ID : 21762190
فعال اقتصاد مقاومتی استان عنوان کرد

تولید روغن کنجد؛ شغلی با درآمد میلیونی برای یزدی ها


فعال اقتصاد مقاومتی در استان یزد با اشاره به مشکلات موجود در ادارات و حجم بالای کاغذبازی ها گفت: از مسئولان می خواهم تا سختگیری های اداری را به حداقل برسانند تا تولید کنندگان را از ادامه راه دلسرد نکنند.

به گزارش یزد رسا؛ فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه تولید روغن کنجد دراستان یزد گفت: صنایع تبدیلی تکمیلی همواره توانسته است در اقلیم خاص استان یزد جای خود را پیدا و حفظ کند؛ این صنایع علاوه بر سود اوری بسیار مطلوبی که دارند به دلیل کم بودن استان، جایگزین مناسبی برای صنایع پرآبخواه خواهند بود.

مرتضی ثابت اظهار داشت: شغل اصلی بنده گچکاری است ولی در کنار آن تولید روغن کنجد را از یک سو به دلیل میراثی بودن آن در خانواده ام و از سوی دیگر تولید ماده غذایی سالم و مفید و به تبع آن کسب روزیی حلال انتخاب کردم.

وی افزود: با دو برادر دیگر خود سرمایه شخصی راجمع کردیم و با وامی که از صندوق مهر امام رضا (ع) گرفتیم دستگاه های لازم را خریداری و کارگاه تولید را راه انداخته و خوشبختانه تا کنون از سود آوری آن راضی هستیم؛ البته نا گفته نماند ناملایمات بازار ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرد که به یاری خداوند تا کنون آن ها را پشت سر گذاشت ایم و برای سه نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته ایم.

عدم خودکفایی کشور در تولید کنجد با وجود نیاز فراوان

ثابت با ابراز ناراحتی از واردات کنجد تصریح کرد: کنجد مورد نیازمان را از تاجران وارد کننده کنجد از افغانستان تهیه می کنیم که البته بسیار مرغوب است ولی جای تأسف دارد که در کشور، بویژه در استان یزد که صنایع تبدیلی کنجد رونق فراوانی دارد، تولید این ماده غذایی را در سطح انبوه وجود نداشته و خودکفا نیستیم.

وی در همین راستا ادامه داد: جای خالی تولید کنجد مرغوب و البته با قیمت منصفانه در کشور بسیار خالی است، ما در کشور چیزی کم نداریم و با بهره گیری از اقلیم خاص ایران به راحتی می توانیم سرامد تولید کنجد در جهان شویم؛ امیدوارم مسئولان کشاورزی و البته کشاورزان، توجه ویژه ای به این امر داشته باشند تا علاوه بر ایجاد درآمد های کلان ملی، کشور را نیز در این عرصه به خودکفایی برسانند.

کاغذبازی های اداری؛ سد راه تولیدکنندگان

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: به دلیل برخی مشکلات اخذ مجوز و سختگیری های ادارات مربوطه توان فروش انبوه را نداریم و در ماه تنها دو تا سه و نیم تن روغن کنجد تولید می کنیم که در فروش این میزان هم در تنگنا قرار داریم.

مرتضی ثابت با اشاره به ساز ناکوک بازار فروش تصریح کرد: بحمدلله در خانواده ای بزرگ شده ایم که از کودکی با کار و تلاش برای کسب روزی حلال آشنا بوده و سختی کار برایمان مشکلی ایجاد نمی کند؛ آنچه که امروز تولیدکنندگان را آزرده می کند مشکلات بازار است؛ یک تولید کننده داخلی با همه تلاشی که می کند قادر به فروش محصول خود نیت و این امر مشکلات ریشه ای بسیاری را برای آن ها و البته اقتصاد کشور به وجود آورده است.

کسب بازار فروش؛ کلیدی ترین عامل ماندگاری

وی در ادامه گفت: ورود به این عرصه آسان بوده و نیاز به دانش قبلی ندارد؛ کسانی که به تازگی می خواهند وارد این عرصه شوند تنها در صورتی که بتوانند هزینه های اولیه نظیر هزینه خرید دستگاه، تجهیز کارگاه و طی مراحل اداری را تأمین کنند مشکلی جز یافتن بازار فروش ندارند.

ثابت گفت: نا گفته نماند که استفاده از دانش افراد با تجربه و متخصصان این عرصه بسیار مهم  و اساسی است؛ تولید کنندگان با ایجاد برندی که با تولید محصول مطلوب اعتماد مردم را جلب کند خواهند توانست جای خود را به مرور در بازار پیدا کنند که البته حفظ آن نیز بسته به ادامه این روند دارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که تولید گنندگان بتوانند تولیدات خود در یک کارگاه متوسط تولید روغن کنجد را به خوبی به فروش برسانند، به راحتی درآمدی بالغ بر شش تا هشت میلیون در ماه خواهند داشت.

مسئولان با تنظیم بازار و تسهیل روند اداری تولیدگنندگان را یاری دهند

این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به مشکلات موجود در ادارات و حجم بالای کاغذبازی در کشور افزود: از مسئولان می خواهم تا سختگیری های اداری را به حداقل برسانند تا تولید کنندگان با وضع بهتری قادر به فعالیت باشند و دچار دلسردی نشوند.

مرتضی ثابت ادامه داد: چه خوب است که مسئولان و ادارات مختلف کشور به جای ایراد قوانین و روند های سختگیران اداری برای تولید کنندگان داخلی، راهی برای بهبود وضع بازار یافته و شرایط خرید و فروش را تنظیم کنند.

انتهای پیام/ د




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


یونس
سلام ، من تازه میخام این کار رو شروع کنم ولی نمیدونم از چه دستگاهی استفاده کنم برای تولید خانگی ، وآیا میصرفه یا نه
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۷/۰۱/۲۴ ۱۱:۱۷.