ID : 39185321
متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه:

فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیامد جامعه کهن‌سال است/ کسانی که ایران را دوست دارند با کاهش جمعیت مقابله کنند


اصغری‌نکاح گفت: فقر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی که به سراغ یک جامعه کهن‌سال می‌آید بیشتر از فقر اقتصادی است که به سراغ یک جامعه با جمعیت بالا خواهد آمد.

سید محسن اصغری‌نکاح متخصص روانشناسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: در زمینه ازدواج و افزایش موالید، مسائل اقتصادی بسیار مهم است و دولت باید ثبات اقتصادی، تأمین اشتغال پایدار و اشتغال همراه با کرامت و بهره‌مندی درست را برای نسل جوان فراهم کند و دولت در زمینه مسکن و حمایت‌های معیشتی نیز وظیفه دارد.

وی افزود: اما نمی‌توان گفت افزایش رفاه موجب افزایش فرزندآوری می شود، این واقعیتی است که در واقعیت جامعه نیز شاهد آن هستیم؛ به عنوان مثال اگر فهرستی از خانواده‌های مختلف با وضع اقتصادی متفاوت را لیست کنیم می‌بینیم که اتفاقا کسانی که وضع اقتصادی خیلی خوبی دارند، نرخ فرزندآوری‌شان کمتر است، بخاطر اینکه هرچند موضوع اقتصاد تعیین کننده است اما مسئله فقط مشکل اقتصادی نیست و اتفاقا رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی موجب شده است که فرزندآوری کم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: به عبارتی کسی که به دنبال رفاه حداکثری و تجمل و تفاخر باشد، معلوم است که چنین فردی اصراری بر ازدواج بهنگام ندارد و اگر ازدواج هم کند فرزندآوری را مانعی برای رفاه و خوش‌گذارنی خودش می‌داند و حتی اگر صاحب فرزند شود هم به دنبال این است تا برای او مانور تجمل به راه اندازد.

اصغری‌نکاح ادامه داد: البته این مسئله با داشتن سرمایه فرق می‌کند چرا که افراد در جامعه اسلامی باید هم تلاش کنند هم متعهد باشند هم صرفه‌جویی کنند و هم اینکه سرمایه‌دار باشند و سرمایه خودشان را در راه مناسبی در دنیا و برای آخرت خودشان و دیگران هزینه کنند.

وی با بیان اینکه رفاه‌زدگی از عواملی است که موجب شده نرخ ازدواج و فرزندآوری کاهش پیدا کند عنوان کرد: اتفاقا ازدواج و فرزندآوری با هم پیوند دارند و در واقع هر میزان که سن ازدواج بالا می‌رود این نگرانی وجود دارد که سن پدر و مادر شدن نیز بالا برود و نگرانی اساسی‌تر این است که حتی احتمال پدر و مادر شدن کم می‌شود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: فردی که در سن مناسب ازدواج می‌کند بدیهی است که فرصت‌های بیشتری و احتمال بیشتری برای پدر و یا مادر شدن و فرزندآوری مکرر دارد نسبت به کسی که مثلا 10 سال بعد از آن بخواهد ازدواج کند.

اصغری‌نکاح تأکید کرد: علاوه بر اینکه دولت‌ها باید مسائل مربوط به اقتصاد و به ویژه اشتغال جوانان را مرتفع کنند، از آن طرف نیز مسئله فرهنگ و موضوع باور عمومی نسبت به برخی مقولات مربوط به ازدواج و فرزندآوری باید تغییر کند؛ به عنوان مثال زمانی در شهرهای مختلف کشور اینگونه تبلیغ می‌کردند که انفجار جمعیت از بمب اتم بدتر است، و در واقع اینگونه تبلیغ می‌شد که جمعیت فقر و بدبختی و فلاکت می‌آورد در حالی که جمعیت اگر مدیریت شود سرمایه است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر وقتی ابزارهای مختلف مانند رسانه و فیلم و سریال و سینما و کتاب و امثالهم به نوعی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر ازدواج نکردن و یا ازدواج بدون فرزند یا فرزند کمتر اصرار دارند و این مسئله را به جامعه پمپاژ می‌کنند و یا مثلا برخی از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی نسبت مجرد بودن و فرزند نداشتن تبلیغ می‌کنند، معلوم است که این در جامعه تأثیر می‌گذارد.

متخصص روانشناسی بیان کرد: با این همه، هرکسی که به فکر خودش و خانواده و آینده‌اش است باید توجه کند که ازدواج به هنگام مفید و تک فرزندی مضر است و افزایش فرزندآوری کمک می‌کند به جامعه تا در آینده طراوت و پویایی بیشتری داشته باشد.

اصغری‌نکاح یادآور شد: از طرف دیگر باید به باورهای دینی خودمان نیز توجه بیشتری داشته باشیم و در عین اینکه موظف به تلاش و برنامه‌ریزی هستیم اما بدانیم که رزق و روزی هر کسی را خدا می‌دهد؛ این بارو ایمانی مسلمانان است که فرزند هدیه الهی است و این در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پیر شدن جامعه موجب می‌شود تا جامعه نیروی کار و تولید نداشته باشد و این وضعیتی است که برخی جوامع با آن موجه هستند لذا ما باید مسئولیت اجتماعی قبول کنیم و هر کسی که می‌تواند در زمینه ازدواج بهنگام جوانان اقدام موثری انجام دهد باید این کار را بکند و این مسئولیت را دارد و کسانی که ملیت ایران را دوست دارند و به ایران علاقه‌مند هستند باید به این مسئله توجه کنند و با تأخیر در ازدواج و کاهش جمعیت مقابله کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: البته بدیهی است که این مسیر دشواری‌هایی دارد اما این دشواری‌ها از دشواری تجرد قطعی و تک‌فرزندی کمتر است، چرا که عدم ازدواج و یا عدم فرزندآوری و تک‌فرزندی در آینده آسیب‌های جدی برای خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت.

اصغری‌نکاح افزود: کسانی که فرزندان متعددی دارند مشکلاتی را هم تحمل می‌کنند اما این فرزندان بعدا رشد می‌کنند و در جامعه نقش‌آفرین خواهند بود و باقیات و صالحات آن‌ها می‌شوند و در واقع به پشتوانه معنوی، فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل می‌شوند که والدین به آن‌ها افتخار می‌کنند.

وی اظهار داشت: همین افرادی که امروز از فرزندآوری امتناع می‌کنند فردا نیاز به کسانی دارند که به آن‌ها خدمات بدهند اما وقتی جامعه کهن‌سال شود خدمات‌دهی و تولید دچار مشکل می‌شود و بحرانی بزرگ پیش خواهد آمد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: لذا کسانی که از بحران افرایش جمعیت می‌ترسیدند بدانند که بحران کهن‌سالی و جمعیت پیر شدیدتر و بدتر خواهد بود و فقر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی که به سراغ یک جامعه کهن‌سال می‌آید بیشتر از فقر اقتصادی است که به سراغ یک جامعه با جمعیت بالا خواهد آمد.

اصغری‌نکاح تأکید کرد: رسانه یکی از ابزارهایی است که در آگاه‌سازی مسئولان و مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و باید برای رشد فرهنگی و فکری جامعه اطلاع رسانی و تلاش کرد تا این جریان رکود ازدواج و فرزندآوری متوقف شود و شاهد افزایش گرایش به ازدواج و فرزندآوری باشیم.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.