ID : 8959013
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم:

زنان باردار بیماری انگلی «توکسوپلاسموز» را جدی بگیرند


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم به زنان باردار و بیمارانی که در سیستم ایمنی بدن خود دارای ضعف و یا نقص هستند در رابطه با بیماری انگلی «توکسوپلاسموز» هشدار داد.

به گزارش یزد رسا، مجتبی آغاز اظهارداشت: اصطلاح "توکسوپلاسموز" به نوعی بیماری عفونی اطلاق میشود که به علت انگل تک یاخته اجباری داخل سلولی به نام "توکسوپلاسما گوندییی" در انسان و حیوانات ایجاد می‎‎شود.

وی افزود: این انگل در همه جا حضور دارد و اغلب حیوانات علف‎‎خوار و گوشتخوار را اعم از پستاندار، پرندگان و خزندگان را آلوده میکند و به دو فرم "کیست" و "اووسیست" یافت می شود.

این مسئول در ادامه گفت: تورم غدد لنفاوی حاصل از توکسوپلاسموز یکی از عادی‏‏ترین علائم کلینیکی است که در بیماران مبتلاء به فرم حاد بروز می‎‎کند و با تورم یک طرفه یا دو طرفه غدد لنفاوی همراه است.

وی برخی دیگر از علائم این بیماری را شامل گیجی، سردرد، جراحت گلو، کهیر، تورم و بزرگ شدن طحال و کبد ذکر کرد.

به گفته وی، آن گونه که تخمین زده شده است، توکسوپلاسموز در 35 درصد موارد منجر به تورم مشیمیه و شبکیه چشم در کودکان و بالغین می‎‎شود.

آغاز عنوان کرد: برای پیشگیری از این بیماری بایستی ضمن رعایت بهداشت، در چرخه انتقال آن تداخل ایجاد کرد و این موضوع در زنان باردار و بیمارانی که در سیستم ایمنی بدن خود دارای ضعف و یا نقص هستند، حائز اهمیت زیادتر است زیرا این بیماری می‏‏تواند در زنان باعث نازایی شود.

وی در رابطه راهکار نابودی کیست‎‎های این انگل توصیه کرد:  بایستی گوشت مصرفی را در موقع نگهداری حداقل 20 درجه سانتیگراد زیر صفر منجمد کرد و همچنین دستها را پس از تماس با گوشت خام، میوه و سبزی‏‏هایی که ممکن است به اووسیست‏‏های توکسوپلاسمایی آلوده باشند شست.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم در پایان ضمن بیان این که حرارت خشک 60 درجه و آب جوش قادر به از بین بردن این انگل است، همچنین یادآور شد: افراد از تماس با مدفوع گربه به شدت پرهیز کنند و گربه‏‏هایی که در خانه نگهداری می‏‏شوند را مورد درمان ضد انگلی قرار دهند.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.