ID : 6983919
آقایان میراث فرهنگی، قلعه اشکذر را دریابید

دژ تاریخی اشکذر میراثی در دست فراموشی +تصاویر


بنایی که با اندکی توجه و رسیدگی می تواند به عنوان شناسنامه این شهر تاریخی زبان زد عام و خاص شود، امروز در سایه بی تدبیری مسئولین به ویرانه ای سرد و بی روح بدل شده است.

به گزارش یزد رسا به نقل از نسیم صادق، تاریخ هر ملتی، هویت آن ملت است و یکی از شاخصه های مطالعه تاریخ اقوام، بررسی آثار و بناهای تاریخی است که گویای قدمت، فرهنگ و اصالت مردم هر دیاری است.

یکی از آثار باستانی شهر اشکذر قلعه ی سالخوره ی آن است، قلعه ای که قصه ی حفاظتش از مردم این دیار را اززبان پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها شنیده ایم.

قلعه ای که هنگام حمله ی افاغنه پناهگاه گذشتگانمان بود،قلعه ای که هنگام رخداد بلایای طبیعی همچون طوفان شن و سیل مأمن امن پدرانمان بود.

اما این یادگار وفادار کویر امروز نظاره گر ساختمانی کمر شکسته است که هر آن احتمال ریزش و نابودی آن بیشتر می شود.

بنایی که با اندکی توجه و رسیدگی می تواند به عنوان شناسنامه این شهر تاریخی زبان زد عام و خاص شود و به یک جاذبه قوی گردشگری تبدیل و مورد استفاده گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد، امروز در سایه بی تدبیری مسئولین به ویرانه ای سرد و بی روح بدل شده است.

امیدواریم تا مسئولین با توجه به پتانسیل خوب گردشگری و توریستی قلعه 700 ساله اشکذر، این بنای تاریخی را به مجموعه ای جذاب و هم ردیف با دیگر آثار گردشگری استان قرار دهند.

گفتنی است قلعه تاریخی اشکذر متعلق به 700 سال می باشد که در زمینی به مساحت4000متر دردو طبقه بنا شده ، این دژ دارای چهاربارو با تزئینات خیره کننده وحصارهای کنگره ای بوده است .هم اکنون دیوارها تقریبا بطور کامل فروریخته وتنها دو برج آن باقی مانده که درآستانه ی تخریب می باشد.

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.