثابت باقی مانده و جوابگوی جمعیت حاضر نیست.

در عاشورای امسال، دهها هزار نفر از عزاداران سراسر کشور عازم حسینیه امام (ره) تفت شده بودند تا از نزدیک به همراه دیگر عزاداران و نخل برداران در غم شهادت سیدالشهدا(ع) همنوا شوند.

DSC_0441

جمعیت حاضر به حدی بود که چندین برابر جمعیتی که در حسینیه تجمع کرده بودند در بیرون از آن و خیابان های اطراف جمع شده بودند اما نمی توانستند وارد حسینیه شوند.

اگر رودخانه خشک، طولانی و بی آب شهر تفت به یاری مسوولان نمی رسید معلوم نبود مالکان دهها هزار دستگاه خودرو موجود در این شهر باید در کدام نقطه شهر توقف کننند و خود را به مراسم برسانند.

حتی دیگر گردش نخل در حسینیه نیز به علت فشردگی جمعیت حاضر، کاری مشکل شده و هر آن احتمال حادثه ای تلخ می رود و لذا باید در این زمینه طرحی نو در انداخت و چاره ای اندیشید.

حسینیه فعلی و خیابان های کم عرض اطراف آن توان میزبانی این میزان جمعیت را ندارد و لذا توسعه حسینیه امری ضروری است و باید هرچه سریع تر و تا قبل از عاشورای سال آینده نسبت به توسعه این حسینیه و میدان روبروی آن چاره اندیشی کرد.

از آنجا که نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم یزد، استاندار و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم نخل برداری عصر عاشورای تفت حاضر بودند و از نزدیک شاهد مشکلات یاد شده بودند قطعا می توانند در این زمینه راهگشا باشند و برای توسعه حسینیه و تامین امکانات رفاهی لازم برای عزاداران یاری رسان باشند.

DSC_05391

فرماندار تفت با تایید لزوم توسعه حسینیه مرکزی شهر تفت از برنامه ریزی برای نیل به این هدف در طول یکسال گذشته خبر داد.

ˈابوالقاسم دهقانˈ با بیان اینکه بخشی از بناهای اطراف حسینیه به این مکان اضافه خواهد شد دلیل تاخیر در توسعه آن را وجود مغازه های اوقافی اعلام کرد که هر گونه تغییر و تحول در آن ها تابع قوانین وقف بوده و نیازمند طی شدن ضوابط خاص وقفی است.

به گفته وی، گودبرداری محل یاد شده انجام شده و طرح توسعه آن ادامه خواهد یافت.

فرماندار تفت با اشاره به اینکه این حسینیه در استان و کشور منحصر بفرد است دلیل آن را استفاده از تربت کربلا در ساخت آن اعلام کرد که در قرن نهم هجری قمری اتفاق افتاده است.

آیین نخل برداری تفت همه ساله با شکوه خاصی با حضور انبوهی از عزاداران حسینی در حسینیه مرکزی شهر تفت(امام ره) برپا می شود.

DSC_0467

نخل که در لغت فارسی به معنای تابوت است در نزد مردم منطقه نمادی از تابوت سیدالشهدا بوده و وسیله ای چوبی است که دو طرف آن به صورت مشبک، از چوب ساخته شده و بوسیله چوب های دیگر به هم مرتبط شده و بر روی چهار تیرچوبی قرار دارد.

هیات های مذهبی در این روز، دو روی نخل را با آیینه تزیین می کنند و در بین آئینه ها، عکس های امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای جنگ تحمیلی را قرار می دهند که این کار جلوه خاصی به نخل می بخشد.

هیات ها پس از اینکه بدنه نخل را با پارچه سیاه پوشاندند، شماری شمشیر و خنجر برهنه بر روی پارچه مشکی نصب می کنند.

پس از آماده شدن نخل، یکی از هیات های مذهبی وارد حسینیه شده و در حالی که اعضای هیات می دوند و با صدای بلند حسین حسین می گویند به زیر نخل رفته و به اتفاق دیگر عزاداران که از قبل در زیر نخل بودند با فریاد یا علی ، نخل را از جا بلند می کنند.

در این زمان، عزاداران نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می گردانند و همزمان با آن ندای دلنشین اذان در فضای اطراف حسینیه طنین انداز می شود.

DSC_0464

مردم سوگوار و اعضای هیات های مذهبی پس از آنکه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار می دهند و در حالی که به سر و سینه خود می زنند ندای حسین حسین را فریاد می زنند.

رئیس هیات امنای حسینیه امام تفت نیز در این خصوص گفت: طرح ساماندهی مجموعه تاریخی و فرهنگی مسجد ، مهدیه و حسینیه امام تفت به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ملی و مذهبی کشور از سال ۱۳۹۰ مورد باز نگری و طراحی جدید قرار گرفت.

محمدرضا جواهری افزود: در این پروژه بزرگ که با زیربنای تقریبی ده هزار متر مربع اجرا می شود، در دو و سه طبقه طراحی و بخش اصلی پروژه که « مهدیه بزرگ تفت » خواهد بود حدود ۶هزار مترمربع مساحت دارد و به صورت زیرزمینی در حد فاصل تکیه حسینیه امام و مسجد امام تفت اجرا خواهد شد.

به گفته وی ، این طرح با همکاری و حمایت امام جمعه تفت و اعضای هیأت امناء، بازاریان و کسبه بازار امام تفت، سازمان میراث فرهنگی استان، مهندسان مشاور بوم گستر و مشاوره و راهنمایی تعدادی از اهالی شهرستان تفت و حتی کسب نظر از بهره برداران و بازدید کنندگان این مجموعه باارزش تاریخی و فرهنگی تهیه شده است.

رئیس هیات امنای حسینیه امام تفت ادامه داد: این مجموعه دارای فضاهای فرهنگی و خدماتی نظیر سالن های تجمعات خواهران و برادران، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، مغازه، دسترسی های متنوع و متعدد و با رعایت استانداردهای لازم در حوزه معماری ، سازه ای و تاسیساتی طراحی شده است.

جواهری اضافه کرد: کار اول این مجموعه با زیربنای تقریبی ۳۶۰۰ مترمربع در روز عید غدیر با حضور پرشور مردم کلنگ زنی شد و هم اکنون در مرحله آزادسازی مسیرها و فضاهای موجود بوده و پیش بینی می شود اتمام آزادسازی این بخش از پروژه و شروع عملیات گودبرداری و اجرا فونداسیون در همین ایام صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد تا با همکاری و همفکری و همیاری تمامی افراد، اجرای سریع و موفق این طرح عظیم در زمان پیش بینی شده محقق شود و سال آینده در ایام عزاداری محرم شاهد پیشرفت چشمگیر و بهره برداری از بخشی از این پروژه عظیم باشیم.

DSC_05693

 

منبع: ایرنا




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.