ID : 22306681
خواب خرگوشی میراث فرهنگی یزد ادامه دارد...

قدیمی‌ترین مسجد ایران در آستانه نابودی + تصاویر


مسجد جامع فهرج یزد که عنوان قدیمی ترین مسجد ایران را یدک می کشد، این روزها با بی مهری مسئولین میراث فرهنگی یزد سایه نابودی را بر سر خود حس می کند.

به گزارش خبرنگار یزدرسا؛ مسجد جامع فهرج با ویژگی هایی منحصر بفرد در جهان اسلام و یادگاری از پیش از اسلام در شمال شرق شهر یزد در ایران قرار دارد.

روستای باستانی فهرج در ٣٦کیلومتری شمال شرق شهر یزد در ایران در مسیر یزد - کرمان و در دل کویر آرام گرفته است. به گفته مردم محلی نام قدیم آن پهرشت (مخفیگاه) بوده و بعدا به فهرج معرب شده است. در این روستا یکی از قدیمی ترین مساجد ایران قرار دارد، مسجد جامع فهرج. قدمت بنا به قرن اول هجری برمی گردد و بسیاری اعتقاد دارند که قدیمی ترین مسجد ایران است، حتی قدیمی تر از مسجد تاریخانه دامغان. ویژگی دیگری که این مسجد را از سایر مساجد متمایز می کند این است که تنها مسجدی با این قدمت در جهان اسلام است که ساختمان آن از ابتدا تاکنون تغییری نکرده و طرح اولیه خود را حفظ کرده است. همچنین این مسجد کماکان زنده و پویا بوده و در آن نماز برپا می شود.

از نکات قابل تامل در خصوص این مسجد معماری پیش از اسلام این مسجد است که به عقیده برخی از کارشناسان نظیر استاد پیرنیا، سابقه و تاریخچه این مسجد تنه به قدمت تخت جمشید می زند زیرا به نظر وی قدمت این بنا از تخت جمشید و کلیه بناهای تاریخی موجود بیشتر است، اینجا قبلا آتشکده بوده است بعد به کنیسه یهودیان، سپس کلیسای ارامنه و پس از آن در صدر اسلام به مسجد تبدیل شده است.

با وجود این تاریخچه درخشان، مسجد جامع فهرج این روزها وضعیت مناسبی ندارد و با سهل انگاری و بی توجهی مسئولین میراث فرهنگی یزد، این مسجد در آستانه نلبودی و فراموشی قرار گرفته است.

با توجه به تلاش مسئولین میراث فرهنگی یزد در رونق گردشگری در این استان معلوم نیست که چرا این مسجد که دارای ظرفیت بالایی در این حوزه است مورد غفلت قرار گرفته و روزهای بد خود را سپری می کند.

تصاویر زیر به خوبی گویای وضعیت نامناسب قدیمی ترین مسجد ایران در یزد است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.