ID : 32417071

مناسب سازي شهر اردکان از شعار تا عمل!


طرح شهر بدون مانع برای معلولان وسالمندان و یا شهر دوست دار سالمند از ابتدای سال ۱۳۹۴در اردکان به مرحله ی اجرا درآمده است اما در حال حاضر به فراموشي سپرده شده است.

به گزارش یزد رسا به نقل از اردکان گویا؛ طرح شهر بدون مانع برای معلولان وسالمندان و یا شهر دوست دار سالمند از ابتدای سال  ۱۳۹۴در اردکان به مرحله ی اجرا درآمده است و با همکاری و همراهی و استقبال بسیار خوب فرمانداری محترم ، شهرداری و شورای شهرسابق و سایر ادارات اردکان، این طرح به خوبی در ذهن مسئولان جا افتاده و امروزه شاه هستیم که درطرح های جدید شهری تا حد امکان، استاندارد های مناسب سازی  ویژه  معلولان و سالمندان لحاظ شده که نمونه بارز آن ساخت میادین امام علی(ع) و امام حسین(ع) در اردکان است که کاملا بدون مانع طراحی شده و قابلیت دسترسی آسان و بدون مانع  را برای معلولان از خیابان تا مرکز میدان را فراهم می کند.

پیاده روهای خیابان های امام خمینی(ره)، مصطفی خمینی ، شهید قانعی و... نیز در دو سال گذشته با رویکرد اصولی مناسب سازی و بهسازی شده است.

هر چند دو سال گذشته در بازسازی پیاده روهای سطح شهر، مناسب سازی ویژه معلولان جزء اولویت های شهرداری بوده است اما متاسفانه  در شرایط کنونی، وضعیت ساخت و سازهای پیاده روها  درشهر از حالت مناسب سازی  خارج شده است و در بهسازی آن ها بیشتر زیبا سازی شهر مد نظر قرار گرفته است، چنانکه در بازسازی  پیاده روهای بلوار حضرت مهدی(عج) و خیابان آیت الله فکور  و بخشی از انتهای خیابان امام خمینی(ره)  که با تخته سنگ های خرد شده فرش می شود دارای برجستگی و ناهمواری است که حتی بعد از سابیدن  و پایان کار هم راه رفتن بر روی آن  برای افراد سالم نیز سخت است  چه رسد به معلولان و سالمندان، هرچند در پایان کار ظاهری زیبا دارد.

این طرح؛ طرحی نیست که به یکباره و در طول مدت یک الی دوساله به سرانجام برسد، چرا که با زیرساخت های شهری سر و کار دارد و همه زیرساخت ها باید دراین رابطه مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شود که این امر مستلزم  صرف اعتبار و مداومت در کار تا رسیدن به هدف نهایی شهر بدون مانع است.

در حال حاضر با روی کار آمدن شورای شهر جدید و انتخاب شهردار جدید ، انتظار می رود که چون گذشته مناسب سازی محیط شهری با جدیت تمام در دستور کار قرار گرفته و در تمام ساخت و سازهای شهری ، حق دستیابی مددجویان و سالمندان نیز در نظر گرفته شود تا این بخش از جمعیت که در کمترین حالت 20 درصد جمعیت اردکان را شامل می شود به مانند دیگر شهروندان قابلیت بهره برداری و دسترسی به تمامی امکانات شهری را برخوردار باشند .

ذکر این نکته ضروری است که؛ ایده آل و نقطه آرمانی «طرح شهر بدون مانع برای معلولین و سالمندان» وقتی است که ما بتوانیم تمامی اصول و ضوابط مناسب سازی را در پروژه های شهری تعریف کرده و به مرحله اجرا برسانیم و واقعیت های موجود در جامعه به ما این اجازه را نمی دهد که در کوتاه زمان به یک شهر بدون مانع و مناسب سازی شده  صد درصدی  دست  پیدا  کنیم پس طبیعی است که به صورت پلکانی و مرحله ای، استاندارد های دارای ضرورت بیشتر را در بهسازی ها و طراحی های پروژه های جدید تعریف و اجرا کنیم.

از شورای شهر محترم و شهردار جدید شهرمان انتظار داریم ضمن توجه بدین امر مهم از مکان های سنگ فرش شده بازدید به عمل آورند وتوجه بیشتری بدین امر داشته باشند.

سایت خبری  اردکان گویا چندی پیش هم گزارشی از عدم رعایت مناسب سازی شهری در انتهای خیابان فکور و عدم رضایت اهالی انجام داد که ادامه کار به تعطیل گره خورد اما گویا در مناطق دیگر همچنان ساز و کارهای ساخت پیاده رو ها بیشتر بر ظاهر سازی پایبند است تا مناسب سازی!

انتهای پیام/س*

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.