ID : 16737898
مدیر کل تعاون روستایی یزد خبر داد

لزوم تشکیل شرکت تعاونی تخصصی پسته‌کاران در استان


مدیر کل تعاون روستایی استان از تلاش برای تشکیل شرکت تعاونی تخصصی پسته‌کاران در استان خبر می‌دهد.

 به گزارش یزدرسا، مدیر کل تعاون روستایی استان از تلاش برای تشکیل شرکت تعاونی تخصصی پسته‌کاران در استان خبر داد.

شرکت‌های تعاونی روستایی در دهه 40 با رویکرد حمایت از تولید و توزیع روستایی شکل گرفت اما رویکرد سازمان تعاونی روستایی استان توسعه تعاونی‌های تخصصی است و تا امروز 39 تعاونی تخصصی روستایی در استان تشکیل شده و تلاش‌هایی نیز برای تشکیل شرکت تعاونی تخصصی پسته‌کاران با توجه به سطح گسترده زیر کشت این محصول آغاز شده است.

استان دارای 101 شرکت تعاونی روستایی است که 39 شرکت آن به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند یعنی فعالیت خاصی در دامداری‌ها یا محصول خاصی از کشاورزی را مورد حمایت قرار می‌دهند. این شرکت‌های تخصصی شامل شرکت تعاونی مرغداران، شرکت تعاونی دامداران، شرکت تعاونی گلخانه‌داران، شرکت تعاونی زنبورداران، شرکت تعاونی مرتع‌داران، شرکت تعاونی انارکاران و... است. مدیر کل تعاون روستایی استان با ارائه این آمار اعلام کرد: تعداد تعاونی‌های تخصصی استان در حوزه محصولات باغی کم است؛ از این رو برای افزایش این شرکت‌تعاونی‌ها با توجه به سطح قابل توجه محصولات باغی در استان، تلاش می‌کنیم.

«علی جهازی» می‌افزاید: شرکت تعاونی‌های تخصصی حمایت از یک محصول را از زمان تولید تا زمان عرضه در بازار بر عهده دارند؛ از این رو در بالا بردن راندمات کاری محصول و ارتقای کیفیت بازار عرضه آن موثر خواهند بود.

وی ادامه می‌دهد: اداره کل تعاون روستایی استان در تلاش برای راه‌اندازی شرکت تعاونی پسته‌کاران به عنوان یکی از محصولات شاخص کشاورزی است؛ این در حالی است که پسته استان در حال حاضر با نام سایر استان‌های همجوار به بازارهای جهانی راه می‌یابد.

 

تعداد شرکت  های تعاونی روستایی در شهرستان‌ها

مدیر کل تعاون روستایی استان اعلام می‌کند: بیشترین تعداد تعاونی‌های روستایی استان به ترتیب در خاتم، تفت و یزد تشکیل شده اما همه شهرستان‌ها به فراخور محصولات و خدمات کشاورزی به تشکیل این تعاونی‌ها اقدام کرده‌اند. «علی جهازی» می‌افزاید: در مجموع 164‌هزار و 192 نفر در شرکت‌های تعاونی روستایی استان عضو هستند و سرمایه این شرکت‌ها نیز 160‌هزارو15‌میلیون ریال است.

 

مشکلات عرضه محصولات کشاورزی

مدیر کل تعاون روستایی استان درباره مشکلات عرضه محصولات کشاورزی عقیده دارد که شرکت‌های تعاونی تخصصی راهکار مناسبی برای بهبود عرضه محصولات در بازارهای داخلی و خارجی هستند. وی ادامه می‌دهد: نمونه موفق این تعاونی‌های تخصصی، شرکت تعاونی گلخانه‌داران اشکذر است که عملکرد قابل قبولی را در صادرات محصول خیارسبز استان داشته است.

جهازی می‌افزاید: باید توجه کرد که ورود به عرصه صادرات به نقدینگی بسیاری نیاز دارد و شرکت تعاونی محصولات گلخانه‌ای نیز برای صادرات در سال جاری با کمبود نقدینگی مواجه شد و تا امروز 5/4 میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت تعاونی تخصصی پرداخت شده اما هنوز کافی نیست.

وی درباره تشکیل یک شرکت تعاونی تخصصی برای صادرات محصول انار استان نیز می‌گوید: یک شرکت تعاونی تخصصی برای این محصول تشکیل شده که بازار داخل را پوشش می‌دهد اما از عملکرد وی در حوزه صادرات مطلع نیستم.

 

ورود شرکت‌های تعاونی تخصصی در سطح عرضه

مدیر کل تعاون روستایی استان درباره ورود شرکت‌های تعاونی تخصصی در سطح عرضه محصولات نیز می‌گوید: اولین تجربه استان در این حوزه راه‌اندازی 5 فروشگاه زنجیره‌ای عرضه مستقیم مرغ با همکاری اتحادیه مرغداران  استان برای عرضه مرغ ارزان‌تر از قیمت بازار است. جهازی مزیت راه‌اندازی این بازارچه‌های عرضه مستقیم را بازگشت سریع‌تر نقدینگی به مرغداری‌ها اعلام می‌کند و می‌افزاید: راه‌اندازی مراکز مستقیم عرضه محصولات کشاورزی در اولویت کار شرکت‌های تعاونی تخصصی استان است. وی مهم‌ترین چالش شرکت‌های تعاونی تخصصی استان را کمبود نقدینگی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سازمان تعاون روستایی با پرداخت تسهیلات در تلاش برای تامین نقدینگی این تعاونی‌ها است اما باید قبول کرد که اعتبارات بسیار ناچیز است.

جهازی با تاکید بر این‌که منابع مالی این تعاونی‌ها از سرمایه در گردشی که بانک‌ها دارند، تامین می‌شود، می‌گوید: تعاونی‌های تخصصی با هدف حمایت از تولیدکنندگان و محصول خاص با عضویت 7 نفر و حداقل سرمایه‌گذاری 50 میلیون تومان تشکیل می‌شوند.

به گفته مدیر کل تعاون روستایی استان، بعد از تامین سرمایه اولیه، شرکت تشکیل می‌شود و به ثبت می‌رسد و بر اساس طرحی که به سازمان تعاون روستایی ارائه می‌کنند، از تسهیلات بانکی بهره‌مند می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که طرح‌های تعاونی‌های تخصصی روستایی استان بیشتر در حوزه زیرساختی است، می‌افزاید: ساخت کشتارگاه، ایجاد واحدهای فرآوری و بسته‌بندی از اقدامات این تعاونی‌های تخصصی استان است که به نوعی سرمایه‌گذاری مولد است.

مدیر کل تعاون روستایی استان درباره سرانجام شرکت‌های تعاونی روستایی نیز می‌گوید: این شرکت‌های تعاونی در قالب واحدهای توزیعی به توزیع نهاده‌های تولید در روستاهای استان مشغول هستند اما هر واحد را که کارایی خود را از دست داده و نیازی به ادامه فعالیت نداشته باشند، منحل می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: تعاونی‌های روستایی از سال 45 به بعد تشکیل شد اما با تخصصی شدن رشته‌های کشاورزی، شاهد تغییر رویکرد این تعاونی‌ها به سمت تعاونی‌های تخصصی هستیم ولی شرکت‌های تعاونی روستایی همچنان به توزیع نهاده‌ها و محصولات روستایی مشغول هستند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.