ID : 8293634
گزارش میدانی/ بحران کم آبی؛

نسل آینده درخطرکم‌آبی/نقش بی‌بدیل خانم هادرحل بحران کم‌آبی/فرهنگ سازی؛ بزرگترین کار درپیشگیری مدیریت بحران


مشكل آب در استان يزد و به تبع آن در شهرستان ابرکوه موضوع تازه اي نيست و مردم همواره با مشكلاتی در اين زمينه مواجه بوده اند. حال مشکلات کم آبی و راهکار حل این موضوع را از زبان مردم ابرکوه بشنویم...

به گزارش یزد رسا به نقل از سرو ابرکوه، آب مايه حيات و محرك اصلي فعاليت هاي كشاورزي به شمار مي رود و 70 درصد آب مصرفي جهان به آبياري اختصاص مي يابد.  بيش از 90 درصد توليدات زراعي و باغي كشور ما نيز حاصل كشت آبي است. بخش كشاورزي درآينده بايد ضمن مصرف آب كمتر توليد بيشتري را عرضه نمايد.
مشكل آب در استان يزد و به تبع آن در شهرستان ابرکوه موضوع تازه اي نيست و مردم اين استان همواره با مشكلاتی در اين زمينه مواجه بوده اند. خشكسالي هاي پي در پي در سال هاي گذشته، كمبود منابع آبي، بارندگي کم، تبخير بالاي آب و هدر رفتن آب ها از دلايل عمده بحران آب در استان يزد است.
حال مشکلات کم آبی و راهکار حل این موضوع را از زبان مردم ابرکوه بشنویم:
 

آب نباشد نسل اینده در خطر است
شهروند ابرکوهی گفت: آب یعنی زندگی؛ اگر آب نباشد نسل اینده در خطر است. ما باید با مصرف کم؛ الگوی بهینه ای برای مصرف و صرفه جویی داشته باشیم. با این روش می توانیم هم الگوی مصرف را رعایت کرده ایم و هم هزینه ها را کم کنیم.


آب یعنی همه ی امکانات زیستن، زنده ماندن و پایدار بودن
امیدواری تاکید کرد: آب مایه حیات؛ آب یعنی همه چیز؛ آب یعنی همه ی امکانات زیستن، زنده ماندن و پایدار بودن. اگر آب نباشد تمام موجودات با مشکل مواجه می شوند و از بین می روند.
وی افزود: برای مصرف بهینه باید اطلاع رسانی و آگاهی سازی  شود و حداکثر صرفه جویی را رعایت کنیم نه اینکه؛ استفاده نکنیم بلکه به طور صحیح و عاقلانه استفاده کنیم بدون اصراف و زیاده روی.


اولین و بهترین راه حل کم آبی صرفه جویی است
در حین تهیه گزارش در سطح شهر به کشاورز سبزواری که برای مسافرت به ابرکوه آمده بود مواجه شدیم. او نیز چنین بیان کرد: من خودم کشاورز هستم و بیشتر معنی آب را درک می کنم. آب یعنی حیات؛ آب نباشه هیچی نیست. زندگی تمام موجودات وابسته به آب است. اگر روزی آب نباشه تماما از بین خواهیم رفت و هیچ کس دیگر باقی نخواهد ماند.
وی ادامه داد: اولین و بهترین راه حل این مشکل، صرفه جویی است. تا می توانیم باید صرفه جویی کنیم. صرفه جویی، صرفه جویی، صرفه جویی.... نهایت استفاده از حداقل آب.


خانم ها نقش بزرگی در حل بحران آب دارند
خانم ها در خانه با مصرف کمتر آب و صرفه جویی می توانند نقش بزرگی در حل بحران کم آبی داشته باشند. کم آبی معضلی است که همیشه رسانه ها مخصوصا تلویزیون آن را مطرح می کند. می توان با این اطلاع رسانی کمک بزرگی به کم آبی کرد.
در ادامه گزارش سری هم به باغات و مزارع کشاورزی زدیم که متاسفانه بعضی از آنها به خاطر کمبود شدید آب، بی حاصل و خشک شده بودند.


کشاورز ابرکوهی با اشاره با استخر آب و باغ خشک شده گفت: از این حلقه چاه آب قبلا در عمق 20 متری بیش از 5 اینچ آب برداشت می شد ولی در حال حاضر در عمق 300 متری کمتر از نیم اینچ آب برداشت می شود.

وی اضافه کرد: این باغ پسته را هم که مشاهده می کنید بیش از 3 هزار درخت داشته که از همین چاه تغذیه می شد. اکنون به خاطر کمبود آب و خشکسالی های اخیر به این وضع افتاده است.


آقایی هم در حال زدن چاه عمیق بود گفت: این حلقه چاهی که ملاحظه می فرماید قبلا در عمق حدود 80 متر آب داشت ولی الآن تا عمق 150 متری پیش رفتیم ولی هنوز به آب نرسیدیم.

 

بزرگترین کار در پیشگیری فرهنگ سازی در بین مردم است
در پایان مهندس محمد امامی مدیر کل مدیریت بحران استان یزد اظهار داشت: بحران آب، کم آبی و خشکسالی های اخیر استان که به تبع شهرستان ابرکوه هم از این معضل دور نیست از جمله مسائل مهم است. مسائل کشاورزی و منابع طبیعی حتی بحث مقاوم سازی ساختمان ها باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد.


امامی گفت: امیدوارم در نیمه دوم سال وضعیت اعتبارات هم بهتر شود تا بتوانیم پروژه های نیمه تمام و بخش هایی را که مثل آتش نشانی مربوط به مدیریت بحران است را ساماندهی کنیم. بحرانی ترین کار در ابرکوه که فعلا بزرگترین معضل و مشکل شهرستان است همین مسئله کم آبی و خشکسالی است که همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و باید دقت و تمرکز بیشتری روی این موضوع شود.
مدیر کل مدیریت بحران استان ضمن اشاره به مدیریت خوب بحران در ابرکوه تصریح کرد: خوشبختانه دبیر و شورای هماهنگی بحران این شهرستان از شوراهای بسیار فعال و خوب در سطح استان است که انشااله به همین روند پیش ادامه دهد.
وی در پیام آخر خود عنوان کرد: مدیریت بحران 4 مرحله دارد: پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی. مهمترین قسمت در این مراحل پیشگیری است و  بزرگترین کار در پیشگیری؛ فرهنگ سازی در بین آحاد مردم است. در واقع مردم باید این آمادگی را؛ با درک شرایط و متناسب با آن، در خود ایجاد کنند. 
امامی تاکید کرد: بنابراین اولین گامی که مردم باید بردارند این است که در مصرف آب صرفه جویی کنند و از مصارف اضافه را تا حد امکان به حداقل رسانده و آن را کنترل کنند. انشااله خاوند هم در سال آبی جدید برکاتش را نازل کند و از این وضعیت نجات پیدا کنیم.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.