ID : 8112647
گفتگو با دختر روشندل اردکانی:

موفقیت در یک قدمی/ محرومیت محدودیت نیست


دختر روشندل اردکانی و حافظ نیمی از قرآن کریم توانسته با تلاش خود، دوستان و خانواده اش در کنکور سراسری 93 رتبه سه رقمی کنکور را کسب کند و با قبولی در رشته حقوق برای آینده خود یک افق طلایی ترسیم کند.

به گزارش  یزد رسا به نقل از یزد بانو، فاطمه هاتفی اردکانی فارغ التحصیل پیش دانشگاهی خادم زاده اردکان توانسته در کنکور امسال رتبه 242 منطقه و 1696 کنکور را به دست آورد .
وی یکی از بانوان روشندل  و موفق است که در سال سوم دبیرستان 14 جزء از قرآن کریم را حفظ کرد و با ورود به دوره پیش دانشگاهی به همت و تلاش خود و خانواده موفق به قبولی در رشته حقوق دانشگاه قم شده است.


گفتگویی را با این بانوی موفقو پدر وی انجام داده ایم:


اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید ؟ در زمینه های فرهنگی هم فعال هستید؟
کتب ادعیه مثل قرآن بریل، مفاتیح ، جوشن کبیر و کتب خاص دعای ندبه، کمیل، توسل و...دارم که مطالعه می کنم.
موسیقی کیبورد را از مرداد سال 84 شروع کردم. از سال 87 در مراسم مختلف مجری گری برنامه می کنم.
هم اکنون در فیلم سینمایی ابدی 2 به کارگردانی صفدرخان در نقش خواهر شهید ایفای نقش می کنم.
در سال گذشته توانستم 14 جزء قرآن را حفظ کنم. در زمینه حفظ قرآن رتبه اول شهرستان را کسب کردم و در تندخوانی خط بریل مقام اول را بدست آوردم.


در چه مدارسی تحصیل کردید؟
تا پایان دوره راهنمایی را در دبستان و راهنمایی نابینایان رسولیان یزد درس می خواندم و هر روز به یزد می آمدم و عصر برمی گشتم اردکان و دوسال اول دبیرستان را در مدرسه شاکر درس خواندم که با تغییر مدرسه به تیزهوشان به مدرسه خادم زاده آمدم و با بچه های عادی تا پایان پیش دانشگاهی درس می خواندم.


امکانات تحصیلی و کتب مخصوص روشندلان  برای شما فراهم بود؟
امکانات دیرتراز دیگر دانش آموزان یعنی چند ماه بعد از ماه مهر به دست ما می رسید . ماه مهر که می رسد کتاب برای ما چاپ می شود و من با ضبط صوت صدای معلم را ضبط می کردم و یا زنگ تفریح از دوستانم می خواستم در خواندن کتابها و درس ها به من کمک کنند. چون امکانات کم است باید از یک فرد بینا کمک بگیریم.


چگونه خود را برای کنکور آماده کردید؟
فرزند اول هستم و یک خواهر و برادر کوچکتر هم دارم.مادرم در منزل خیلی در درس خواندن کمک من هستند. پدرم خیلی من را تشویق می کند تا موفق شوم.در مدرسه هم دوستانم را راحت نمی گذاشتم و زنگ های تفریح کمک می گرفتم تا کتابها را برایم بخوانند.افرادی مثل من محتاج به بینا هستیم که باید بیشتر وقت بگذاریم.

از چه وسایل کمک آموزشی برای آمادگی در کنکور کمک گرفتید؟
بعضی مؤسسات کنکور هستند که امکانات برای نابنایان دارند . آیه های تمدن بسیج هم کتب آموزشی و تست دارد ولی برای نابینایان امکانات ندارد.

 

از درصدهای خود در کنکور بگویید؟
ریاضی 53 درصد، زبان 37 درصد، تاریخ جغرافیا 32درصد، روانشناسی 33درصد، عربی عمومی 72درصد، ادبیات عمومی 44درصد، دین و زندگی 49 درصد، اقتصاد 57درصد، اجتماعی 21درصد، عربی اختصاصی 88درصد، ادبیات اختصاصی 30 درصد و فلسفه منطق 24درصد.


به چه رشته ای برای ادامه تحصیل علاقه مندید؟
خودم به رشته حقوق خیلی علاقه مند هستم و توانستم در دانشگاه قم قبول شوم. امکانات دانشگاههای تهران، اهواز و اصفهان برای نابینایان وجود دارد. دانشگاه یزد امسال اولین سالی است که رشته حقوق پذیرش کرده است ولی امکانات برای نابینایان ندارد.
گفتگو با پدر فاطمه هاتفی


درباره فاطمه برای ما بگویید:
فاطمه از ابتدا بینا بود و مشکلی نداشت ولی چهارساله بود که بر اثر بینایی دچار نابینایی شد و عصب بینایی اش از بین رفت.
از کودکی استعداد داشت ولی سعی و تلاشش زیاد بود. افراد بدانند معلولیت محدودیت نیست و هر فرد می تواند خودش انسان موفقی باشد. خدا کمک کرد و رتبه خوب هم در کنکور آورد.  روابط عمومی بالایی دارد و اجتماعی بار آمده است و خدا کارهایش روی حکمت است .


یزدبانو : از اینکه قرار است فاطمه در یک شهر دیگر درس بخواند نگران نیستید؟
با توجه به مسائل فرهنگی نگرانیم . ولی خوب خودش توانمندی دارد و مطمئنیم که می تواند موفق شود. روابط عمومی بالاست و دنبال مسائل فرهنگی هست .
من و مادرش هر دو کارمند بیمارستان هستیم. درزمینه پرورشی، تربیت و تحصیل مادرش تلاش کرده است.الان افکار باز است و هدف اصلی ما مدرک نیست .من جلوی صحنه و مادرش پشت صحنه خیلی زحمت کشیده است.

 

تا کنون از فاطمه برای موفقیت در کنکور تقدیر شده است؟
بله. یکی از مؤسسات آموزشی کنکور 14 نفر از نابینایان را که زیر مجموعه این مؤسسه بودند و رتبه زیر هزار کسب کرده بودند تهران دعوت کرد و از تلوزیون هم پخش شد. در اردکان هم مراسمی با حضور مسؤولین و نماینده مردم اردکان در مجلس برگزار شد و از رتبه های برتر اردکان تقدیر کردند که فاطمه هم یکی از آنان بود.


در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید:
برای همه مردم و برای فاطمه آرزوی موفقیت می کنم.
انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.