ID : 16618546
با حضور مهمانان داخلی و خارجی؛

کارگاه بین المللی تکامل فناوری قنات و سایر سازه های آبی وابسته در یزد برگزار شد


کارگاه بین المللی تکامل فناوری قنات و سایر سازه های آبی وابسته» با حضور مهمانان داخلی و خارجی در استان یزد، با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی بهره وری از قنوات برگزار شد.

به گزارش یزدرسا به نقل از عصرسیاست، «کارگاه بین المللی تکامل فناوری قنات و سایر سازه های آبی وابسته» امروز صبح با حضور مدیران و مسئولان داخلی و نیز مهمانان خارجی از10 کشور از جمله آلمان، عراق، آمریکا، فرانسه و هلند در استان یزد در مزکر قنات استان یزد برگزار شد.

مهندس حسین غفوری سرپرست مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های آبی، در این همایش ضمن تشکر از زحمات وزارت نیرو برای تمدید 6 ساله قرارداد جمهوری اسلامی با یونسکو بیان کرد: هدف اصلی این کارگاه پژوهش و تبادل اطلاعات برای بهره وری بهتر و نیز افزایش بهره وری از قنات است؛ و ما اینجا گرد هم آمده ایم تا حافظ این میراث گرانقدر گذشتگان خود و نیز بقای زندگی برای آیندگان باشیم.

مهندس میرمحمدی استاندار یزد نیز در ادامه این گرد هم آیی عنوان کرد: در طول تاریخ آب ضامن آبادی بوده و نخستین پایه های زنگی اجتماعی نیز بر اساس وجود این موهبت الهی رقم خورده است؛ ولی در برخی مناطق که دسترسی به آب دشوار بوده است انسان با الهام از چشمه ها یاد گرفت که چگونه آب را به سرزمین های تشنه برساند که با تلاش بی پایان و تحمل سختی ها و نیز با بهره گیری از نبوغ فراوان راز های زمین را کشف و زندگی خود را تداوم بخشید.

وی ادامه داد قنات منبعی پایدارا است که با طبیعت در سازگاری کامل قرار دارد، و لی انسان امروز با طمع خود و بهره گیری از موتور ها و چاه ها بیش از حد و توان طبیعت آب مصرف کرده که این عمل علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، این منابع پایدار را ناپایدار کرده و نابودی منابع آبی را رقم زده است.

استاندار یزد افزود: گذشتگان ما با استفاده از امکانات اندک سختی های زیادی را متحمل شده اند تا این میراث ارزشمند را برای ما به یادگار گذاشته اند و اکنون نوبت به ما رسیده است تا با استفاده از امکانات و ماشین آلات روز و نیز بهره برداری اصولی از منابع آبی، فناوری قنات را حفظ و بهتر از گذشته، به آینده منتقل کنیم.

در ادامه این نشست، مهندس رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو نیز با اظهار امیدواری از توانایی این کارگاه در جهت حفظ ارزش های مادی و فرهنگی این فناوری ارزشمند و کهن، قنات را مصداقی از زیبایی های الهی دانست و بیان کرد: با توجه به گسترش جمعیت و نیز کاهش منابع آبی، کشور ایران در معرض مشکلات جدی قرار دارد و این مهم بر دوش مسئولان و مردم است تا با برنامه ریزی و نیز رفتار صحیح با منابع آبی، حق آبه طبیعت را داده تا شاهد اعتراض آن با نشست زمین و سایر عواقب کم آبی نباشیم، چرا که زبان طبیعت با ما متفاوت است.

انتهای پیام/ 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.