ID : 38794634

رویکرد فراجناحی؛ لازمه ساماندهی فضای مجازی


مسئله فضای مجازی و مدیریت و ساماندهی آن، موضوعی حیاتی برای کشور است که باید به آن فراتر از مسائل سیاسی و جناحی نگاه کرد.

به گزارش یزدرسا، انتشار انتشار لایو اینستاگرامی یک بلاگر با یک نوجوان 14 ساله واکنش های زیادی به همراه داشته است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع گفت: «توصیه نهاد‌هایی که فیلم‌ها را پخش می‌کنند این است که طوری سیاه نمایی نکنند که احساس ضد انقلاب و دشمن این باشد که وضعیت کل نوجوانان ما این است.»

تردیدی نیست به قول جناب آذری جهرمی، این رخداد به معنای این نیست که همه جامعه اینگونه هستند. اما آنچه که روشن است اینکه به خاطر بی در و پیکر بودن فضای مجازی و رها بودن این فضا تمام جامعه در معرض چنین آسیبی قرار دارند و این امکان برای آن ها وجود دارد که دچار چنین آسیبی شوند و در این بین مسئولین مربوطه به ویژه شخص وزیر ارتباطات وظیفه ای سنگین بر عهده دارند.

کارشناسان نیز بی توجهی دولت به فضای مجازی و عدم برنامه ریزی برای ساماندهی این فضا را از عوامل اصلی وقوع چنین رخدادهایی می دانند.

لطف‌الله سیاهکلی عضو ناظر شورای عالی فضای مجازی کشور در همین ارتباط می گوید: در زمینه فضای مجازی در کشور دچار عقب ماندگی هستیم و اقدام جدی در این باره صورت نگرفته است. در واقع دولت عزم جدی در این عرصه ندارد و فعالیت حوزه فضای مجازی با قوت و قدرت مناسبی پیش نمی‎‌رود.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات مناسب در فضای مجازی وجود ندارد، می افزاید: سطح دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از کشورها توسط خانواده‌ها تعریف می‌شود، اما این قاعده در کشور ما آموزش داده نشده و در مسیر مناسب قرارنگرفته است.

نیک‌پور کارشناس رسانه و فضای مجازی نیز می گوید: فضای مجازی نامحدود و رهاشده است و در آن هرگونه تصاویر و فیلمی منتشر و ردوبدل می‌شود و با مجوز نانوشته صادرشده همه افراد از کودک، نوجوان و جوان از این فضا استفاده می‌کنند.

در حال حاضر مدیریت فضای مجازی در اختیار دشمنان قرار دارد و فساد روحی و اخلاقی جامعه توسط جبهه سلطه و منفعت‌طلبان شکل می‌گیرد و دوقطبی‌ها را می‌سازند و ادراک مسئولان را برای حرکت در مسیر آنها مدیریت می‌کنند.

ساماندهی فضای مجازی فراتر از بازی‌های سیاسی

متولیان امر از شورای عالی سیاست‌گذاری فضای مجازی تا مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مقوله مهم مدیریت فضای مجازی را نپذیرفتند و همواره فضای مجازی را به جریان سازی سیاسی بدل کردند تا در مواقع خاص ازجمله انتخابات از دوقطبی سازی هم استفاده کنند.

اسدی سروستانی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز می گوید: بر خلاف بسیاری از کشورها همچون کانادا و انگلیس که از دوران ابتدایی سواد رسانه ای را کودکان خود آموزش می دهند، در کشور ما هیچ آموزشی در این زمینه نه به بچه ها و نه به والدین داده نمی شود.

وی عنوان می کند: شبکه های اجتماعی بر اساس نیاز کشورهای سازنده ساخته شده است، لذا وقتی وارد کشورهای دیگر می شود چون بر اساس نیاز این کشورها نیست به درستی از آن ها استفاده نمی شود.

آنچه روشن است اینکه، مسئله فضای مجازی و مدیریت و ساماندهی آن، موضوعی حیاتی برای کشور است که باید به آن فراتر از مسائل سیاسی و جناحی نگاه کرد و اجازه نداد این مقوله مهم که با آینده جامعه سر و کار دارد، قربانی بازی های سیاسی جناح ها شود.

تردیدی نیست که بی توجهی و سهل انگاری وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای مسئول در این حوزه، جهت ساماندهی فضای مجازی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نقش بسزایی در رخداد نوجوان 14 ساله و رخدادهای مشابه دارد.

مع الاسف، آقایان بجای حل ریشه مشکل و پرداختن به عمق فاجعه، تلاش می کنند با پیش کشیدن مسئله سطحی فیلترینگ و به تبع آن راه انداختن بازی های سیاسی و جناحی موضوع را لاپوشانی کنند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.