ID : 13387295
گفتگوی خواندنی با«پهلوانیان»در «کافه کتاب رسانه ای یزد رسا»

کتاب برای کودک مثل گوشی لمسی ارزش نیست/در خانه من فقط تلویزیون می بینم/راهکار جالب«پهلوانیان» برای مطالعه خانواده


مدیر کل صدا و سیمای استان یزد در «کافه کتاب یزد رسا» گفت: قطعا من دخترم هر وقت بگوید برایش چیزی بخرم حتما در کنار آن خواسته، برایش کتاب هم می خرم و جالب است بدانید تلویزیون خانه ما زمانی که من به خانه می روم روشن می شود

یزد رسا؛ صمیمی تر از آن چیزی شد که در تصورم می گنجید، منظورم گفتگو با احمد پهلوانیان مدیر کل صدا و سیمای یزد است، قبل از آنکه پای صحبت های دلنشین وی بنشینم آنقدر صمیمی رفتار کرد که از سؤالاتم برای مصاحبه با او صرف نظر کردم و تصمیم گرفتم همچون خود او صمیمی تر از یک گفتگوی خبری با وی صحبت کنم.

در کافه کتاب رسانه ای «یزد رسا»، جایی که با حضور این مدیر دانا و جوان و البته خوش زبان افتتاح شد.


یزد رسا: «احمد پهلوانیان» را در یک جمله برای ما تعریف کنید.

من هیچ تعریفی از خودم ندارم جز یک مخلوق نسبتا بد خداوند و ناسپاس در یک دنیایی از زیبایی ها و نعمت ها و قشنگی هایی که خدا داده است و قدرش را نمی دانیم .


یزد رسا: فرزند هم دارید؟

بله؛ از خدا یک فرزند دختر دارم


یزد رسا: مطالعه می کنید؟

 تا آنجا که امکان داشته باشد مطالعه دارم

یزد رسا: یک مدیر چقدر از زمان خودش را برای مطالعه صرف می کند؟

شما می دانید کار ما به نوعی اصلا مطالعه است، هفته گذشته که من یک کار تحقیقاتی می کردم حدود روزانه 4 ساعت مطالعه داشتم، من از ساعت 8 تا ساعت 9 بیشتر وقتم صرف می شود که خوب مطالعاتی هرچند کاری دارم اما از ساعت 10 شب تا ساعت 2 را مطالعه می کنم .


یزد رسا: چه کتاب هایی مطالعه می کنید آیا بیشتر کاری است یا کتب متفرق هم مطالعه دارید؟

کتاب هایی که مطالعه می کنم بیشتر مربوط به حوزه معارف و مباحث دینی است و یا اینکه بحث های رسانه و هنر است البته وقتی بحث هنر می شود شامل مصادیق هم می شود یعنی یکی از مطالعات من در زمینه ادبیات است چه از نوع شعرش و چه از نوع رومان  یا داستان های کوتاه.


یزد رسا: گفته می شود کتاب غذای روح است، لذیذ ترین کتابی خواندید چه بوده است؟

واقعیتش نمی توانم بگویم ولی تاثیر ترین کتابی که تاکنون خواندم نهج البلاغه بوده است من یک زمانی کلام کوتاه امیر المومنین را می خواندم و حفظ می کردم و می دیدم این ها چقدر تاثیر می گذارد کلامی را 24 سال پیش خواندم که حضرت علی می فرماید «انسان نادان دیده نمی شود مگر اینکه یا تند رویی می کند و یا کند رویی» و این فوق العاده در زندگی من تاثیر گذار بوده است در همه حوز ه ها در حوزه های اقتصادی، سیاسی سعی می کنم میانه رو باشم نه تند رو.


یزد رسا:همانطور که می دانید سرانه مطالعات در کشور کم است، با چه راهکاری جوان و نسل امروز با کتاب خواندن حالش  خوب می شود؟

این مسله کلا فرهنگی است اگر آدم کتاب بخواند حالش خوب می شود مهم این است چه کتابی را بخوانی در هر جهت کتاب دریایی است، قسمت های کم عمق و حتی عمیق دارد ولی انسان ها هم نسبت به ظرفیتشان شنا گر هستند پس باید بدانیم کجا باید شنا کنیم و این خیلی مهم است که بدانیم برویم که غرق نشویم یا تاثیری نگذارد.

 این مشکل زمانی حل می شود که تمام جامعه دست به دست هم بدهند .


امروزه چیز هایی در جامعه ما ارزش است که اجازه نمی دهد به کتاب خوانی پرداخته شود برای دانش آموز ما موبایل لمسی داشتن دارای ارزش است اما کتاب در دست داشتن و مطالعه کردن ارزش نیست و کتاب خواندن تا زمانی که در جامعه تبدیل به ارزش نشود نهادینه نخواهد شد.


