ID : 9664231
رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بافق خبر داد

عمر متوسط آسفالت در ایران کمتر از نصف مدت جهانی


رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بافق با اشاره به اینکه بتن غلتکی جایگزین مناسب آسفالت در معابر شهری است، گفت: عمر متوسط آسفالت در ایران کمتر از نصف مدت جهانی است.

به گزارش یزد رسا، حسین محمدیان رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بافق در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به انجام 600 آزمایش مرتبط با آسفالت در یک سال گذشته در شهرستان بافق، اظهار کرد:  استحکام، درصد قیر، دانه بندی و برخی دیگر آیتم‌های آسفالت در این آزمایش‌ها بررسی می‌شود.
رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بافق درباره رنگ تیره‌تر برخی انواع آسفالت، افزود: استفاده از سنگ دانه‌های آهکی و متمایل به رنگ روشن سبب بازتاب نور بیشتر بویژه در شب می‌شود.
وی با بیان این مطلب که عمر متوسط آسفالت در ایران کمتر از نصف  مدت جهانی است، افزود: نظارت پایین هنگام تولید آسفالت، شرایط آب و هوایی، عدم زیرسازی مناسب و دقت ناکافی در اجرای کار، یخ زدگی و قیر نامناسب از دلایل کاهش کیفیت و عمر مفید آسفالت است.
محمدیان با بیان این مطلب که آسفالت ترکیب مناسبی از قیر و سنگ دانه‌ها است، افزود: از عمده دلایل کاهش عمر این محصول کنده‌کاری و برش‌هایی است که از سوی برخی ارگان‌ها و نهادهای دست اندر کار امور زیربنایی و زیرساخت‌ها در آسفالت معابر و جاده‌ها ایجاد می‌شود.
رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بافق گفت: ایجاد و پیش‌بینی کانال‌های ویژه برای عبور لوله‌ها قبل از آسفالت معابر یکی از روش‌های جلوگیری از مشکل و افزایش عمر اسفالت معابر است.
وی با اشاره به افزایش قیمت قیر و در نتیجه آسفالت، افزود: نزدیک 150 تن قیر در هر کیلومتر جاده اصلی و بیش از 300 تن در بزرگ راه‌ها استفاده می‌شود.
محمدیان با اشاره به افزایش تولید سیمان در کشور، خاطرنشان کرد: استفاده از مصالحی مانند سیمان و روش بتن غلطکی با توجه به قیمت کم، دوام، عمر بیشتر و برخی دیگر موارد در مقایسه با آسفالت در معابر  شهری مقرون به صرفه است.
رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بافق گفت: در معابر بزرگ شهری و برون شهری در صورت اجرای روش بتن غلطکی برای کاهش مشکلاتی مانند بالا رفتن استهلاک لاستیک و خودرو و مواردی از این قبیل، می‌توان از یک لایه نازک روکش آسفالت استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: در روش بتن غلطکی، مصالح سنگی درشت و ریز، سیمان و آب با میزان مناسبی با یگدیگر ترکیب و با ماشین آلات راه‌سازی اجرا و سپس بوسیله غلطک متراکم می‌شود.
انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.