ID : 12911766

چرا پادشاه سعودی به کمپ دیوید نرفت؟


برخی معتقدند که دلخوری سلمان از آمریکا ناشی از وعده وعیدهای آمریکا در موضوع توافق هسته ای است چراکه یکی از مهمترین دغدغه های ریاض، عدم دستیابی به توافق هسته ای بین آمریکا و ایران است.

به گزارش یزدرسا  به نقل از صبح توس ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به طور ناگهانی خبر لغو سفرش به آمریکا را اعلام نمود. در حالی که انتظار می رفت وی طی هفته جاری به آمریکا سفر کند و در کمپ دیوید با باراک اوباما دیدار داشته باشد. علی رغم این که مقامات ریاض تأکید دارند که هیچ گونه اختلافی با حاکمان ایالات متحده ندارند؛ اما تحلیل های فراوانی در خصوص عدم سفر سلمان در عرصه بین المللی شکل گرفته است.

 

تا جایی که «عادل الجبیر»، وزیر خارجه سعودی در این خصوص اعلام کرد که به دلیل اوضاع یمن و آغاز آتش بس در این کشور از روز سه شنبه اتخاذ شده است. مقامات آمریکایی نیز در همان ساعات اولیه اظهار داشتند که این تصمیم ربطی به نارضایتی عربستان از تعهداتی که قرار است ریاض از واشنگتن دریافت کند، ندارد.

 

به هر شکل این اقدام پادشاه سعودی در حالی صورت گرفته که هفته گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با مقامات سعودی در ریاض و پاریس، اطمینان داد که سلمان در کمپ دیوید شرکت خواهد نمود. به هر شکل پادشاه سعودی به کمپ دیوید نرفت و محمد بن نایف، ولیعهد خود را به این نشست روانه کرد. چند تحلیل برای عدم شرکت پادشاه در این نشست متصور میشویم.

 

برخی معتقدند که دلخوری سلمان از آمریکا ناشی از وعده وعیدهای آمریکا در موضوع توافق هسته ای است. یکی از مهمترین دغدغه های ریاض، عدم دستیابی به توافق هسته ای بین آمریکا و ایران است. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس معتقدند که اوباما در عمل عقب نشینی خود را در موضوع هسته ای ایران در معرض نمایش گذاشته است و اکنون می خواهد با آن ها به طور شخصی ارتباط بگیرد. دولتمردان آمریکا به خوبی می‌دانند که این موضوع در حالت حداقلی سبب رنجش و در حالت حداکثری سبب عصبانیت رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است. هر چند که  مقامات آمریکایی، این موضوع که عدم حضور سلمان به دلیل اختلاف با آمریکا بوده را رد می کند. با این وجود، نشریه واشنگتن پست نوشت که این تغییر ناگهانی برنامه‌های پادشاه سعودی،  آزردگی سلمان، از آمریکایی ها بوده است.

 

عده ای معتقدند که آل سعود ناخواسته در باتلاق یمن گیر افتاده است و دلیل این عدم حضور ترکیبی از وضعیت بحرانی یمن و ناتوانی و ضعف سعودی ها در کنترل این بحران می باشد و به همین دلیل، سلمان حضور خود در منطقه را به مراتب ضروری تر از این نشست دیده است.

 

از طرفی برخی معتقدند که حضور محمد بن نایف در نشست کمپ دیوید نشان می دهد که او دارنده قدرت واقعی در عربستان سعودی است، نه سلمان. بر همین اساس، «جان آلترمن»، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی می گوید: «حضور محمد بن نایف در کمپ دیوید، نشانگر آن است که سعودی ها خواستار مذاکرات جدی تر و محتوایی تری با آمریکا هستند».

 

برخی نیز معتقدند که نارضایتی عربستان سعودی ناشی از رویکرد آمریکا در قبال تحولات منطقه می باشد. چرا که پس از شش سال از وقوع بحران در منطقه، جز وعده توخالی، تعلل و انفعال» از جانب آمریکا در قبال این بحران ها، بی اعتمادی عمیقی نسبت به دولت اوباما در میان کشورهای منطقه به وجود آمده است.

 

لذا به زعم بسیاری از مقامات کشورهای عربی، این تصمیم سلمان، نشانه ای از نارضایتی سلمان از آن چیزی است که آمریکا حاضر است در نشست کمپ دیوید به عنوان تضمینی در مقابل ایران به کشورهای عربی ارائه کند. بر همین اساس اخیراً پادشاه سعودی خواستار دریافت یک سامانه دفاعی و همچنین همکاری نظامی با آمریکا بوده است. مشابه این سامانه را سال گذشته اسرائیل از آمریکا دریافت نموده است. از طرفی هم مقاومتهای آمریکا در خصوص عدم واگذاری این سامانه به عربستان باعث قهر و دلخوری آنان شده است.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.