ID : 19071489
آثار و فواید «خانه تکانی»

خانه‌تکانی؛ سنتی پسندیده از دیدگاه اسلام


پاکیزگی از منظر اسلام امری پسندیده و نیکو است؛ و جمله «خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد» مصداق آن می‌باشد.

به گزارش یزدرسا به نقل از یزدبانو؛ حال وهوای ماه اسفند، متفاوت از دیگر ماه ها است. در این ماه طبیعت رفته رفته بیدار می شود و زمستان سرد جای خود را به بهار با طراوت می‌دهد. نوروز عید باستانی ایرانیان از راه می‌رسد. همه خود را برای سال جدید و آغازی نو آماده می‌کنند. هرکسی در تلاش است تا به بهترین نحو به استقبال بهار رود.

در شهر که گذر می کنیم، تکاپوی مردم برای خرید، پخش تبلیغات گوناگون قالیشویی و مبل شویی‌ها، فروش ویژه البسه، کفش و کیف، تخفیف ویژه برای تعمیر اتومبیل؛ همه و همه نشان از استقبال از نوروز در شهر ودیار ماست که گویی بی‌صبرانه انتظار بهار را می‌کشند.

تبلیغ برای انجام امور نظافت منزل هم حاکی از آن است که مردم برای «خانه تکانی» هم برنامه دارند. «خانه‌تکانی» از جمله رسوم سنتی است که حکایت از آمدن سال نو داشته و تازگی را به ارمغان می‌آورد.

این رسم خوب علاوه بر زدودن آلودگی‌ها وبیرون افکندن سیاهی‌های فضای خانه، پاک شدن کینه‌ها وکدورت‌ها را به دنبال دارد.

برخی از روانشناسان براین اعتقادند که خانه تکانی جرئتی به افراد می‌دهد تا از وابستگی‌ها رهایی یافته و با توجه به اینکه پاکیزگی از نشانه‌های سلامت جسم وبدن آدمی است، باعث سلامت روح وروان انسان هم می‌شود.

انسان به گونه‌ای آفریده شده است که نظم وانضباط را دوست دارد و بی نظمی اورا آشفته می‌کند؛ بنابراین «خانه تکانی» از جمله سنت‌هایی است که افراد برای تحولات روحی وروانی خود انجام می‎‌دهندو در پی آن نشاط را برای خود و دیگران به ارمغان می‌آورند.

افزایش همبستگی اعضای خانواده و بالا رفتن روحیه کار دسته جمعی در بین آنها از دیگر فواید خانه تکانی است. همه افراد خانواده با هم همکاری کرده و علاوه بر اینکه یک نفر به تنهایی احساس خستگی و نارضایتی نمی‌کند، در این روند حس مسئولیت‌پذیری در کودکان نیز درونی می‌شود.

پاکیزگی از منظر اسلام امری پسندیده و نیکو است؛ و جمله «خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد» مصداق آن می‌باشد.

از آنجاییکه دین مبین اسلام آدمیان را همواره بر نظافت و رعایت بهداشت دعوت می‌کند، خانه‌ تکانی نیز از دیدگاه اسلام  اهمیت و جایگاه شایسته‌ای دارد.

درباره فضیلت رسیدگی به منزل، جابجایی و اهمیت خانه تکانی روایات متعددی وجود دارد.

امام صادق (ع) می‌فرماید: «امّ سلمه از رسول خدا (صلّی‌الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلّم) درباره فضیلت خدمت کردن زنان به شوهرانشان پرسید. آن حضرت فرمود: هر زنی که در خانه شوهر به قصد مرتب کردن آن، چیزی را جا‌به‌جا کند، خداوند به او نظر افکند و هر که خداوند به او نظر افکند، عذابش ندهد».

اما در کنار خوبی‌های خانه تکانی این نکته را باید یادآور شد: از اسراف که از گناهان کبیره محسوب می‌شود وخشم خداوند متعال را به دنبال دارد، بر حذر باشیم.

امام صادق(ع) در مورد اسراف می‌فرمایند: «آیا گمان داری به خاطر داشتن مال فراوان کسی مجاز است اسبی به هزار درهم بخرد در حالی که اسبِ بیست درهمی او را کفایت می‌کند؟ مگر نه این است که خداوند فرموده است: اسراف نکنید که خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد؟»

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.