ID : 8770252

رجبی دوانی: غدیریه امام هادی(ع) شناسنامه شیعه است


این استاد تاریخ اسلام در گفتگو با «نسیم» افزود: امام هادی(ع) در زیارت غدیریه از شخصیت عظیم امام علی(ع) تجلیل می‌کند/ زیارت جامعه کبیره یادگاری امام دهم(ع) است که در آن جایگاه رفیع ائمه(ع) با مضامینی لطیف معرفی شده است.

به گزارش یزدرسا ،رجبی دوانی در گفتگو با «نسیم»، اظهار داشت: از وجود مقدس امام هادی(ع) 2 زیارت بسیار ارزشمند با تعابیر عالی به جا مانده است که به جرأت می توان گفت این 2 زیارت کم نظیر هستند. یکی از این دو، زیارت جامعه کبیره است که امام هادی(ع) در آن به تبیین جایگاه رفیع اهل بیت پرداخته‌اند.


وی ادامه داد: اگر ما به این زیارت دقت کنیم معارف عالی و بلندی را می بینیم که قبل از آن ائمه(ع) نمی توانستند به خاطر شرایط  موجود آن ها را بیان کنند اما زحمات امامان پیشین باعث شده بود تا در زمان امام دهم(ع) معرفت و شناخت مردم نسبت به جایگاه امام و ولایت افزایش یابد.


این استاد تاریخ گفت: در چنین موقعیتی است که امام هادی(ع) از فرصت پیش آمده بهره برده و جایگاه  امامت و ولایت را مطرح می کنند و از آن جایی که این جایگاه بسیار رفیع، جلوه‌ای از ذات حق تعالی است برای این که مردم و دوستداران اهل بیت(ع)نسبت به ائمه(ع) دچار غلو نشده و مقام الوهیت برای آن ها قائل نشوند تأکید شده است که در ابتدای زیارت بسیار تسبیح و تکبیر خداوند گفته شود.


وی تأکید کرد: زیارت دوم از که از امام دهم(ع) به یادگار مانده است زیارت غدیریه امیرالمؤمنین(ع) است با این که در این رابطه زیارت‌های متعددی در رابطه با تجلیل از شخصیت امام علی(ع) وجود دارد اما این زیارت امام هادی(ع) مثل زیارت جامعه ایشان از الطاف و تعابیر بسیار عالی و زیبایی برخوردار است.


رجبی دوانی در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با این زیارت نیز باید گفت تا قبل از امام علی النقی(ع) به خاطر دشمنی زیادی که با امام علی (ع) وجود داشت ائمه(ع) نمی توانستند امیرالمؤمنین(ع) را این گونه معرفی کنند و امام هادی(ع) از این فرصت نیز استفاده کردند و شخصیت عظیم و فوق الآده امیرالمؤمنین(ع) را برای پیروان ایشان معرفی کردند بنابراین می توان گفت که غدیریه امام هادی(ع) شناسنامه شیعه است.

انتهای پیام /ص

.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.