ID : 16092921
از شهردار اصرار از دولتی ها انکار؛

چرا طرح ساخت تقاطع غیرهمسطح میدان آیت‌الله خاتمی به مرحله اجرا نمی رسد؟


میدان آیت‌الله خاتمی واقع در بدنه بلوار دهه فجر، یکی از میدان‌های شلوغ و پرتردد شهر است که شهرداری تاکید دارد باید به یک تقاطع غیرهمسطح تبدیل شود اما شورای ترافیک، اولویت اجرای این طرح را رد کرده است.

به گزارش یزد رسا به نقل از همشهری، میدان آیت‌الله خاتمی واقع در بدنه بلوار دهه فجر، یکی از میدان‌های شلوغ و پرتردد شهر است که شهرداری تاکید دارد باید به یک تقاطع غیرهمسطح تبدیل شود اما شورای ترافیک، اولویت اجرای این طرح را رد کرده است.
اعضای شورای اسلامی شهر یزد از ابتدای دوره چهارم ساخت این تقاطع غیرهمسطح را برای رفع مشکلات ترافیکی این میدان و کاهش تصادفات بررسی و مصوب کردند اما در ادامه با بررسی طرح در شورای ترافیک شهرستان و استان، اعضای این شورا آن را از اولویت اجرا خارج کردند.
پیگیری‌های مکرر مردم حاشیه این میدان به‌ویژه اهالی حسن‌آباد و مریم‌آباد که برای تردد به محل زندگی خود از این میدان عبور می‌کنند، منجر به پیگیری دوباره این طرح در شورای شهر و تاکید مجدد بر اجرای آن شد. مردم این منطقه با اشاره به روان بودن ترافیک در ۵ سمت این میدان، خطر برخورد مستقیم خودروها و بروز تصادفات را اصلی‌ترین دلیل برای لزوم اجرای طرح این تقاطع غیرهمسطح می‌دانند.
طرح اجرای این تقاطع پیش از این در شهرداری تهیه شده بود اما به دلیل این‌که از اولویت اجرا خارج شد، اقدامی برای تایید طرح و انجام مطالعات اجرایی آن صورت نگرفته است اما شهرداری آمادگی لازم برای آغاز این طرح عمرانی را در سال جاری دارد.

مشکلات ترافیکی میدان
شهردار یزد درباره لزوم اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان آیت‌الله خاتمی می‌گوید: این میدان کوچک، محل تلاقی ۲ شریان اصلی و بزرگ شهر به نام بلوار آیت‌الله مدرس و بلوار دهه فجر است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» با تایید ختم شدن ۵ راه به این میدان کوچک و گره‌های ترافیکی که برای ساکنان منطقه و دیگر شهروندان دارد، می‌افزاید: این منقطه گره‌های ترافیکی بسیاری دارد که فقط با اجرای تقاطع‌ غیرهمسطح قابل رفع است.
وی ادامه می‌دهد: شرایط فعلی میدان برای تردد شهروندان اصلا مناسب نیست چرا که خودروها به صورت مستقیم در خطر برخورد با یکدیگر قرار دارند و به نوعی این میدان به نقطه‌ای خطرآفرین و حادثه‌ساز تبدیل شده است.
این مسئول با تاکید بر ضرورت اجرای تقاطع غیرهمسطح شامل میدان و زیرگذر از بلوار آیت‌الله مدرس به سمت بلوار دهه فجر، می‌گوید: شورای چهارم شهر یزد از ابتدای فعالیت بر اجرای این تقاطع تاکید داشته است.
شهردار یزد اجرای این طرح را از الزامات بودجه‌ای شهرداری عنوان می‌کند و می‌گوید: شورای شهر از شهرداری خواسته که اجرای این طرح را آغاز کند و اعتبار آن را از محل بودجه سال آینده تامین کند و از این رو شهرداری آمادگی کافی برای شروع عملیات اجرایی این تقاطع را در سال جاری دارد.
وی با اشاره به این‌که شورای ترافیک استان این طرح را از اولویت اجرا خارج کرده است، می‌افزاید: شورای ترافیک نمی‌تواند الزام اجرای طرح را تعیین کند؛ چرا که الزام اجرا قبل از ارائه به شورای ترافیک از سوی شهرداری و شورای شهر تایید شده است.
این مسئول می‌گوید: وظیفه شورای ترافیک در مواجهه با طرح‌های ترافیکی، بررسی فنی طرح‌هاست اما شورای ترافیک استان خارج از محدوده اختیارات وارد شده و این طرح را از اولویت اجرا خارج کرده است.

