ID : 12040308
دکتر قدیری ابیانه در گفتگو با طنین ایران مطرح کرد

جشن و پایکوبی برای بیانیه لوزان، بی‌معنا است/ با پذیرش پروتکل الحاقی، فشارها افزایش می یابد/ فتنه 88 انگیزه دشمنان را برای تحریم‌های بیشتر مضاعف کرد


با پذیرش پروتکل الحاقی فشار‌ها بر کشورمان افزایش می یابد؛ درست همانگونه که با پذیرش معاهده ان پی تی، دشمنان ‌فشارها بر ایران را افزایش دادند! آنها به بهانه های مختلف خواهند خواست تمام مراکز نظامی ما را کنترل کنند. در این صورت اطلاعات لازم برای استفاده در یک جنگ احتمالی در آینده را به دست خواهند آورد. همه این اطلاعات نیز بدون تردید در اختیار دشمنان ما به ویژه آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت.

به گزارش یزدرسا، این روزها مذاکرات هسته‌ای و به دنبال آن، بیانیه مشترک ایران و گروه1+5 در صدر اخبار و تحلیل‌های سیاسی قرار گرفته است. در این باره دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک و صاحب‌نظر برجسته در مسائل سیاسی، در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی طنین ایران، با اشاره به بیانیه لوزان گفت:

متاسفانه تیم مذاکره کننده ایران تنها نیمه پر لیوان را مطرح می‌کند و می کوشد تا جایی که می تواند نیمه خالی لیوان را مطرح ننماید؛  در حالی که باید هر دو نیمه را با هم بررسی کرد تا بتوان در مورد متوازن‌بودن و یا نبودن آن قضاوت کرد.

 

این صاحب‌نظر برجسته در مسائل راهبردی با ابراز شگفتی از دعوت برخی گروه‌ها و رسانه‌ها از مردم برای جشن و پایکوبی به مناسبت بیانیه لوزان تصریح کرد: بیانیه لوزان در صورت نهایی شدن، مانند قطعنامه 598 خواهد شد و این، مناسبتی برای جشن گرفتن ندارد؛‌ همانگونه که هنگام پذیرش قطعنامه 598 که امام(ره) آن را به نوشیدن جام زهر تشبیه کردند، کسی در داخل به جشن و پایکوبی نپرداخت.  وی افزود: این گونه رفتارهای ناصواب، تاثیرات نامطلوبی در سیاست خارجی خواهد داشت و قدرت چانه زنی طرف ایرانی در مراحل بعدی را کاهش می دهد.

 

  دکتر قدیری ابیانه در توصیف واقعیت بیانیه لوزان گفت: خطرناک‌ترین‌بخش آن را پذیرش پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس می‌دانم  که هرچند بر حسب ظاهر فعلا الزام آور نشده؛ اما برای طرف مقابل جهت دهنده خواهد بود.

 

وی درباره موافقت اولیه با پذیرش نهایی پروتکل الحاقی از سوی تیم ایرانی ادامه داد: بی تردید با پذیرش پروتکل الحاقی فشار‌ها بر کشورمان افزایش می یابد؛ درست همانگونه که با پذیرش معاهده ان پی تی، دشمنان ‌فشارها بر ایران را افزایش دادند! آنها به بهانه های مختلف خواهند خواست تمام مراکز نظامی ما را کنترل کنند. در این صورت اطلاعات لازم برای استفاده در یک جنگ احتمالی در آینده را به دست خواهند آورد. همه این اطلاعات نیز بدون تردید در اختیار دشمنان ما به ویژه آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت.

 

کارشناس عالی امور استراتژیک در بیان راهکار رهایی از این معضل پیشنهاد کرد چنانچه قرار باشد به دلایلی این پروتکل امضا شود، باید تصویب نهایی آن منوط به امضای معاهده ان پی تی و پروتکل الحاقی توسط رژیم اشغالگر قدس شود تا هم بهانه علیه ایران از دست آنها گرفته شود و هم توپ در زمین دشمنان قرار گیرد.

 

دکتر قدیری ابیانه با اشاره به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر روی میز بودن همه گزینه‌ها از جمله تهاجم نظامی گفت: آن ها خودشان  بهتر می‌دانند که این ادعاهایشان بلوفی بیش نیست و راهی جز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

 

 سفیر سابق ایران در بخش دیگری از این گفتگو، فتنه 88 را یکی از عواملی دانست که دشمن را به تشدید تحریم ها تحریک و به نتیجه بخش بودن آن امیدوار ساخت. حتی برخی از آن ها بارها از آمریکا خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران شده اند.

 

 دکتر قدیری ابیانه  با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال تنش‌زدایی و در عین حال دفاع از حقوق خود بوده است، تصریح کرد: شیوه غربی‌ها این گونه است که دفاع ملت ها از حقوق مسلم خود را تنش زایی و تسلیم شدن در برابر باج خواهی ها را تنش زدایی می نامند و ما نباید در برابر این  رویکرد آن ها منفعل شویم.

 

کارشناس عالی امور استراتژیک هشدار داد: هرگونه کوتاه آمدن در برابر زیاده‌خواهی دشمنان، می‌تواند زمینه ساز بروز دیکتاتورهایی از جنس هیتلر و موسولینی را در جهان فراهم آورد.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.