ID : 26472364
کارشناس مدیریت بحران استان یزد:

عوامل انسانی؛ تاثیر گذار در کاهش بارندگی‌های یزد/ میانگین بارش های استان به 9.8 میلی‌متر رسید


کارشناس مدیریت بحران استان یزد گفت: علاوه بر اثرات طبیعی، تغییرات اقلیمی، گسترش صنعت و افزایش گازهای گلخانه‌ای در کاهش بارندگی‌های یزد موثر هستند.

به گزارش یزدرسا، بايد گفت آلودگي هوا با ميزان بارش‌هاي جوي رابطه معكوس دارد. آلودگي‌هايي كه در مناطق شهري و صنعتي توليد مي‌شوند، به عنوان عاملي در كاهش نزولات آسماني و بارندگي عمل مي‌كنند. در واقع، ريزگردهاي بزرگ (بزرگ‌تر از يك ميكرون) كه مي‌توانند بارندگي را افزايش دهند، معمولا توسط آلاينده‌هاي شهري و صنعتي فيلتر مي‌شوند و ريزگردهاي كوچك‌تر وارد جو مي‌شوند. در نتيجه، آلودگي هوا باعث ايجاد «هسته‌هاي ريز ميعان» در ابرها مي‌شود كه اين مساله، باعث بارش‌هاي ريز باران و برف خواهد شد.

کارشناس مدیریت بحران استان یزد گفتگو با خبرنگار یزدآوا بیابیان اینکه بارندگی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه بلند مدت 77 درصد کاهش یافته است گفت: در سال آبی 93-94 میزان بارندگی 119 میلی‌متر، سال آبی 94-95 برابر با 69 میلی‌متر و در سال آبی 95-96 تا کنون 9.8 میلی‌متر بوده است.

احمد آخوندی اظهار کرد: میانگین بارندگی استان یزد در بلند مدت 8 میلی‌متر بوده است.

وی بابیان اینکه کاهش بارندگی در استان، خشکسالی را به  یکی از مهمترین بحران های زیست محیطی یزد تبدیل کرده است گفت: علاوه بر اثرات طبیعی،  تغییرات اقلیمی، گسترش صنعت و افزایش گازهای گلخانه‌ای در کاهش بارندگی‌های یزد موثر هستند.

آخوندی اظهار کرد: بحران آب در استان به دلیل خشکسالی های پی در پی بسیار جدی است و علاوه براینکه باید برای کاهش آلودگی های زیست محیطی چاره‌ای اندیشید، به طور قطع همچنان باید مسئولین و مردم در مدیریت مصرف آب اهتمام جدی ورزند.

کارشناس مدیریت بحران استان یزد بااشاره به اینکه مرکز باروری ابرهای کشور در یزد قرار دارد اذعان کرد: در سال جاری تاکنون ابرها با ویژگی های مورد نظر دیده نشده تا بارور شوند.

نسبت دادن تمام مشكلات محيط‌زيستي ايجاد شده به خداوند، خواست و مشيت الهي و تغييرات جوي، بهترين و ساده‌ترين راه براي انجام ندادن وظيفه‌يي است كه به عهده‌مان گذاشته شده است. آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور، نه تنها به سلامت افراد جامعه آسيب مي‌رساند بلكه با كاهش بارش خصوصا در كوهستان‌ها و بلندي‌ها، توازن حيات را نيز برهم مي‌زند.

انتهای پیام/ک




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.