ID : 7039032
بلاتکلیفی غرفه داران و تصمیمات مسئولین/

میدان میوه و تره بار شاهدیه یا میدان مرکزی یزد؟!


چند وقتی است که با توجه به پیگیری اجرای طرح جامع شهری و شاید پیوستن شاهدیه و حمیدیا به یزد و آغاز به کار میدان مرکزی میوه وتره بار حرف و حدیث هایی درباره توقف فعالیت میدان شاهدیه و لزوم فعالیت یک میدان در شهر شروع شده است.

به گزارش یزد رسا، در پانصد و پنجاه و نهمین جلسه سومین دوره شورای اسلامی شهر یزد در مردادماه 1391 یکی از اعضا در رابطه با ساخت میدان میوه و تره بار در شهر شاهدیه مطالبی را عنوان کرد.

میرحسینی در آن جلسه خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسوولان استان به جهت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در امر مشارکت ها و ایجاد حاشیه امن برای اینگونه سرمایه گذاری ها شد.

 

وی پیشنهاد کرد: در جهت ترغیب آنها به مشارکت های آتی با توجه به اینکه شهر شاهدیه نیز در آینده الحاق آن به یزد متصور است از ساخت میدان میوه و تره بار مربوطه از سوی مقامات ذیصلاح استان جلوگیری شده تا سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال میدان تازه تاسیس در یزد دچار آسیب و خلل نشود.

 

این عضو شورای سوم شهریزد همچنین پیشنهاد کرد که صاحبان غرف فعلی میدان در صورتی که از میدان مورد بحث شاهدیه مبادرت به خرید غرفه کرده اند در میدان مرکزی تازه تاسیس یزد به آنان تحت هیچ شرایطی غرفه واگذار نشود و میدان میوه و تره بار فعلی نیز از آنها سلب مسوولیت کند.

 

فقیه خراسانی رییس و سخنگوی وقت شورای شهر یزد نیز در جلسه 19مهرماه سال 91 یعنی دو ماه بعد از سخنان میرحسینی در جلسه دیگر گفته بود، میدان میوه و تره بار در شاهدیه می تواند در آینده مثل ساخت کشتارگاه صنعتی مشکلاتی را برای شهر ایجاد کند بنابر این برای پیشگیری از بروز مشکلات مشابه کشتارگاه صنعتی، باید با دید و نگرش مثبت این موضوع را پیگیری کرد.

 

شهردار یزد نیز در این نشست با اشاره به تعامل سازنده و ارزشمند شهرهای یزد و شاهدیه اظهار کرده بود: این دو شهر با هم در ارتباط و جدایی ناپذیر هستند و این موضوع در طرح جامع شهر یزد نیز دیده شده است.

 

محمدرضا عظیمی زاده با تاکید بر اجرای هماهنگ طرحها گفته بود: این دو شهر باید در اجرای طرح ها و برنامه های شهرداری با یکدیگر هماهنگ باشند تا در آینده، چند میدان و معبر با یک نام نداشته باشیم.

 

* لزوم تمرکز توزیع میوه یزد از میدان مرکز

شهردار یزد روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا با گذشت حدود سه سال از آن جلسه درباره مباحث مربوط به میدان مرکزی میوه و تره بار یزد و میدان شاهدیه گفت: با توجه به لزوم تمرکز مرکز توزیع میوه و تره بار شهر پیشنهاد کردیم میدان میوه و تره بار شاهدیه تغییر کاربری بدهد.

 

وی افزود: هم اکنون میدان میوه و تره بار شاهدیه بصورت مستقل فعالیت می کند ولی ما معتقدیم دو میدان میوه باید در هم ادغام شده و میوه مرکز استان از یک مکان توزیع و عرضه شود.

 

شهردار یزد ادامه داد: با وجودی که برخی غرفه ها خالی است ولی مشکلی در تامین میوه نداریم و غرفه داران موجود میوه مورد نیاز را تهیه کرده اند.

 

عظیمی زاده گفت: غرفه داران شاهدیه نیز می توانند با گرفتن غرفه های موجود در تهیه میوه مرکز استان فعالیت و همکاری کنند.

 

* میدان میوه شاهدیه همه مجوزها را گرفته است

در همین زمینه شهردار شاهدیه در تشریح میدان میوه و تره بار شاهدیه گفت: این میدان از سال 1387با مشارکت شرکت تاسیس شده از سوی میوه فروشان (بنکداران میدان) و شهرداری این شهر تاسیس شده است.

 

محمد جواد ابوالحسینی افزود: از این تاریخ تاکنون تمام مجوزهای تاسیس این میدان گرفته شده ولی در حال حاضر به بهانه اینکه کامیون حق ورود به شهر را ندارد مانع صدور مجوز دسترسی شده و راه دسترسی کامیون های حمل میوه به شهر را بسته اند.

 

وی ادامه داد: عده ای در این بخش سرمایه گذاری کرده اند و نمی توان مانع فعالیت مرکزی شد که طی چند سال مجوزهای لازم برای فعالیت و تاسیس را گرفته است.

 

شهردار شاهدیه تاکید کرد: بنابر این دو پیشنهاد ارائه کردیم یکی اینکه به جای تعطیلی میدان شاهدیه اتحادیه میدان داران تشکیل شود و مدیریت هر دو میدان را بر عهده بگیرد و دوم اینکه با تغییر اساسنامه سازمان میوه و تره با و فراورده های کشاورزی شهرداری یزد تغییر کند.

 

ابوالحسینی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد باید سازمان میوه و تره بار یزد و شاهدیه تشکیل شده و بر فعالیت این دو میدان نظارت داشته باشد.

 

*مشکلات میدان تره بار نباید در نیاز میوه مردم یزد تاثیر بگذارد

در این خصوص معاون برنامه ریزی استاندار یزد در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان با اشاره به مشکلات بوجود آمده در خصوص میدان میوه و تره بار یزد گفت: باید جلسات مستمر در این زمینه تشکیل شود تا از لحاظ وجود اقلام گوناگون میوه مورد نیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان مشکلی بوجود نیاید.

 

ˈمحمدرضا باباییˈ با تبریک ماه مبارک رمضان اظهار داشت: با توجه به مصرف بعضی از مواد خوراکی بصورت ویژه در این ماه عزیز باید نظارت بر صنف های مرتبط به صورت جدی دنبال شود.

 

در این جلسه گزارشی از سوی اداره بازرگانی در خصوص نحوه ارائه کالاهای اساسی و میزان ذخیره سازی این مواد در ماه مبارک رمضان و قیمت کالاهای اساسی در استان ارائه شد.

 

مردم شاهدیه در خصوص این اتفاقات معتقدند مسائلی همچون بعد مسافت میدان مرکزی از مرکز شهر و قیمت یکسان میوه در میدان شاهدیه با میدان مرکزی و نیز هزینه اجاره یا خرید بالای هر غرفه در میدان مرکزی از نگاه غرفه داران میدان شاهدیه ، وجود و ماندن این میدان در شهر 16هزار نفری شاهدیه و در کنار میدان مرکزی میوه و تره بار یزد موجه است.

 

بررسی های خبرنگار نشان می دهد در آستانه ماه مبارک رمضان این اختلافات تاثیر ملموسی بر میزان عرضه و نیز قیمت میوه و تره بار در سطح شهر یزد گذاشته است.

شهر شاهدیه با 16 هزار نفر جمعیت از شهرهای اقمار یزد محسوب می شود.

منبع: ایرنا




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.