ID : 19009078
مسکن سال 95 نفس تازه می کند؟

وام100میلیونی مسکن برای یزدی ها


بخش مسکن در رکود به سر می‌برد و طرح‌های متنوع اجرا شده از سوی متولیان این حوزه از جمله وزارت راه و شهرسازی تا کنون نتوانسته است‏ این بخش را از رکود خارج کند...

به گزارش یزد رسا به نقل ازهمشهری، بخش مسکن در رکود به سر می‌برد و طرح‌های متنوع اجرا شده از سوی متولیان این حوزه از جمله وزارت راه و شهرسازی تا کنون نتوانسته است   این بخش را از رکود خارج کند. هنوز از نظر مردم قیمت مسکن بالاست و به همین دلیل میل زیادی به خرید نشان نمی‌دهند و تقاضای موثر در این بازار کم است.
با همچنان دولت در تلاش است که با افزایش تسهیلات خرید مسکن   مردم را به خرید ترغیب کند تا شاید رکود این بازار متوقف شود. بخش عمده‌ای از این سیاست به وسیله بانک مسکن اجرا می‌شود.
به همین دلیل به سراغ مدیرعامل بانک مسکن استان رفتیم تا درباره تسهیلات خرید و ساخت مسکن در استان و استقبال شهروندان یزدی از این طرح‌ها با وی گفت‌و‌گو کنیم. «حسن خطیب‌زاده» معتقد است که سال‌95 سال رشد بخش مسکن خواهد بود.

استقبال شهروندان یزدی از طرح‌های تسهیلات مسکن در استان چگونه است؟

روند استقبال مردم از تسهیلات در کشور، شیب آرامی داشت که البته با تعیین تسهیلات جدید استقبال رو به افزایش است. البته استقبال شهروندان یزدی از این تسهیلات کمرنگ‌تر است که یکی از دلایل آن گرانی بیش از حد قیمت مسکن در سال‌های اخیر و رکود حاکم بر اقتصاد است. رشد فزاینده قیمت مسکن در استان یزد در مقایسه با سایر استان‌ها و از طرفی فراوانی مسکن در استان با توجه به این‌که به ازای هر 100 خانوار، 101 خانه در استان وجود دارد هم یکی از دلایل این کاهش استقبال است. البته بخشی از تقاضای مسکن نیز از سوی طرح مسکن مهر پوشش داده شده است. با این حال از ابتدای امسال تاکنون حدود 300‌قرارداد تسهیلات مشارکت برای ساخت، حدود 400‌قرارداد تسهیلات خرید مسکن و 1300 قرارداد جعاله برای تعمیر مسکن منعقد شده است.

بهره‌گیری از تسهیلات مسکن به چه نحواست؟

تسهیلات مسکن در دو حوزه خلاصه می‌شود، یکی تسهیلات خرید و دیگری تسهیلات ساخت مسکن. این تسهیلات از محل خرید اوراق حق تقدم از شعب بانک مسکن یا فرابورس با سقف 50 میلیون تومان برای خرید و 10 میلیون تومان جعاله در شهر یزد تعیین شده است.

گفتنی است برای دریافت تسهیلات جعاله 10 میلیون تومانی در صورت دریافت تسهیلات خرید مسکن، نیازی به خرید اوراق نیست. مدت بازپرداخت تسهیلات 12 ساله با نرخ 18/5 درصد است که اقساط تسهیلات 50 میلیون تومانی ماهیانه 750 تا 850 هزار تومان و اقساط 10 میلیون تومان وام جعاله 5 ساله نیز ماهیانه 250 هزار تومان است.

طرح‌هایی را که برای خانه‌دار شدن جوانان از سوی دولت در استان اجرا می‌شود معرفی کنید.

اجرای طرح صندوق یکم یکی از طرح‌های دولت برای حمایت از خانه‌دار شدن متقاضیان جوان فاقد مسکن است. این تسهیلات در قبال سپرده‌گذاری به متقاضیان پرداخت می‌شود به طوری که اگر 30‌میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری شود بعد از یک سال متقاضی می‌تواند 60 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کند. این تسهیلات با نرخ 14 درصد با اقساط ماهیانه 800 هزار تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود. این طرح برای متقاضیانی است که تاکنون از طرح‌های دولتی برای خانه‌دارشدن استفاده نکرده باشند.

آیا جز تسهیلات خرید مسکن، برای ساخت مسکن هم تسهیلات و یا طرح خاصی در استان اجرا شده است؟

بله، در حال حاضر امکان پرداخت تسهیلات ساخت تا 100 میلیون تومان به ازای هر واحد بدون سپرده‌گذاری برای متقاضیان فراهم شده است که نرخ دوران مشارکت آن 24 درصد است اما تسهیلات با نرخ 21 درصد، به مدت 8 سال فروش اقساطی می‌شود. البته چنانچه همشهریان از محل خرید اوراق، تسهیلات ساخت مسکن دریافت کنند، سقف تسهیلات 70 میلیون تومان و نرخ مشارکت نیز 22 درصد پیش‌بینی شده است که در نرخ مشارکت در زمان تقسیط به18/5درصد کاهش می‌یابد. یکی از قابلیت‌های تسهیلات مسکن برای متقاضیانی که توان پرداخت اقساط را ندارند، پرداخت پلکانی اقساط است. به این ترتیب مبلغ قسط ماهیانه 100 تا 150 هزار تومان کمتر از قسط بندی عادی خواهد بود و هر سال 5 درصد به مبلغ اقساط اضافه می‌شود.

به نظر شما آیا بازار مسکن در دوران پساتحریم، دچار تغییر خواهد شد؟

مسکن یک کالای سرمایه‌ای و داخلی است که زمین و مصالح برای ساخت آن در داخل کشور وجود دارد به این ترتیب تحریم به صورت مستقیم بر مسکن تاثیر ندارد اما قطعا تا زمانی که رونق اقتصادی بر کشور حاکم نشود، مسکن همچنان در رکود باقی خواهد ماند که البته امیدواریم تاثیر رونق بازار مسکن، با تورم افسارگسیخته همراه نشود.

دلیل نوسان قیمت مسکن در بازار کشور و استان چیست؟

دوره‌های افول و رشد مسکن در کشور معمولا، 3 ساله است از این رو بر اساس پیش‌بینی‌ها، سال آینده سال رشد بازار مسکن است. با توجه به رشد اقتصادی ممکن است رونق کند باشد اما قطعا بهتر از سال‌های اخیر خواهد بود. با توجه به مراجعات شهروندان پیش‌بینی می‌شود که سال آینده تسهیلات مسکن به ویژه صندوق یکم و تسهیلات بخش اوراق مسکن با استقبال شهروندان یزدی مواجه شود.

انتهای پیام/ع ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.