ID : 10440043

سياست‌هاي نفتي آل سعود، بورس اعراب را زمين زد


كاهش قيمت نفت طي پنج ماه گذشته و سقوط قيمت به 55 دلار حال همه را خراب كرد؛ از توليد‌كننده گرفته تا مصرف‌كننده و اين در حالي است كه العالم در خبري فوري اعلام كرد كه حال پادشاه عربستان وخيم است تا وضعيت بازار نفت در انتظار يك شوك بزرگ باشد.

به گزارش یزدرسا به نقل از جوان آنلاین ، بسياري از تحليلگران بر اين باورند بازار نفت با توجه به نا‌آرامي‌هاي ليبي و وضعيت شكننده داخلي عربستان به مرزي رسيده است كه مي‌تواند تمام كاهش‌هاي شيبدار بهاي بشكه‌هاي سياه را يك شبه جبران كند. در وضعيت فعلي قيمت‌ها كشورهاي توليد‌كننده و مصرف‌كننده با مشكلات بسياري مواجه شده‌اند به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس كه فعلاً در حال از «جيب» خوردن هستند و تداوم چنين روندي آنها را با بحران بزرگ مواجه خواهد كرد؛ بحراني كه قطعاً به تغيير رژيم سياسي آنها منجر خواهد شد.


كاهش درآمدهاي نفتي اعراب، آنها را به كاهش هزينه سوق داده است و همه اقتصاد آنها را تحت تأثير قرار داده است. اين كشورها كه براي سرايت نكردن موج بيداري اسلامي به خود، پول نفت را به جامعه تزريق كرده و با تشكيل دولت رفاه سعي در راضي نگه داشتن مردم داشتند اين روزها با چالش بزرگي مواجه شده‌اند.


اين وضعيت در بورس به اوج خود رسيده است به طوري كه برخي از بازارهاي بورس كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس، با وجود تجربه افزايش 50 درصدي قيمت در نيمه سال 2014، در پايان اين سال متحمل زيان شديد شدند و همه دستاوردهايشان را از دست دادند.


در واقع بازارهاي بورس كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌‌فارس شديدترين افت را در سال 2014 ميلادي تجربه كرد. اغلب بازارهاي بورس اين كشورها پس از كاهش شديد قيمت نفت و تشديد نگراني سرمايه‌گذاران درباره احتمال عدم تداوم تزريق سرمايه دولتي از سوي اعضاي اين شورا، همه سود خود را در يك ماه پاياني اين سال از دست داد.


در همين چارچوب بورس عربستان كه بزرگ‌ترين بازار بورس دركشورهاي عربي به شمار مي‌رود درحالي كه در روز 22 ژوئيه سال 2014 بزرگ‌ترين افزايش قيمت را درشش سال گذشته تجربه كرد، پس از سقوط قيمت نفت همه دستاوردهايش را از دست داد به طوري كه ميانگين عملكرد آن دركل سال 2014 زير يك درصد بود.


بر اساس گزارش‌هاي رسمي، بورس عربستان با ضرر 300 ميليارد دلاري مواجه شده است كه با انتشار خبر انتقال ملك عبدالله به بيمارستان شاخص كل اين بازار نيز 5 درصد ديگر كاهش يابد تا خطر سقوط بازار سرمايه عربستان بيشتر احساس شود.


بازار سرمايه دبي نيز كه در نيمه سال 2014 شاهد افزايش 50 درصدي ارزشش بود، پس از كاهش شديد قيمت نفت دچار بحران شد به طوري كه ميانگين عملكرد حدود 12 درصد دركل اين سال را داشت. بورس ابوظبي نيز همين روند را طي كرد و درحالي كه افزايش 20 درصدي را در نيمه اول سال 2014 تجربه كرد، درماه پاياني اين سال دچار زيان سنگين شد و ميانگين عملكردش دركل اين سال حدود 6 درصد بود.


بورس كويت نيز شاهد كاهش سرمايه‌گذاري و معاملات در ماه‌هاي پاياني سال 2014 بود كه بخشي از آن به وجود مشكلات در اداره اين بورس مربوط مي‌شد و بخشي ديگر ناشي از كاهش شديد قيمت نفت بود. به طوركلي بازار بورس كويت درسال 2014 ميانگين منفي 0. 68 درصد زيان را تجربه كرد.


در مقابل، بورس قطر در سال 2014 بيشترين افزايش را درمقايسه با بورس‌هاي ديگر اعضاي شوراي همكاري خليج فارس داشت و به طور ميانگين افزايش 17 درصد را تجربه كرد. يكي از عوامل مهم افزايش ارزش سهام بازار بورس قطر، اقدام اين كشور به كاهش محدوديت‌ها براي سرمايه‌گذاران خارجي بود.


بورس بحرين كه معمولاً سرمايه‌گذاري كمتري در آن صورت مي‌گيرد، شاهد افزايش بيش از 13درصدي در ميانگين عملكرد سال 2014 بود.
دراين ميان بورس مسقط(عمان) بيشترين زيان را در سال 2014 متحمل شد كه بيش از 7درصد دركل اين سال بود.

 

  عربستان در حال انفجار


وضعيت عربستان در مقايسه با ساير كشورها بسيار وخيم‌تر است چراكه اين كشور به لحاظ سياسي در بدترين دوران خود به سر مي‌برد و جنگ شاهزادگان براي پادشاهي به اوج خود رسيده است؛ بر اساس اسناد ويكي ليكس طي 10 سال گذشته بيش از پنج كودتا و براندازي توسط نظاميان و برخي شاهزاده‌ها عليه حكومت آل سعود صورت گرفته است كه با كمك امريكا خنثي شده است به ويژه كودتايي منتسب به بندر بن سلطان.  بي‌دليل نبود پادشاه عربستان به دنبال خريد هر مخالفتي با پول بوده است. خانواده سلطنتي بودجه‌هاي نظامي و امنيتي را نيز افزايش داده است. عبدالله در مارس 2011، 60 هزار شغل جديد امنيتي ايجاد كرد و اين كار را اساساً به منظور افزايش امنيت در تأسيسات كليدي دولت انجام داد.


ج. كيگان، ‌رئيس سابق سرويس اطلاعات نيروي هوايي امريكا نيز در اين رابطه در گزارشي كه به كنگره ارائه داد، نوشت: يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي رژيم‌هاي مرتجع در جهان عرب كه امريكا از جنگ جهاني دوم تاكنون بر آن تكيه مي‌كند، خصوصيت عدم ثبات و استقرار در اين كشورهاست و اگر بخواهيم از آماده‌ترين مناطق جهان براي انقلاب نام ببريم بايد از عربستان محافظه‌كار ياد كنيم.


عربستان در بدترين وضعيت خود به لحاظ سياسي و اقتصادي به سر مي‌برد و مرگ پادشاه اين كشور، بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت جهان را دچار چالش‌هايي جدي خواهد كرد كه در نهايت به افزايش قيمت نفت منجر خواهد شد. چالش‌هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي در اين كشور به اوج خود رسيده است و خبر مرگ ملك عبدالله همه نقشه‌هاي امريكايي- سعودي را نقش بر آب خواهد كرد.

 

انتهای پیام/ص
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.