ID : 30497625
استاد بین المللی رسانه در یزد تاکید کرد

ضرورت پیاده سازی اخلاقیات در رسانه های اجتماعی/در رسانه های جدید سرعت انتشار خبر مهم تر از صحت آن است


استادبین المللی رسانه در خصوص تفاوت خبرنگاران سنتی و کاربران اینترنتی امروزی گفت: در گذشته صحت خبر موضوعیت داشت اما در شرایط کنونی برای خبرنگاران جدید این مسئله موضوعیت ندارد و برای آن ها بیشتر سرعت مهم است.

 به گزارش یزدرسا به نقل از یزدامروز؛ صبح امروز «کارگاه اخلاق در رسانه ها در دوران رسانه های اجتماعی» با حضور «پروفسور ون کات لایر» از اساتید بین المللی رسانه از کشور ایرلند با حضور  جمعی از اصحاب رسانه استان یزد برگزار شد.

در این گارگاه یک روزه رسانه ای «پروفسور ون کات لایر» به عنوان سخنران مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در یزد گفت: امروزه رسانه های جدید همه چیز را تحت تاثیر قرار داده، چه رسانه های نوین که آمادگی پذیرش رسانه های اجتماعی را نداشتند و چه رسانه های قدیمی و سنتی هرچند در کنار معضلاتی که به وجود آورده،کمک هایی نیز به تسریع و انتشار اخبار کرده است.

این استاد بین المللی رسانه اضافه کرد: اخلاق موضوعی است که همیشه و در همه زمینه ها مطرح بوده بخصوص در ایران که به واسطه سنت و تمدنی که همیشه پررنگ بوده باید اخلاق و سنت های اخلاقی در رسانه ها و به ویژه در رسانه های اجتماعی جدید پیاده شود.

وی با اشاره به نقش مهم اخلاق در رسانه اظهار داشت: در کنار حق و حقوقی که جامعه دارد مسئولیت اصحاب رسانه گسترش اخلاق و اخلاق در رسانه است چرا که اخلاق می تواند فاصله ای که بین قانون و زندگی نرمال در جامعه وجود دارد را پر کند به گونه ای که وقتی پای قانون به میان می آید  بحث بایدها و نباید ها مطرح می شود و اخلاقیات می تواند این فاصله و شکافی که بین زندگی روزمزه و قانون وجود دارد را پر کند.

پروفسور لایر تصریح کرد: در همه ادیان حتی ادیان نوظهور اخلاقیات مهم است واین درحالی است که در بیشتر جوامع برخوردهایی بین قانون و اخلاقیات وجود دارد. به طور مثال قانون می گوید که شما اجازه ندارید وقتی یک شخصی در خیابان در حال گذر است، از وی عکس بگیرید و آن را منتشر کنید اما اخلاقیات این موضوع را پوشش داده و اجازه پرسیدن از شخص را قابل قبول نمی داندو

وی خاطر نشان کرد: بیشتر جوامع بر این باورند که رسانه‌ها باید آن چیزی که تمایلات و خواسته‌های مردم است را منتشر کنند چرا که در واقع بر اساس فرهنگ هر جامعه ای رسانه ها شکل گرفته و آن ها بازتاب چیزی هستند که مردم دوست دارند بشوند و ببینند ولی این مسئله نمی تواند  اخلاقی باشد چون انسان‌ها به خاطر تمایلات خود به سمت چیزهایی تمایل دارند که همیشه اخلاقی نیست و قابلیت انتشار در رسانه‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم رسانه ها باید آن چیزی را که مردم دوست دارند منتشر کنند اخلاقی نیست هرچند نباید خواسته مردم را هم به طور کامل حذف کرد، یعنی اکر قرار باشد خواسته های مردم از رسانه ها حذف شود دیگر مراجعه کننده وجود ندارد بنابراین باید تلاش کنیم یک نوع تعادل بین خواسته های مخاطبان و اخلاق به وجود آوریم.

استاد بین المللی رسانه ادامه داد: اینکه بخواهیم یک نسخه اماده و واحد در زمینه اخلاقیات ارائه دهیم شدنی نیست، چرا که این مسئله از فرهنک به فرهنگی دیگر و از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است. البته یک سری قوانینی وجود دارد که می توان به آن ها رجوع کرد ولی به هر حال آنچه بیشتر موضوعیت دارد توجه به فرهنگ و آداب هر جامعه ای است.

وی جهانی شدن را یکی از چالش های پیش روی اخلاقیات عنوان کرد و افزود: با توجه به سرعتی که جهانی شدن دارد، نمی توان صرفا به اداب و قوانین هر کشوری بسنده کرد پس ناگزیر هستیم تا در مورادی با توجه به جهانی شدن پیش برویم که این مسئله نیز باعث چالش هایی می شود چرا که بین فرهنگ ها و آدام و رسوم کشورهای مختلف تفاوت هایی وجود دارد.

لایر؛تکنولوژی را دومین چالش پیش روی اخلاقیات دانست و گفت: به عنوان مثال دروبین یک نوع تکنولوژی است که در ورود به حریم خصوصی دیگران موثر است.

کارشناس بین المللی رسانه اینترنت را چالش دیگربیان کرد و اظهار داشت: اینترنت عاملی برای ارتباط جوامع با یکدیگر شده و مرزهای بین فرهنگ و و رسوم جوامع را از بین برده اشت و در این میان متاسفانه چیزی که ممکن است در یک جامعه اخلاقی باشد و در جامعه ای دیگری نباشد، به راحتی بین دو جامعه رد و بدل می شود.

وی چالش کاربری را از دیگر چالش های اخلاقیات عنوان و اظهار داشت: امروزه به دلیل مشغله های زیادی که افراد دارند شرایطی به وجود آمده که یک فرد در یک لحظه درگیر کارهای زیادی است و این موجب می شود که فرد نتواند تمرکز لازم را به مسئله اخلاقیات در کارها داشته باشد.

استادبین المللی رسانه تفاوت خبرنگاران سنتی و کاربران اینترنتی امروزی را در عدم مهارت در انتشار خبر برشمرد و گفت: در گذشته صحت خبر موضوعیت داشت و خبرنگاران سنتی ابتدا صحت و سقم اخبار را بررسی می کردند و سپس با رعایت جوانب امر آن را منتشر می کردند اما این مسئله در شرایط کنونی برای خبرنگاران جدید و افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی اخبار را منتشر می کنند موضوعیت ندارد و برای آن ها بیشتر سرعت مهم است.

لایر اذعان داشت: خبرنگاران سنتی اخبار و اتفاقات را از زبان افراد و منابع آگاه منتشر می کنند اما کسانی که در شبکه های اجتماعی مشغول هستند خیلی به منبع موثق خبر توجه نکرده و تصاویری و اخباری را که منتشر می کنند منبع آن مشخص نیست.

انتهای پیام/ح




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.