ID : 38959150
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد:

تولید سالیانه17میلیون شاخه گل زینتی در یزد/ضرر180میلیاردی کرونا به تولیدکنندگان گل زینتی


شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت:در شرایط عادی سالیانه ۱۷ میلیون شاخه گل‌ زینتی در استان یزد تولید که امسال باتوجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال زیان به تولیدکنندگان گل استان وارد شده است.

به گزارش یزدرسا ، مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد به اینکه سالانه در شرایط عادی ۱۷ میلیون شاخه گل‌ زینتی در استان یزد تولید می شود، خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد گل‌های زینتی تولید شده در بازار سایر استان‌ها عرضه ‌می شود ولی امسال باتوجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، تولید گل های زینتی استان به کمتر از نصف کاهش یافت و از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال زیان به تولیدکنندگان گل استان وارد شد.

وی با بیان اینکه ساخت هر هکتار گلخانه گل زینتی حدود ۷۰ میلیارد ریال هزینه دارد، تصریح کرد: برای ترویج و توسعه کشت گل‌های زینتی در استان، دولت برای هر هکتار تا سقف ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات از بند الف ماده ۵۲ قانون الحاقی بودجه به بهره برداران پرداخت می‌کند.

شیخ علیشاهی خاطر نشان کرد: هم اکنون در مجموع ۲۷ واحد گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی در ۱۵ هکتار از اراضی‌ کشاورزی استان یزد در شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر ایجاد شده است که علاوه بر ایجاد ۲۲۰ فرصت شغلی بیشتر به طور میانگین در هر متر مربع این گلخانه ها به طور متوسط ۱۱۰ شاخه گل رز تولید می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: گونه‌ گل‌های زینتی استان رز، مریم ، ژربرا و لیسیانتوس است که بیشتر در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای تولید می شود و با توجه به مزیت‌ تولید این محصولات در فضاهای بسته، ‌صرفه جویی در مصرف آب و ارزش اقتصادی بالایی را به دنبال دارد.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تشریح محدویت منابع آب و ضرورت استفاده بهینه از آن در بخش کشاورزی نیزاظهار داشت: دولت برای کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان تسهیلات ویژه پرداخت می کند که با سرعت بخشی به صدور پروانه و ارائه تسهیلات مناسب، شرایط مطلوبی را برای متقاضیان سرمایه گذاری دراین زمینه فراهم کرده است.

 

شرایط اقلیمی خشک و بیابانی یزد و بحران منابع آب در فلات مرکزی ایران، ضرورت افزایش بهره‌وری از منابع آب را دوچندان کرده، توسعه کشت گلخانه‌ای الگویی منطبق با وضعیت کشاورزی این استان است که در سال‌های اخیر با حمایت دولت رونق یافته و کشت گل‌های زینتی در این فضاها به بار نشسته است.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.