نقش شورای ترافیک
دبیر شورای ترافیک استان با رد ادعای شهرداری مبنی بر مسئول نبودن شورای ترافیک در تعیین اولویت اجرای طرح‌های ترافیکی می‌گوید: بعد از بررسی ۱۰ طرح ترافیکی که برای بررسی به شورای ترافیک ارسال شده بود، ۷ طرح مشمول اولویت اجرا شد که تقاطع غیرهمسطح میدان آیت‌الله خاتمی در میان آنها نیست.
«رضا یادگاری» با بیان این‌که بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال۹۳  شورای ترافیک متولی تصویب همه طرح‌های ترافیکی است، می‌افزاید: طرح‌های ترافیکی شهرهای غیر از مرکز استان در شهرستان تصویب و در نهایت به شورای ترافیک استان ارسال می‌شود اما طرح‌های ترافیکی مرکز استان باید در شورای ترافیک مصوب شود.
وی با اشاره به نقش شورای ترافیک در تعیین اولویت طرح‌های ترافیکی اعلام می‌کند: در صورتی که شورای شهر و شهرداری به اجرای این تقاطع مصمم هستند، باید این طرح را برای بررسی مجدد به شورای ترافیک ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: وضعیت ترافیکی شهر باعث شده که جلسات شورای ترافیک به صورت فشرده‌تر برگزار شود و جلسه بعدی نیز تا ۲۰ روز آینده برگزار خواهد شد.

بالا بودن آمار تلفات تصادفات درون شهری
مدیر کل دفتر فنی استانداری با تاکید بر این‌که تلفات درون شهری استان نسبت به سایر استان‌های کشور به مراتب بیشتر است، می‌گوید: یکی از دلایل این تصادفات، سرعت حرکت بالای خودروها در شهر است. وی با تاکید بر نقش تقاطع‌های غیرهمسطح بر افزایش سرعت حرکت خودروها می‌افزاید: سال گذشته ۲۶۴ نفر در استان در حوادث ترافیکی جان باختند که ۱۱۱ نفر آنها مربوط به معابر درون‌شهری بودند.
یادگاری بیان می‌کند: طرح‌های ترافیکی شاخصی در شهرهای استان در حال اجرا است تا از میزان تلفات حوادث درون شهری کاسته شود اما همچنان تعداد متوفیان و مصدومان تصادفات درون شهری استان قابل توجه است.
یادگاری درباره دقت شورای ترافیک در بررسی طرح تقاطع غیرهمسطح میدان آیت‌الله خاتمی برای جلوگیری از بروز مشکلات فنی که در سایر تقاطع‌های شهر وجود دارد، نیز می‌گوید: تا زمانی که کلیات طرح مورد بررسی و تصویب قرار نگیرد، به مباحث فنی ورود نمی‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: شورای ترافیک برای زمان تصویب طرح و اجرای آن نیز بسیار اهمیت قائل است به طوری که اگر قرار باشد شهرداری مصوبه این طرح را دریافت و اجرا را به سال‌های آتی موکول کند در شرایطی که وضع موجود شهر در این سال‌ها در حال تغییر است، با تصویب آن موافقت نخواهد شد.

لزوم تبعیت از طرح جامع ترافیک
دبیر شورای ترافیک استان بر لزوم تبعیت طرح‌های ترافیکی شهر از طرح جامع ترافیک تاکید می‌کند و می‌افزاید: در کنار آن باید به نقاط قوت و ضعف هر طرح ترافیکی توجه ویژه‌ای شود تا بعد از اجرا با مشکل مواجه نشویم. «رضا یادگاری» ادامه می‌دهد: البته باید توجه داشت که شرایط و ویژگی‌های اجرای هر طرح ترافیکی با دیگری قابل قیاس نیست، اما می‌‌توان کلیات اجرای طرح را برای همه طرح‌های ترافیکی لحاظ کرد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.