ID : 32822141
معجزه تاثیر خاموشی چاه ها بر آب ابرکوه؛

قنات های ابرکوه جان گرفت/ پدیدار شدن آب در قنات خشک نوش آباد


رئیس آب منطقه ای ابرکوه گفت: امسال پس از دور اول خاموشی، در میله های قنات های نوش آباد که خشکی کامل داشت آب پدیدار شد و قنات جعفر آباد جزء قنات هایی است که آب دهی بسیار کمی دارد، زیاد شدن آب را همراه با خود داشت.

به گزارش یزد رسا، محمدحسین باقری رئیس آب منطقه ای ابرکوه در گفتگو با خبرنگار سروابرکوه در خصوص پدیدار شدن آب در دو قنات خشک و کم آب نوش آباد و جعفرآباد ابرکوه اظهار کرد: بحث خاموشی چاه ها از دو نظر علمی و بر اساس اطلاعات سطح آب پیزومترها در حال ارزیابی است که اطلاعات این 51 چاه پایش و پیزومتریک در آینده نزدیک به اطلاع عموم می رسد.

وی افزود: امسال پس از دور اول خاموشی، در میله های قنات های نوش آباد که خشکی کامل داشت آب پدیدار شد و این روند نسبت به مشابه سال گذشته بهتر بوده است هر چند جاری شدن آب صورت نگرفت و این به دلیل کمتر بودن زمان خاموشی بود.

باقری تاکید کرد: قنات جعفر آباد جزء قنات هایی است که آب دهی بسیار کمی دارد و بعد از خاموشی، تا 30 در ثانیه آب دهی داشته و زیاد شدن آب را همراه با خود داشت.

این مقام مسئول به بحث میزان حجم صرفه جویی بر اساس ضوابط ایجاد شده در دو دشت چاهگیر و دشت ابرکوه پرداخت و گفت: برای دشت چاهگیر تقریبا 900 هزار متر مکعب و دشت ابرکوه 8.2 میلیون متر مکعب صرفه جویی پیش بینی می شود.

لزوم همکاری عمومی در بحث صرفه جویی
باقری با توجه به اینکه کشورمان امسال و در طی 49 سال اخیر، خشک ترین سال کشور را تجربه می کند افزود: دشت ابرکوه سال گذشته تا 20 بهمن ماه تنها یک میلیمتر بارندگی داشت که خشک ترین سال در سه دهه اخیر بود، امسال هم که تا کنون 4 میلیمتر بارندگی داشتیم که این زنگ خطری برای مردم است و لزوم همکاری عموم را در بحث صرفه جویی می طلبد.

درختان پسته در زمستان نیاز به آبیاری ندارند/ دشت های «ابرکوه» و «یزد – اردکان» بحرانی ترین دشت های استان
وی با تاکید بر اینکه قانون به وزارت نیرو در کشور اجازه جیره بندی می دهد، ادامه داد: در شرایطی که بارندگی کم است و کمبود منابع آب و نزولات جوی وجود دارد باید در سه بخش شرب، کشاورزی و صنعت صرفه جویی انجام شود و یکی از راه های صرفه جویی زمانی است که درختان پسته در فصول سرما به دلیل خواب زمستانی نیازی به آبیاری ندارند و کشاورزان باید این مهم را رعایت کنند.

باقری با بیان اینکه دشت ابرکوه بحرانی ترین دشت های استان یزد است گفت: در این شرایط بحرانی با وجود 21 متر افت تجمعی سطح آب که در طول سه الی چهار دهه اخیر بوده است، دشت یزد اردکان و دشت ابرکوه از نظر افت شدید آب، بحرانی ترین دشت های استان یزد هستند که دشت ابرکوه به دلیل شرایط خاص کشاورزی که 92 درصد آب را مصرف می کند باید صرفه جویی و آموزش به کشاورزان در اولویت قرار گیرد.

وی با اذعان به اینکه سال گذشته این طرح با موفقیت انجام شد افزود: امسال به دلیل فرهنگ سازی و همکاری کشاورزان بدون کوچکترین تنش و مراجعه این طرح در حال انجام است البته بارندگی اخیر که در 17 دی ماه یک روز بعد از خاموشی انجام شد در مناطق اقلید، فراغه و ابرکوه نیز دلگرمی خوبی به کشاورزان داد.

اول بهمن، آغاز دور دوم خاموشی چاه های کشاورزی ابرکوه
رئیس آب منطقه ای ابرکوه گفت: دور دوم خاموشی نیز از روز شنبه ساعت 7 صبح اول بهمن به مدت 21 روز انجام می شود.

باقری گذری نیز به انجام این طرح در سال گذشته و رشد سطح آب بر اثر صرفه جویی اشاره کرد و گفت: بحث خاموشی و تحلیل سال گذشته این است که در دشت چاهگیر شوری آب شکسته شد و در طول سه فصل برگشت و دشت ابرکوه نیز 45 سانتی متر سطح آب را بالا برد.

وی افزود: سال گذشته 93 سانتی متر افت سطح آب داشتیم که پس از خاموشی چاه ها، به میزان 29 سانتی متر افت سطح آب از بین رفت و به 64 سانتی متر رسید و با توجه به کاهش بارندگی، تا 5 ماه افت سطح آب را متوقف کردیم.

انتهای پیام / ک




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.