ID : 30761127

واکنش مسؤولان و مراجع به جنایت در میانمار


هرچند نهادهای بین المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت سکوت کرده اند، اما بسیاری از انسان های آزاد در جهان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌ و آن را محکوم کرده‌اند.

یزدرسا؛ کشتار مسلمانان مظلوم میانمار توسط بودائیان، واقعیت تلخ و دردآور این روزها است که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می آورد. نکته قابل توجه اینکه آنگ سان سو چی رئیس دولت میانمار برنده جایزه صلح نوبل هم است. هرچند نهادهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت سکوت کرده اند، اما بسیاری از انسان های آزاد در جهان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌ و آن را محکوم کرده‌اند. در ایران نیز علاوه بر فعالان رسانه ای، هنرمندان و ورزشکاران، بسیاری از چهره‌های سیاسی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

شعار دفاع از حقوق بشر تنها ابزاری برای توسعه مداخلات سیاسی

آیت‌الله شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه ای آورده است:  خبرهای تکان دهنده و موحشی که روزهای اخیر از کشتار وسیع و وحشیانه مسلمانان مظلوم میانمار در سکوت مرگبار مدعیان حقوق انسان و مدافعان سینه چاک آزادی عقیده و بیان به گوش جهانیان می‌رسد و جهان اسلام را عزادار و انسانیت را سرافکنده کرده است علاوه بر آنکه هر قلب سلیمی را و هر فطرت پاکی را می آزارد و جریحه دار می‌نماید پیام واضح و شفاف دیگری را به گوش همگان می‌رساند و آن اینکه ادعای مزورانه دفاع از حقوق بشر و آزادی همچون سایر شعارهای بزک شده استکبار جهانی، تنها ابزاری برای توسعه مداخلات سیاسی و فرهنگی و تغییر وضعیت کشورها به خصوص کشورهای اسلامی در راستای تأمین امنیت رژیم سفاک و کودک کش اسرائیل و به تاراج بردن منابع و منافع امت اسلام و کشورهای مستقل جهان است.

دولت میانمار جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: دولت میانمار را دعوت می‌کنیم، جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد و از کشورهای همسایه و مسلمان می‌خواهیم که در این زمینه به مردم آواره میانمار کمک کنند و از سازمان ملل نیز می‌خواهیم که وظیفه و مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد و در دنیای اسلام نیز بایستی از لحاظ سیاسی و انسانی به مردم میانمار کمک کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران و مشخصاً هلال احمر آماده است تا در زمینه اسکان و رسیدگی به مردم آسیب‌دیده کمک‌های لازم را مبذول دارد.

فاجعه بارتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی است

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوادث دردناک و کشتار، سرکوب و کوچ اجباری دهها هزار تن از مسلمانان روهینگیا، روح هر انسان آزاده‌ای را به شدت متالم می‌سازد. مشاهده تصاویر هولناک کشتار روزانه و سازمان یافته زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان بی‌پناه و بی‌دفاع، نشان از یک فاجعه جدید عظیم انسانی در عصر حاضر دارد. از آن فاجعه بارتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و برخی دولتها و سازمان‌های بین‌المللی است که با بی‌تفاوتی نظاره گر این وقایع هولناک، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی مسلمانان در میانمار می‌باشند.

در برابر جنایات میانمار نباید سکوت کرد

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان گفت: بودائیان شروع به نسل‌کشی در کشور میانمار کرده‌اند، کشتن و سوزاندن مسلمانان یک مسئله است و فرار آن‌ها به بنگلادش مسئله دیگری است که نباید در برابر آن سکوت کرد.

شورای امنیت، اگر گردی به دامان اسرائیل بنشیند دادش بلند می‌شود

آیت‌الله مکارم شیرازی هم اظهار داشت: شورای امنیت، اگر گردی به دامان اسرائیل بنشیند دادش بلند می‌شود چرا سکوت اختیار کرده است. باید مسلمانان، اجتماعی متشکل از وزرای خارجه کشورهای اسلامی تشکیل دهند و برای حل مشکل فکری کنند، باید در این‌گونه موارد به‌طور جدی ورود کرد و فریاد کشید و در مقابل این جانیان وحشی بی‌رحم ایستاد و از آن‌ها دفاع کرد.

سازمان ملل باید در این خصوص اقدام کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توییت خود اینگونه نوشت: اقدام بین‌المللی برای جلوگیری از پاکسازی‌های قومی و نژادی بیشتر لازم و ضروریست. سازمان ملل باید در این خصوص اقدام کند.

علی‌اکبر ولایتی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد: بی منطق ترین کار کشتار و اخراج مسلمانان در میانمار است، کشوری که ادعای واهی نژاد پرستانه دارد و در کمال بی‌اعتنایی به افکار عمومی جهان، اقدام به کشتار می کند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.