ID : 40345938
رئیس گروه سینمایی اداره کل ارشاد یزد:

فروش بلیط سینماها در شهر یزد در رده متوسط کشور/ سینما در سبد فرهنگی خانواده‌های یزدی جایی ندارد


سهیلی‌راد رئیس گروه سینمایی اداره ارشاد یزد گفت: مهمترین چالش سینمایی استان یزد در حال حاضر این است که هنوز رفتن به سینما در سبد فرهنگی خانواده‌ها جای خود را باز نکرده است.

فهیمه سهیلی راد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا،  با اشاره به وضعیت سینماهای استان یزد گفت: استان یزد دارای ۱۱ سینما با تعداد ۲۰ سالن و ظرفیت چهار هزار و ۲۳۷ صندلی است و در زمینه شهرهای دارای سالن نمایش به شهرهای فاقد آن، پس از استان البرز دارای بالاترین میانگین کشوری است.

هرات و مروست بدون سینما

رئیس گروه سینمایی و سمعی و بصری اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: استان یزد همچنین بر اساس آمار منتشره سازمان سینمایی در سال ۹۹، با داشتن ۱۹ سالن فعال و ۴ سالن سیار از میانگین کشوری با نسبت ۲۰ سالن فعال به ۵ سالن سیار در حال عبور است.
 
وی در خصوص وضعیت سینما در شهرستان‌های استان یزد افزود: به جز شهرستان‌های هرات و مروست سایر شهرستان‌ها سینما دارند که بعضی از آنها که دولتی هستند در مرحله واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند.
 
یزد در نسبت جمعیت به سینما؛ در جایگاه برتر کشور
 
سهیلی‌راد با بیان اینکه به طور کلی، زیرساخت‌های سینما در استان یزد از شرایط بسیار مناسبی برخوردار است، افزود: در زمینه نسبت جمعیت به سینما، استان یزد پس از تهران، از بهترین جایگاه کشوری و از نظر نسبت صندلی به تماشاگر، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی زیرساخت‌ها و تعداد سالن‌های سینمای استان را متناسب بـا جمعیت فعلی دانست و ادامه داد: با این وجود پروژه ساخت چند پردیس سینمایی در استان از جمله پردیس‌های خلـیج فـارس و  آسمان در شهرستان یزد، پردیس‌های سینمایی نگار در میبد و سینمایی فارابی در ابرکوه  در حال اجراست.
 
فروش سینماها جوابگوی هزینه‌های آنها نیست
 
وی با بیان اینکه فروش بلیط سینماها در شهر یزد در رده متوسط کشور قرار دارد، گفت: شیوع بیماری کرونا اسیب سختی به سینماهای  کشور وارد کرد و جز در مورد برخی فیلم‎‌ها، هنوز فروش سینماها به سطح مناسبی که جوابگوی هزینه‌های آنها باشد، نرسیده است.
 
رئیس گروه سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد شرایط اقتصادی مردم را نیز در استقبال پایین از سینماها تاثیرگذار دانست و افزود: سینماهای استان دارای درجه کیفی مدرن، ممتاز و یک هستند و استانداردها در سطح کیفی آنها رعایت شده  و فیلم‌های روی پرده نیز به روزهستند و نمی‌توان نبود این موارد را از دلایل پایین استقبال از سینما  عنوان کرد.
 
جالی خالی سینما در سبد فرهنگی خانواده‌ها
 
سهیلی‌راد با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای حمایت و رونق سینماهای استان گفت: پیگیری تسهیلات مربوط به خسارات کرونا، حمایت لازم برای تجهیز نمودن سینماها به سیستم‌های جدید صوتی و  تصویری، حمایت از متقاضیان ساخت سینما، برگزاری رویدادهاي سینمایی در سطح استان مانند جشنواره فجر، فیلم کوتاه تهران،سینماحقیقت و هر رایزنی که در شرایط مختلف بتواند به رشد کیفی سالنها و استقبال مردم بینجامد انجام می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: مهمترین چالش سینمایی استان در حال حاضر این است که هنوز رفتن به سینما در سبد فرهنگی خانواده‌ها جای خود را باز نکرده و همین امر سینماداران را با بحران مالی روبرو می‌کند.
 
تعداد تماشاگران سینما در یزد یک سوم کاهش یافته است
 
سهیلی‌راد ادامه داد: ۲۰ ماه تعطیلی  در طول دوسـال گذشته به دلیل شیوع کرونا نیـز بـه ایجاد بحران مالی در بین سینماداران دامن زده است به گونه‌ای که تعداد تماشاگران سال جاری نسبت به ۶ ماهه مشابه سال ۹۸(قبل از کرونا) حدود یک سوم کاهش داشته است.
 
وی افزود: در جهت حمایت از سینما و سینماداران ، خرید بلیط توسط هنرمندان و مسئولین، برگزاری برنامه‌های سینمایی در سالن‌های سینماها به عنوان یک مکان تخصصی، همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی و شهری برای ارائه تبلیغـات لازم  برای جذب مخاطب، ترویج فرهنگ رفتن به سینما و... می‌تواند تأثیر بسزایی در حل این چالش داشته باشد.
 
رئیس گروه سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: چنانچه مردم ما مکان‌های عمومی و سینمایی را خانه دوم خود بدانند و از زیبایی و امکانات و تجهیزات رفاهی ایـن مکان‌ها محافظت کنند بی شک شهر جهانی ما نه تنها از نظر میراث کهن فرهنگی که به لحاظ جایگاه فرهنگی نیـز می‌تواند جهانی باشد.
 
انتهای پیام/



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.