ID : 16214217
مسئول شورای شعر استان یزد:

پرداختن به حادثه منا در مراثی امسال مغفول ماند/حضور در زیر خیمه ولایت؛،تنها داروی شفابخش مقابله با تهاجمات فرهنگی


بهره مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری با توجه به صعه صدر ایشان مبنی بر پذیرش همه گروه ها و احزاب ها با سلایق و دیدگاه های سیاسی و فرهنگی،تنها داروی شفابخش مقابله با تهاجمات فرهنگی بوده وباید همه مردم ومسئولین با تجمع درزیر خیمه ولایت در مسیر صحیح قدم بردارند.

حسین شاکردر سال 1333 دریزد چشم به جهان گشود .پدرش عباس شاکراز مرثیه سرایان به نام و قدیمی دیارمان می باشد

وی ازسنین کودکی مرثیه خوانی درمجالس اباعبدالله الحسین(ع) راآغازکرده و به گفته خویش،سابقه نیم قرن نوکری حضرت سیدالشهداء را دارد.ن

حسین پس از مهاجرت به تهران چند سالی درهیئات یزدی های مقیم تهران نوحه خوانی کرد

وی که هم اکنون یکی ازاعضای هیئت مدیره مسئولین هیئات عزاداری یزد ومسئولیت شورای شعریزد را به عهده دارد هدف اصلی خود را از سرودن اشعار درخصوص حادثه کربلا را نمایاندن شوروحماسه حسینی بوده می داند و معتقداست حماسه عاشورایی موجب الگوگیری صحیح جوانان ما در دوران دفاع مقدس ازشهدای کربلا وبه ویژه حضرت علی اکبر(ع) شد که نوجوانی مانندشهیدحسین فهمیده خودرا به زیر تانک دشمن قرارداده وجانش را برای دینش فدا می کند.

گفتگوی خواندنی این شاعر آئینی استان یزد را با یزدامروز از دست ندهید؛

لطفا بفرمائید،اولین شعرتان را در چه سنی سروده اید؟ آیا ابیاتی از آن را به یاد دارید؟

متاسفانه خیر،چون سالیان مدیدی از آغازین سروده های من می گذرد،ذهن من یارای این امر را ندارد اما حدوداً 30 ساله بودم که اولین شعرم را سرودم.

جنابعالی علاوه بر سرودن اشعار، گویا مرثیه هم می سرایید و در اختیار هیئات عزاداری قرار می دهید اشعارتان تاکنون در اختیار کدام هیئات قرار گرفته است؟

بنده افتخار داشتم با هیئت های گلچینان،علی اکبر(ع) کوچه حنا،خلف باغ،زینبیه،مصلی عتیق،فهادان ،کوی زنگی وبرخی هیئات اطراف یزد همکاری داشته باشم.

از نظر جنابعالی ویژگی های یک شعر خوب  چیست؟

همانطور که امروزه با پیشرفت علم و وجود امکانات  در زندگی انسان شاهد نوع آوری  هستیم شعر نیز باید از حالت قدیمی خود خارج شده و به روز بشود وشعرای ما هم باید به روز باشند و نسبت به مسائل روز آگاه بوده و متناسب با آن شعر بگویند.متاسفانه محسوس ترین نکته ای که در متن اشعار هیئات امسال ملموس بود،فقدان اشاره به مسئله منا و بی کفایتی آل سعود در مرثیه ها و نوحه ها بود واین درحالی بود که مهم ترین مسئله امروز ما مسئله منا بود البته خوشبختانه  تنها یک هیئت از حادثه منا یاد کرد که جای تشکر از نوحه خوان آن هیئت دارد.

 

جایگاه شعر و شاعری در استان یزد را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه امروزه جایگاه شعرا بسیار تضعیف شده چرا که آنگونه که باید وشاید برای شاعر احترامی که باید قائل نیستند متاسفانه چند ماه مانده به محرم گوشی شاعر را می سوزانند اما همینکه دهه اول محرم به پایان می رسد تا سال بعد دریغ از یک احوالپرسی ساده ،و یا متاسفانه برخی نوحه خوانان با سفارش شعر به چندین شاعر،شعرا را به جا هم می اندازند که کار پسندیده ای نیست البته ناگفته نماند که شعرا باید خود با اتحاد و همدلی اجازه چنین رفتارهایی را به دیگران ندهند اما قدیمی ها جایگاه شعر و شاعر را بخوبی محفوظ می داشتند .

نقش شعرادرمقابله باتهاجمات فرهنگی چیست؟

بهره مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری با توجه به صعه صدر ایشان مبنی بر پذیرش همه گروه ها و احزاب ها با سلایق و دیدگاه های سیاسی و فرهنگی،تنها داروی شفابخش مقابله با تهاجمات فرهنگی بوده وباید همه مردم ومسئولین با تجمع درزیر خیمه ولایت در مسیر صحیح قدم بردارند البته شکی نیست که شعرای آئینی و مادحین هم با توجه به تاثیرگذاری آن ها در جامعه باید با توجه به اصل به روز بودن رسالت فرهنگی خود را به نحواحسنت انجام دهند.فلذا  ازشعرای یزدی می خواهم درموردفلسفه کربلابیشترمطالعه کنندتابیشتردرمتن واقعه کربلاقرارگیرندچراکه امروزه کاربرد شعرتوسط شعرا حکم یک انقلاب فرهنگی به حساب می آید

امروزه شاهد تعیین دستمرد از سوی برخی مادحین و شعرا هستیم نظر شما درباره  درست یا غلط بودن این موضوع چیست؟

همان طور که گفتم در سال های اخیر به علت کم لطفی برخی از دوستان به شعرا و بی توجهی به ارزش شعر وفراموشی شاعر  بعد از دهه محرم،شعرا رابه این نتیجه رسانده که برای آنکه دیگران ارزش کارهای  آنان را متوجه شوند کار خود را با مادیات ارزش گذاری کنند.

انتظار شما به عنوان مسئول شورای شعر استان که در حقیقت نماینده شعرا محسوب می شوید از مسئولین استان چیست؟

بنده در طول دوران مسئولیتم  همیشه در حال تلاش برای بالابردن جایگاه واقعی شعرا بودم زیرا در صورتی استعدادهای یک شاعر شکوفا می شود و آثار فاخری را می سراید  که هم از نظر معیشت تامین باشد و دغدغه ای به جز شعر گویی نداشته باشد و هم بداند که مسئولین و مردم برایش ارزش قائلند که خود عاملی برای دلگرمی شعرا می باشد بنابراین از مسئولین انتظار دارم که در این زمینه نگاه ویژه ای داشته باشند.

چه توصیه ای به شعرای جوان دارید؟

برای شروع فعالیت در زمینه مرثیه سرایی،باید تمام هدف متوجه اهل بیت(ع)باشد ودر همگام سرودن اشعار با وضو باشند و از اهل بیت (ع) کمک بخواهند.

و اما سخن پایانی؛

از مسئولین بار دیگر درخواست می کنم زمینه های شکوفایی استعداد شعرا را فراهم  کنند و با ایجاد تشکل هایی برای شاعران، درجهت هماهنگ سازی این قشرقدم بردارند تا شعرا بتوانند در طول سال باهم تبادلات فکری داشته باشند  وبه  نسل جوان نیز در زمینه شعر و مداحی بها داده و مشوق آنها باشند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.