ID : 10871136
مدیر کل دفتر توسعه و آبادانی منطقه نمونه گردشگري ارگ سريزد:

جایزه ممتاز یونسکو به مجموعه گردشگری «سریزد» اهدا می‌شود


مدیر کل دفتر توسعه و آبادانی منطقه نمونه گردشگري ارگ سريزد از برگزاري مراسم اهداي جایزه‌ی رتبه ممتاز حفاظت از میراث فرهنگی آسیا و اقیانوسیه از سوي نمايندگان يونسكو به طرح مرمت «ارگ سريزد» خبر داد.

به گزارش خبرنگار عصر فرهنگ، مجید سریزدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد اعلام کرد: همزمان با هفتمین روز از دهه فجر که به نام «توسعه فرهنگی ، عدالت و تمدن اسلامی» نام‌گذاری شده، مراسم روز جهانی «سریزد» و همچنین اعطای رتبه ممتازی یونسکو به این مجموعه گردشگری برگزار می‌شود.

 

وي از تلاش براي معرفي روزي به نام روز جهاني سر يزد همزمان با اهداي اين جايزه و رونمايي از نماد يادبود اهداي اين جايزه خبر داد و  اعلام کرد: اين جایزه به‌ دلیل نقش بخش خصوصی در حفاظت از مجموعه تاریخی کویری و همزمان با آن تأثیر قابل توجه بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم محل با توجه به ایجاد فرصت و اشتغال‌زایی تعلق گرفته است.

 

وی افزود: استان یزد از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که شایسته مطرح شدن در سطح جهان را داراست ولی متاسفانه از این ظرفیت ها درست استفاده نمی شود در حالی که می تواند منبع در آمد خوبی برای کشور و منطقه باشد.

 

مدیر کل دفتر توسعه و آبادانی منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد ادامه داد: این مجموعه شامل بناهایی است که از نظر تعداد، کیفیت و قدمت نسبت به شهر یزد برتری دارند. سر یزد قدیمی ترین صنوق امانات بانکی است.

 

سریزدی با بیان این مطلب که ارگ سریزد مربوط به دوره ساسانیان و نزدیک به 1700 سال پیش است، گفت: وجود اتصالات مفصلی به جای اتصالات صلب و یک پارچه  در زمان ساخت این بنا،  نشان دهنده آگاهی سازندگان قلعه به علم زلزله است و به همین علت است که در طول چندسال ساخت این بنا، آسیبی ندیده است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی لازم در زمینه جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به این مجموعه انجام شده، گفت: سال گذشته در حدود 22 هزار توریست از این مجموعه دیدن کرده اند که طبق آمارهای موجود سر یزد سومین خواستگاه گردشگران خارجی بوده است.

 

وی، خاطر نشان ساخت: از جمله اقداماتی که تا به حال  پیگیری شده، فراهم کردن زمینه حضور شبکه ریلی در این مجموعه در آینده‌ای نزدیک است.

 

سريزدي تصريح ‏‏كرد: در روستای سریزد، ابنیه زیادی از دوران ساسانیان، سلجوقیان، صفویه و قاجاریه وجود دارد كه با مرمت و احياي آنها در نظر داريم مجدداً از كارآيي‏‏ها آنها بهره‏‏مند شويم به عنوان نمونه دو هتل در اين مجموعه در حال ساخت است كه يكي از آنها قدیمی‏‏ترین هتل خشتی جهان محسوب مي‏‏شود.

 

سریزدی، اظهار داشت: مجموعه سریزد با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای احیای و مرمت، توانسته رتبه‌های برتر از جمله احیاگر نمونه کشور، بهره‌ور اول کشور و بالاترین رتبه جهانی حفاظت از یونسکو را از آن خود کند.

 

مدیر کل دفتر توسعه و آبادانی منطقه نمونه گردشگری ارگ سریزد در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به کسب این رتبه‌ها، جایزه ممتازی یونسکو در مراسمی با حضور نمایندگان یونسکو، سفیران برخی کشورها در ایران، تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران کشوری و مدیران استانی به مجموعه سریزد اهدا می‌شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.