ID : 958377
در پی حضور افراد ناشناس در یزد کارشناس مذهبی هشدار داد

دادن وجوه صندوق صدقات کمیته امداد به متکدیان از نظر شرعی جایز نیست


کارشناس مذهبی مستقر در دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه یزد اظهار داشت: مبالغی که خانواده ها در صندوق صدقات متعلق به کمیته امداد امام خمینی(ره) در منزل خود می گذارند به منزله قبض است و نمی توان به متکدی و یا فقر داد.

به گزارش یزد رسا به نقل از یزدبانو، در این روزهای ماه مبارک رمضان در حالی که بسیاری از مردم مؤمن و نوع دوست شهر دارالعباده یزد از هر فرصتی برای کمک به فقرا و نیازمندان دریغ نمی کنند. از کمک به ایتام گرفته تا شرکت در طرح محسنین و جشن گلریزان که همه مرتبط با نهاد مقدس و پرتلاش کمیته امداد امام خمینی(ره) است و ده ها طرح دیگر که از سوی سازمان های مردم نهاد غیر دولتی و دولتی از جمله بهزیستی ، هلال احمر و ... اجرا می شود.

افراد سودجو و فرصت طلبی هم هستند که از بی توجهی برخی و یا به بهانه ماه رمضان استفاده می کنند و با حضور به درب منازل و بازی کردن نقش فقیر و بیمار سعی در خالی کردن صندوق های صدقاتی دارند که باید به دست نیازمندان واقعی آن برسد.

در یکی از روزهای گرم تابستان و ماه مبارک رمضان وقتی چند زن غیر بومی را که در نگاه اول جزء اتباع بیگانه به نظر می رسیدند در یکی از کوچه های محله دیدم که خانه های یک کوچه را برای زدن زنگ تقسیم کرده بودند و هر کسی در قسمتی از کوچه قرار گرفته بود؛ ناگهان دیدم یکی از بانوان یزدی با صندوق صدقات در دست بدون آگاهی از ماهیت این زنان مبالغ صندوق صدقات را در کیسه این به اصطلاح فقیران ریخت.

نزدیک رفتم و از این بانو علت را جویا شدم که گفت: مسأله شرعی آن را نمی دانم . چون من را به اباالفضل قسم داد و گفت همسایه بغلی هم پول های صندوق صدقات را به من داده و کیسه پر از پولش را هم به من نشان داده است و من هم با خودم گفتم صدقه داخل صندوق را می توان به این افراد داد و همین کار را کردم که ثواب کنم.

به عنوان یک رسانه وظیفه خود دانستیم تا در اسرع وقت موضوع را پیگیری کنیم که در همین خصوصدر تماس تلفنی با دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه یزد  با یکی از کارشناسان مذهبی گفتگویی انجام داده ایم.

آیا پرداخت وجوه موجود در صندوق صدقات متعلق به کمیته امداد امام خمینی(ره) به افراد متکدی، ناشناس و یا فقیر جایز است؟

صدقه دادن در ماه رمضان بر اساس روایتی از امام صادق(ع) روایت است که اگر شما مستحبی را در ماه رمضان انجام دهید مثل این است که 70 واجب را در ماه های دیگر انجام داده اید و اگر واجبی را در ماه رمضان انجام دهید به منزله انجام 70 واجب در ماه های دیگر است.

یکی از اعمالی که در شب قدر سفارش شده است صدقه دادن است و هر عملی در شب قدر نسبت به دیگر روزها و شبهای سال برتری دارد.

مبالغ موجود در صندوق کمیته امداد امام خمینی(ره) که توسط افراد در صندوق ریخته می شود از نظر شرعی حکم قبض را دارد و باید تنها به کمیته امداد داده شود و تحت هیچ شرایطی نباید به افراد غیر مسؤول داده شود. 

اگر متکدیان افراد را به ائمه اطهار و خدا و ابالفضل قسم دهند تا مبالغ صندوق را دریافت کنند چه حکمی دارد؟

این قسم ها شرعی نیست و نباید اعتنا کرد. 

صدقاتی (مستحبی)که توسط افراد خارج از صندوق در منزل و یا حساب بانکی کنار گذاشته می شود چه حکمی دارد؟

 این نوع صدقات که خارج از صندوق صدقات است اختیار دادن آن به دست فرد صدقه دهنده است و می توان به فقرا و یا متکدیان داد.

اگر فردی به عنوان متکدی به افراد مراجعه کند ولی ماهیت فقیر بودن وی مشخص نباشد چه باید کرد؟

حجت الاسلام میر شمسی: براساس توصیه اخلاقی علمای اخلاق و عرفا و همچنین به نقل از امام معصوم علیه السلام روایت است که اگر شخصی به عنوان فقیر(سائل) از شما درخواستی کرد او را رد نکنید. 

آیا صدقات مستحبی را می توان به سادات فقر داد؟

اشکالی ندارد ولی برای سید بهتر آن است که صدقه را قبول نکند ولی مصرف صدقه مستحبی اشکالی ندارد.

وی صدقات واجب را شامل زکات فطریه، صدقه که بر اساس نذر واجب می شود و زکات مال که بر 9 چیز واجب می شود برشمرد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.