ID : 27636542
مديرعامل آب منطقه‌ای يزد:

ميزان بارندگی شهرستان يزد كاهش 55 درصدی يافته است


مديرعامل شركت آب منطقه‌ای يزد، ميزان بارندگی شهرستان يزد در سال آبی 96- 95 را 20 ميلی‌متر اعلام كرد و گفت: ميزان بارندگی در سال آبي 96 - 95 نسبت به سال قبل 9.3 درصد افزايش و نسبت به متوسط دوره آماری با 55 درصد كاهش روبه‌رو بوده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از شرکت آب منطقه‌ای یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده اظهار داشت: در استان یزد در مجموع 490 منبع آبی وجود دارد که از این تعداد 17 رشته قنات، 145 حلقه چاه کشاورزی، 83 حلقه چاه شرب و بهداشت و 244 حلقه چاه صنعت است.

وی ادامه داد: در شهرستان یزد درصد برداشت آب از منابع آبی در بخش کشاورزی 63.3 درصد، در بخش شرب و بهداشت 19.5 درصد و در بخش صنعت 17.2 درصد است.

جوادیان‌زاده از کاهش کیفیت آب سفره‌های آب زیرزمینی خبر داد و بیان داشت: تغذیه منابع آب زیرزمینی از دو طریق صورت می‌گیرد، یکی ازطریق بارندگی‌ها و حدود 20 تا30 درصد از طریق برگشت آب‌های مصرفی آب کشاورزی، که با صنعتی شدن کشاورزی و استفاده از سموم دفع آفت، کیفیت منابع آب در معرض تهدید قرار دارد.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و برداشت آب از آب‌خوان‌های با کیفیت، آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین هجوم می‌آورد و کیفیت آب را از بین می‌برد.

جوادیان‌زاده، میزان افت متوسط سطح آب سفره‌های زیرزمینی شهرستان یزد را  طی 42 سال 43 سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: با اجرای 15 روزه طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی شهرستان یزد 4.5 میلیون مترمکعب در میزان حجم آب  مصرفی، صرفه‌جویی شده و این طرح با کمترین هزینه و با حمایت همه اعضای کمیته‌های حفاظت منابع آب  و مشارکت مردمی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.