ID : 11923511
گزارش/

نگاهی به چنار هزار و 200ساله تنگچنار مهریز و تفرجگاه 4000 ساله غربالبیز


تفرجگاه غربالبیز مهریز با چهار هزار سال قدمت در فصل بهار به خصوص در ایام نوروز پذیرای میهمانان زیادی از سراسر کشور می باشد.

به گزارش یزد رسا به نقل از صبح مهریز، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز عنوان کرد: چشمه غربالبیز از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. این چشمه با مرکز شهرستان مهریز ۱۰ کیلومتر و با مرکز استان یزد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و در روستای مدوار واقع شده است.

 

محمدرضا فلاحتی افزود: وجه تسمیه‌ «غربالبیز» را برخی به وجود چشمهی موجود و نحوه‌ جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها می‌دانند و عده‌ای آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتانی دریاچه موجود در محل دانسته که در هر دو حالت نحو حرکت آب شبیه عبور از منافذ یک غربال است.

 

 

این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوههای منطقه جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می‌شود و از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد آب چشمه این است که تغییر رنگ نمی‌دهد و کیفیت آن نیز تغییر نمی‌کند.

 

مجموعه‌ گردشگری غربالبیز با مساحتی قریب به ۱۰ هکتار ، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه است.

 

به استناد آثار کشف شده در منطقه از قبیل ظروف سفالی، ادوات مفرغی، بقایای شهر باستانی و گورهای خورشیدی، آثار تمدن های پی در پی اعصار حجر، مفرغ، آهن، مادها، اشکانیان و ساسانیان به وضوح قابل شناسایی است. تنوع این آثار و همینطور سبک و شکل معماری بخش های جنوبی منطقه و گورهای مکشوفه که مربوط به اواخر اشکانیان و اوایل هخامنشی می باشد حکایت از آن دارد که این منطقه از دیرباز یکی از سکونتگاههای انسان در منطقه بوده است.

 

این چشمه به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی و … مکان بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات نوروز است.

 

 

 

نگاهی به چنار هزار و 200 ساله تنگچنار مهریز

نگاهی به چنار کهنسال تنگچنار مهریز که به عنوان دومین موجود زنده این شهرستان همچنان به حیات خود ادامه دهد.

 

چنار کهنسال 1200 ساله تنگ چنار در دی ماه 1387 و به شماره ثبتی 11 در فهرست آثار ملی طبیعی کشور ثبت شد.

 

این درخت علاوه بر این که یک اثر ارزشمند ملی است میتوان ان را یکی از جاذبه های توریستی تنگ چنار و حتی استان یزد نامید .

 

این درخت کهنسال در محله وکنار چشمه چنار و همچنین مسجد جامع دهستان تنگ چنار قرار دارد که میتوان گفت حدودا در مرکز دهستان قرار دارد و یکی از دلایلی که اسم تنگ چنار را برای این دهستان برگزیدند وجود همین درخت زیبا در این منطقه بوده است همیشه موقع صبح ظهر و شب بانگ اذان از بالای همین درخت زیبا به گوش تمام اهالی محل میرسد.


هر چند که همیشه از طرف مسولان توجهی به این موجود با ارزش نشده است ولی بسیاری از مسافران برای دیدن این محیط زیبا و توریستی می ایند و خیلی از انها شب را در فصل تابستان در کنار این درخت قدیمی به صبح رسانیده اند.


این درخت چنار علاوه بر اینکه یک درخت کهنسال و با ارزش است برای مردم منطقه تنگ چنار نماد صبر و استقامت وتجربه میباشد زیرا به  ما اموخته است که در هر شرایط حتی در دل کویری سوزان میتوان سالهای زیادی سبز بود.

 

این درخت سالهای زیادی کنار مردم این منطقه بوده و نسل های زیادی از این شی با ارزش خاطرات شیرین و به یاد ماندنی دارند حتی همیشه اورا به یاد و خاطر می سپارند در هرکجای این دنیا که باشند.حتی نو نهالان هم امروزه در سایه سار این درخت به بازی می پردازند و نو جوانان نیز اوقات فراقت خود را با نشستن در کنار این موجود کهنسال و گفت گو با یکدیگر سپری میکنند.


از مردم محل راجع به این درخت سوال کردم انها میگفتند این درخت همیشه محلی برای اجتماع مردم بوده و در زیر سایه ی ان همه به بحث و گفت گو می نشستند و حتی در ایام قدیم تمام اخبار دهستان از کنار همین درخت منتشر می شده و در مناسبت های خاص آش نذری نیز در همین مکان طبخ میکردند هم اکنون هم سالمندان محل هرروز به یاد گذشته در کنار این درخت مینشینند و روزهای گذشته و خاطرات شیرینشان را مرور می کنند خاطراتی که بسیار قدیمی هستند خاطراتی از دوران کودکی که در کنار این درخت رشد و نمو کرده اندکه با مرور این خاطرات خنده ای بر لبانشان می نشیند.

 

بحمد الله بهسازی اطراف این درخت با تلاش و پیگیری های فراوان دهیار محترم تنگ چنار آقای مجتبی حاجی حسینی در بهمن ماه 87 آغاز و در دوفاز قسمتی از آن طراحی و توسط اداره محترم میراث فرهنگی شهرستان مهریز اجرا گردید.

 

فاز سوم این مجموعه در مهر ماه 93 که شامل تکمیل دو فاز قبلی و اجرای روشنایی محوطه و زیباسازی آن بود آغاز و اجرای آن با نظارت اداره محترم میراث فرهنگی شهرستان به شرکت تعاونی وحدت دهیاران شهرستان واگذار گردید تا قسمت دیگری از این طرح نیز آماده بهره برداری گردد.

 

لازم به ذکر است در فاز سوم این مجموعه تاکنون بالغ بر دویست میلیون ریال هزینه  که توسط دهیاری تنگ چنار انجام گرفته است و تا پایان دیماه به اتمام خواهد رسید و با پیش بینی های انجام شده انشاءالله در دهه فجر امسال با حضور مسئولین استان و شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.
امید است با توجه خاص مسولین به این میراث گرانبها که از گذشتگان به دست ما رسیده به خوبی مراقبت شود تا نسلهای بعدی هم از این نعمت با ارزش خدا بهره مند شوند.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.