ما بسیاری از نخبگان جامعه مان اهل مطالعه نیستند و متاسفانه برای کتاب خواندن  که یک ارزش است کار نکرده ایم.


رسانه هایی غربی از رسانه هایی همچون تلویزیون و رادیو پرهیز می کنند و به سمت رسانه های مکتوب می روند تحلیلشلن هم این است که رسانه هایی مکتوب انسان را عمیق می کنند. رسانه های مدرن انسان ها را از لحاظ فکر سطحی می کنند و باید همین نکته را به افراد جامعه ما بیایم آموزش دهیم.


یزد رسا: خانواده شما که پدر خانواده اش فرهنگی است پقدر به مطالعه اهمیت می دهند؟

 قطعا من دخترم هر وقت بگوید برایش چیزی بخرم حتما در کنار آن خواسته، برایش کتاب هم می خرم و جالب است بدانید تلویزیون خانه ما زمانی که من به خانه می روم روشن می شود و خانواده ام به ویژه فرزندم بیشتر مشغول حفظ قرآن و مطالعه هستند.


یزد رسا: مهم ترین راهکار برای مطاله ترویج مطالعه در خانواده چیست؟

مهم ترین راهکار برای مطاله ترویج مطالعه در نهاد خانواده این است کسی که مدیر خانواده است خودش اهل مطالعه باشد معمولا پدر خانواده مدیر خانواده است که باید اهل مطالعه باشد . وقتی که از در می آید تو یک روزنامه هم همراه خود باید داشته باشد . فرزند از پدر الگو می گیرد.

یکی دیگر از راهکار ها اهل گفتگو بودن و راجب چیزهایی که خودمان مطالعه می کنیم و می نویسیم با هم حرف بزنیم .

 

یزد رسا: در حوزه کتاب، دفاع مقدس یکی از مهم ترین بخش های این حوزه است که بالطبع آثار فراوانی هم در این خصوص نوشته شده است اما هنوز به نظر می رسد در این بخش جای کار زیاد است  کتاب هایی حوزه دفاع مقدس چقدر برایتان  قابل قبول است؟


این حوزه بیشتر خاطر ه نویسی است و رمان های معروفی که کار شده است . البته شعر هم فراوان کار شده  اما علتی اینکه در ذهن این است که آن طور که کار باید بشود نشده به این دلیل بود که حادثه؛ حادثه بزرگی است.

 

آنقدر هشت سال دفاع مقدس حادثه بزرگی در ابعاد مختلف انسانی؛ اخلاقی  بعد معنوی ؛ بعد سیاسی و تاثیر گذاری بین المللی است که کوچک ترین بعد آن به مسئله نظامی مربوط می شود. این حادثه آنقد عجیب است که کارهایی را صورت گرفته را کم برداشت می کنیم در صورتی که در این حوزه  کار زیاد انجام شده است.

 کار بزرگ نیاز به فرصت دارد و گرنه خام به آن می پردازیم مثلا در مورد شخصیت امام خمینی بخواهیم بنویسیم باید یک یا دو قرن بگذرد تا بفهمیم امام خمینی کی بود. باید به تاریخ فرصت داد تا حوادث بزرگ را به انسان های بزرگ بشناسد.
 

یزد رسا: برای پایان گفتگو با شما چند کلمه را انتخاب کردیم و دوست داریم بعد از شنیدن آن در موردش خیلی کوتاه توضیح دهید.


ضرغامی: یک مرد، یک انسان مشتی که پای حرفش وا می ایستد.

آسایش:  یک انسان دلسوز؛ صادق؛ خوش اخلاق و متدین و یک البته یک مدیر خوب
انتخابات: گردنه های نظام
کارت سوخت: پدید های که اصلا من آن را نفهمیدم و الان هم نفهمیدم
تلویزیون: آینه جادو

احمد پهلوانیان: خیلی ناچیزتر از آن چیزی است که نشان داده می شود

 

یزد رسا:  ازاینکه به عنوان اولین مسئول در کافه کتاب رسانه در مقابل ما نشستید و صمیمانه به سؤالاتم جواب دادید ممنون هستم.

من هم از این حرکت ایتکاری بسیار خوشحالم و امیدوارم روزی فرارسد که این طرح در سطح کلان تر به عنوان یک مرکز معرفی شود و برای اهل قلم و مسئولان پاتوقی شود برای صحبت در هر زمینه ای و فقط منحصر به اینجا و این مکان نباشد چراکه نیاز وجود اینگونه مراکز برای شهر یزد احساس می شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.