ID : 36326634

سیزدهم فروردین/ آداب و رسوم یزدی‌ها در سیزده بدر


سیزده بدر از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است و در تقویم رسمی کشور بعنوان روز طبیعت نامگذاری شده است.

به گزارش یزدرسا، برخی بر این باور هستند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.

در این روز مردم بر اساس آداب و رسوم کهن به دامان طبیعت می روند و معتقدند با رفتن به دامان طبیعت و نحسی را از خانه هایشان دور می کنند.

مردم استان یزد همچون مردم مناطق دیگر کشور از ابتدای صبح روز سیزده روز به دامان طبیعت می روند و این روز را در بیرون از منزل با خوشی و شادی در کنار دوستان، اقوام و فامیل خود سپری کردند.

رها سازی سبزی هفت سین

بردن سبزه های نوروز به بیرون از خانه و رها کردن آنها در طبیعت و انداختن در آب از دیگر رسوم 13 فروردین مردم استان یزد است.

برخی از مردم هم این سبزه ها را به در سطح دشت و بیابان رها می کنند ، چون معتقدند که با این کار در اصل درد و بلای خود را به بیرون از خانه ریخته اند. 

 گره زدن سبزه 

یکی دیگر از آداب مردم این خطه ' گره زدن سبزه' است، که در این رسم که بیشتر مورد پسند زنان و دختران است به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره می زند.

سبزه ای را با آهنگ ' سبزی تو از من ، زردی من از تو' به تعداد نیت های خود گره می زنند.

تفریح چندخانوادگی و پخت غذا های محلی 

یکی از نکات مورد توجه در سیزده بدر مردم چندین خانواده متشکل از زنان ، مردان و کودکان از قبل با یکدیگر هماهنگ کرده و صبح روزسیزده به سمت مقصد از پیش تعیین شده حرکت می کنند.

غذای روز سیزده را که شامل جوجه کباب، مرغ، باقلا پلو، سبزی پلو با ماهی، آش رشته ، شولی و غیره است، در آنجا صرف می کنند.

هرساله روز پایانی سال تعطیلات نوروزی، مناطق دیدنی و طبیعت سرسبز استان یزد شاهد حضور بسیاری از مردم استان می باشد که مردم به همراه خانواده خود این روز پایانی را به خوبی و خوشی در کنار طبیعت و فضاهای سبز سپری می کنند.

از مهمترین مناطقی که در روز طبیعت مورد استفاده مردم و مسافران قرار می گیرد می توان به دامن های سرسبز شیرکوه و مناطق ییلاقی آن در تفت و روستاها و ییلاقات مهریز اشاره کرد .

حضور نیروهای مختلف امدادی و فرهنگی و همچنین پلیس راه برای آسایش و ارامش مردم هم در طول مسیرهای منتهی به مناطق ییلاقی و روستاهای استان هم قابل ستایش است .

مردمان یزد و مسافران نوروزی تا شب در این مناطق می مانند و سپس برای آغاز کار و شروع زندگی دوباره در سال جدید به مناطق خود باز می گردند.

انتهای پیام /




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.