ID : 18440466
بی توجهی به آثار باستانی اشکذر در آستانه سال نو

ضعف گردشگری و میراث فرهنگی اشکذر نیازمند نگاهی تازه است


بدون ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری درشهرستان و نیز به تبع آن معرفی دقیق آن نمی توان به تمام اهداف مورد نظر در زمینه جذب گردشگر دست یافت.

به گزارش یزد رسا به نقل از نسیم صادق، شهرستان اشکذر در زمینه گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است که باید با شناسایی دقیق و اصولی این ظرفیت‌ها مسیر توسعه و پیشرفت آن را بیش از پیش فراهم کرد. این ظرفیت، همه ساله پای هزاران مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را به این شهرستان باز می کند اما آنطور که باید بهره برداری لازم از آن صورت نمی گیرد.

اشکذر از شهرهای تاریخی ایران به شمارمی رود که در آن آثار تاریخی زیادی به ثبت ملی رسیده است. ‌ اشکذر را سرو کهن‌ و قلعه‌ فیروزآباد، آسیاب‌ اشکذر، رباط‌، چاپارخانه‌ و قلعه‌ نیم ساز همت‌آباد، خانقاه‌ میمونه‌، قلعه‌ و مسجد جامع‌ عزآباد، امامزاده‌ سیدحسن‌ حاجی‌ آباد، مسجدحاج‌ رجبعلی‌، مسجدالرضا و قلعه‌ اشکذر، عمارت‌ باغ‌ وزیر حجت‌ آباد، دارالشفاء، شهر کهنه ‌پشت‌، مسجد ریگ‌، قلعه‌ و حمام‌ قدیم‌ رضوانشهر، آب‌ انبار پشت‌ باغ ‌کاج‌، آب ‌انبار حجت‌آباد، آتشکده‌ جعفرآباد، قلعه‌ حسن‌آباد، آب‌ انبار عصرآباد، آب‌انبارهای‌ شیر و عمارت‌ سلطان‌ بُندرآباد  از بناهای تاریخی این شهر کهن است.

این در حالی است که قلعه اشکذر با قدمت 700ساله خود هم اکنون نیازمند مرمت و بازسازی فوری بوده و در صورت ادامه کم توجهی به آن در آینده ای نزدیک تنها تلی از خاک از آن به جا خواهد ماند. قلعه ای که با توجه به ثابقه تاریخی که دارد، پتانسیل بسیار زیادی در جذب گردشگر را دارا می باشد که سال ها است در اثر بی توجهی به آن نه تنها گردشگری را بهخود جذب نکرده، بلکه به دلیل تخریب بیش از حد، ظاهر باستانی خود را نیز از دست داده است.

مجموعه باغ وزیر حجت آباد نیز دیگر اثر تاریخی است که هرچند، شدت تخریب قلعه اشکذر را دارا نمی باشد، ولی آنگونه که از یک مجموعه تاریخی نظیر آن انتظار می رود، بهره برداری لازم به خصوص در فصل گردشگری حاصل نمیشود.

مسجد ریگ رضوانشهر نیز دیگر میعادگاه مسافران نوروزی می باشد که در بین سایر آثار نام برده در زمینه جذب گردشگر از جایگاه مناسب تری برخوردار می باشد.

سایر جاذبه های نام برده، آثاری هستند که به جرات می توان گفت حتی برخی از آن ها نظیر (قلعه‌ حسن‌آباد، شهر کهنه ‌پشت‌ و  چاپارخانه‌ و قلعه‌ نیم ساز همت‌آباد و ...) برای ساکنین خود شهرستان ناشناخته مانده اند. علت این امر عدم پرداخت مناسب به آن ها و معرفی آن ها به عنوان جاذبه های گردشگری می باشد.

بدون شک بدون ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری و نیز به تبع آن معرفی دقیق آن نمی توان به تمام اهداف مورد نظر در زمینه جذب گردشگر دست یافت. 

جا دارد تا در آستانه سال نو، با تدبیری مضاعف نسبت به سال های گذشته و با معرفی هرچه بهتر آثار تاریخی اشکذر از طریق رسانه های مختلف، تحول بزرگی در حوزه گردشگری شهرستان صورت پذیرد.

 



summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.