ID : 2785626
عبدالرضا هلالی:

پخش مداحی‌ها در صداو‌سیما گزینشی است/ ماجرای سرمه و خرابی حنجره


عبدالرضا هلالی با اینکه خودش مداح است و مداحان معمولاً در خواندن روضه‌های مکشوف و جانگداز تبحر دارند، اما می‌گوید: سریال مختارنامه را ندیدم، چون زیاد دلسوز بود، الان به این نتیجه رسیدم که در خلوت خودم ببینم.

به گزارش یزدرسا، در آبان ماه سال 92 خبرگزاری فارس مهمان یکی از مداحان جوان دهه شصتی کشور بود، او که اصالتاً اهل خرمشهر، اما بزرگ‌شده تهران است، در اواخر دهه 70 چهره شناخته شده بود،‌ اما در سال 82 همزمان با برگزاری هیئت‌الرضا در مسجد جامع ابوذر او نیز به جرگه مداحان مشهور کلانشهر تهران پیوست و اکنون نیز با گذشت یک دهه از فعالیت این ذاکر اهل بیت(ع) مردم تهران با صدایش محافل و مجالس عزاداری تشکیل می‌دهند‌. او کسی نیست جز عبدالرضا هلالی که مشروح گفت‌وگوی فارس با وی از اینجا قابل مطالعه است.

در ادامه گزیده‌ای از این گفت‌وگو را مرور می‌کنیم.

*ماجرای مداح شدن عبدالرضا هلالی از زبان خودش

- مداح شدن من بیشتر یک بازیگوشی بود، در محله ما یک جلسه‌های هفتگی بود و قبل از آن صدای حاج صادق آهنگران را می‌شنیدم یا نوحه «مدینه شهر پیغمبر» حاج منصور را می‌شنیدم، ولی نمی‌دانستم این نوع مداحی چه شاخه‌بندی دارد، آن ایام من فوتبال بازی می‌کردم و در انتهای کوچه‌مان یک هیئت بودT آقای شهید عباس صابری که جلسات هیئت‌الرضا برای آن‌ها بود، هر هفته هیئت داشت و اتفاقاً آن هفته ما در کوچه فوتبال بازی می‌کردیم که وی به تماشای فوتبال ما ایستاد و به من گفت که به هیئت بیا و ما هم از برخوردشان خوشمان آمد و همین سرآغاز هیئت رفتن من شد.

* ماجرای سرمه و خراب‌شدن حنجره

-سرمه نریخته بودند اما سرخی حنجره من بیش از حد بود و دکتر گفت که طبیعی نیست. دکتر می‌گفت: بالاخره یک چیزی بوده که با حنجره شما سازگاری ندارد.

(عبدالرضا هلالی بهمن‌ماه سال گذشته به منظور ترمیم حنجره و مجاری تنفسی زیر تیغ جراحی رفت)

* در ماشین سخنرانی گوش می‌دهم

- در ماشین مداحی گوش نمی‌دهم، سخنرانی گوش می‌دهم، ولی کلاً بیشتر در ماشین با تلفن همراه صحبت می‌کنم که هر روز صبح هم به محض بیرون آمدن از خانه مرا جریمه می‌کنند، اصلاً فکر می‌کنم طرف روی من کلید کرده است!(خنده)

* از ظرفیت سینه‌پرشی استفاده می‌کنیم

- ما به عنوان اداره‌کنندگان یک هیئت توانایی مشخصی داریم و باید از دیگر ظرفیت‌ها استفاده کنیم. حالا یک نفر به قول شما اهل «سینه‌پرشی» باشد، ‌ما از حضورش استفاده می‌کنیم.

شما بگویید در کل ماه رمضان یک میلیون نفر به هیئت‌های مختلف می‌روند، هفت میلیون نفر در فضای شهر می‌چرخند، چرا ما دنبال هفت میلیون نفر نیستیم، پس ما برای اینکه برنامه نداریم، گناهکاریم! تاتویی‌ها جزو این هفت میلیون هستند، من باید آن‌ها را به این فضا بیاورم و با این فضا آشنا کنم.

*ماجرای هم‌صدایی هلالی با حامد زمانی

-من از قبل برای امام حسین(ع) و امام زمان(عج) خوانده بودم، دست حامد زمانی درد نکند که اگر نبود صد سال دیگر تلویزیون صدای ما را پخش نمی‌کرد! ایشان را من از خیلی سال پیش می‌شناختم، بعد هم سر این قطعه پیشنهاد داد که برای امام رضا(ع) بخوانیم، امسال به من گفت و من گفتم: فکر نمی‌کنم من را پخش کنند که تا آخر به همین ترتیب خواندیم که خوب هم اجرا شد.

*از دیدن «درباره الی» پشیمان شدم/ مختارنامه را ندیدم

-سینما نمی‌روم! ولی فیلم‌های طنز می‌بینم، من «درباره الی» را که دیدیم، اصلاً پشیمان شدم.

-اصلاً سریال مختارنامه را ندیدم، چون زیاد دلسوز بود، کلاً هم دنبال نکردم و الان به این نتیجه رسیدم که در خلوت خودم ببینم.

منبع: فارس




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.