ID : 1073143
پاپلی، نویسنده کتاب شازده حمام در جمع اهالی شعر اشکذر:

فارغ التحصیل دانشگاه سوربن هستم اما عشایر را استاد خود می دانم/ مادرم رئیس من است!


دکتر محمد حسین پاپلی یزدی جغرافیدان، محقق و نویسنده برجسته ایرانی، در نشستی با اهالی شعر و ادب شهرستان اشکذر به بیان تجربیات، خاطرات و دغدغه هایش پرداخت.

به گزارش خبرنگار یزد رسا از اشکذر، دکتر محمد حسین پاپلی یزدی جغرافیدان، محقق و نویسنده برجسته ایرانی، در نشستی با اهالی شعر و ادب شهرستان اشکذر به بیان تجربیات، خاطرات و دغدغه هایش پرداخت.

پاپلی یزدی که می توان شهرت و محبوبیتش در استان یزد را به خاطر کتاب شازده حمام وی دانست، سرشار از تجربیات و خاطراتی بود که برای اهالی کتاب به ویژه خوانندگان کتابش از جذابیت خاصی برخوردار است.

وی در این نشست که به میزبانی موسسه فرهنگی هنری آسمان کویر اشکذر و با گردهمایی گروهی از اساتید، شعرا و فرهنگیان شهرستان اشکذر برگزار گردید، تجربیاتش را این گونه روایت کرد:

پاپلی از سفرهای زیادش به مناطق مختلف، از جمله مناطق عشایر نشین صحبت کرد و گفت: من در طول دوران زندگی خود مسافرت های زیادی به خصوص به مناطق عشایر نشین داشته ام.

وی ادامه داد: هرچند فارغ التحصیل دانشگاه سوربن هستم اما عشایر را اساتید خود می دانم.

پاپلی یزدی فرهنگ عشایر ایران را سرشار از لغات و الفاضی دانست که در هیچ یک از فرهنگ لغات نمی توان نظیر آن را یافت.

وی لغات جمع آوری شده را قریب به سی هزار لغت برشمرد و گفت: تا کنون تلاش هایی برای جمع آوری این لغات در یک فرنگ نامه انجام داده ام.

این نویسنده توانا علت محبوبیت کتابش در بین مردم را عامیانه نویسی داستان هایش عنوان کرد و افزود: هیچ گاه نمی توان یک مطلب، داستان یا خاطره ای را به زبان علمی و دانشگاهی و با الفاظ سنگین و غیر قابل فهم برای عموم مردم نوشت و توقع داشت که آن را بخوانند.

پاپلی یزدی نویسندگی را به دوندگی تشبیه کرد و در توصیه ای به علاقه مندان به خاطره نویسی تاکید کرد: برای نوشتن خاطرات باید مانند یک دونده ابتدا شروع به دویدن کرد و آنقدر دوید تا تبدیل به دونده ای ماهر شد.

وی نویسندگی را هم این گونه دانست و ادامه داد: در نویسندگی به خصوص بیان خاطرات نیز باید ترس را کنار گذاشت و شروع به نوشتن کرد، آن قدر نوشت تا نوشتن برایمان عادت شود.

پاپلی با بیان این که در بیان بیشتر خاطراتش، از مادرش الهام و کمک گرفته است گفت: مادرم را رئیس خود می دانم.

پاپلی در بخشی از کتاب شازده حمام به بیان خاطراتی از اشکذر پرداخته و از همین رو در پاسخ به سوالی علت این امر را این گونه پاسخ داد: پاپلی گفت درست است که یزدی هستم، اما به دلیل داشتن املاک و باغاتی در اشکذر و رفت و آمد هایی که به این شهر داشته ام، احساس تعلق ویژه ای به این منطقه و مردم آن دارم.

در پایان این نشست صمیمی، برخی از حضار به بیان سوالاتی درباره کتاب شازده حمام و ویژه گی های ان پرداختند.

گفتنی است دکتر محمد حسین پاپلی در کتاب «خاطرات شازده حمام» خاطرات ۱۰ سال از زندگی خود را نگاشته است، خواننده در این کتاب با نویسنده همراه می شود و همراه با او خاطرات کودکی شازده حمام را تجربه می کند.

این کتاب در سال ۱۳۸۴ برای بار اول چاپ و پس از مدتی نایاب شد.

این کتاب را نشر پاپلی در ۲۴۸ صفحه روانه بازار نشر کرده است.

IMG_0022

IMG_0023

IMG_0024

IMG_0025

IMG_0028




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.