ID : 8454096

کیارستمی و خدمتش به هنر متعهد!/ سخنانی که اهمیت تقسیم‌بندی هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی را ثابت کرد


صحبت های توهین آمیز عباس کیارستمی در خصوص دفاع مقدس شرایطی را رقم زده است که اهمیت تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی را به اثبات می رساند.

به گزارش یزدرسا به نقل از تحلیلی مرصاد، اظهارات عباس کیارستمی در خصوص جنگ و دفاع مقدس که اخیرا منتشر شده و واکنش های به آن بار دیگر بحث هنرمندان متعهد و ارزشی و غیر ارزشی را به میان آورده است.

 

این مسئله که در چند ماه اخیر به صورت یک بگو مگو میان طیف های سیاسی و فکری کشور ایجاد شده است، باعث شده است که نگاه ها به عملکرد هنرمندان بیش تر شود و صحبت های آنان با حساسیت بیش تری زیر ذره بین نگاه های دقیق و تیزبین منتقدان قرار بگیرد.

 

آن چه که کیارستمی در هفته اخیر مطرح کرد، چیزی بود که نشان می دهد افرادی که در طیف هنرمندان غیر ارزشی قرار می گیرند به آرمان های ملی و نه مذهبی و مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی نیز پایبند نیستند.

 

کیارستمی در حالی این اعتقاد ملی را زیر سوال برد که نه تنها از دید کسانی که تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی معقتد هستند نا مطلوب است، بلکه از دید بسیاری از کسانی که به این تقسیم بندی اعتقادی ندارند و تنها معیار آن ها نگاه ملی است نا بخشودنی است.

کیارستمی در جلسه پرسش و پاسخی که با دانشجویان در آمریکا داشت، گفته بود: یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته، فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین]ایشان[ بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد- گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.»

«خانه دوست یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. خانه دوست ماندگار شد چون  راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد. اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور[شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست؟] رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند. و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت»

صحبت های کیارستمی واکنش هایی را در پی داشت که می تواند قابل توجه باشد.

حاتمی کیا به عنوان اولین کسی که به این صحبت ها واکنش نشان داده است، گفت: عزیز کرده ای از سینمای ایران، اخیرا حرفهایی زده و شهدا را قربانی جنگ دانسته است. من مصاحبه این کارگردان را چندین بار دیدم. البته همیشه می دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ و دفاع مقدس بی تفاوت است از همین رو از استادان خود که در راس آنها سید محمد بهشتی قرار دارد می خواهم که نگاه خود را نسبت به این اظهار نظر بیان کنند.

به گفته وی، عباس کیارستمی کارگردانی بوده که همواره مورد حمایت وزارت خارجه بوده است.

این کارگردان سینمای دفاع مقدس افزود: سید محمد بهشتی همیشه ما را به فیلمسازی تشویق می کرد، اما مرا به جنوب فرستاد و دیگری را به شمال. به هر حال این کارگردان، عزیز کرده جشنواره های خارجی است و پرچم ایران را با افتخار بالا برده است. دستش درد نکند، اما آنچه در حال حاضر درباره شهدا گفته غیر قابل چشم پوشی است.

کارگردان «برج مینو» تصریح کرد: من از همین تریبون از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می خواهم که مواضع خود را  صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند.

حاتمی کیا متذکر شد: من به عنوان فیلمسازی که در جنگ بوده و فیلم دفاع مقدسی ساخته از حجت الله ایوبی که می دانم خودش نیز در جنگ بوده است، انتظار دارم نگاه خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی درباره این موضوع صراحتا بیان کند که اگر چنین نشود، یقین پیدا می کنم در دولتی حرف می زنم که در آن نفاق است. دعا کنید خداوند کسانی که خون پاک شهدا را نمی بینند، رسوا کند.

دعوت حاتمی کیا برای واکنش نشان دادن به صحبت های کیا رستمی بی جواب نماند و تعداد کسانی که به سخنان غیر قابل قبول و توهین آمیز کیارستمی واکنش نشان می دهند روز به روز در حال افزایش است.

ایوبی در واکنش به این سخنان و پس از دعوت حاتمی کیا با یک موضع گیری نه چندان قاطع گفت: پیش از این در بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس این نکته را مطرح کردم صحبت های منتشر شده از سوی عباس کیارستمی درباره شهدای دفاع مقدس متعلق به ۶ ماه پیش است و انتشار این سخنان در هفته دفاع مقدس برای من جای سؤال دارد و برای رفع این ابهام خواسته ام متن کامل سخنرانی را برایم بیاورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم.

وی گفت: من بارها گفته ام که سینمای ایران خودش را مدیون و دلبسته دفاع مقدس می داند اما متاسفانه شاهد هستم که برخی از رسانه ها، صحبت های من درباره اظهار نظر کیارستمی را تحریف کردند. همه ما می دانیم که اهالی هنر و سینما خودشان را مدیون دفاع مقدس و رزمندگان می‌دانند. دفاع مقدس خط قرمز همه است و من در همه اهالی سینما عشق به دفاع مقدس را در اوج می بینم.

این مدیر سینمایی بار دیگر تاکید کرد: من به همه این اطمینان را می‌دهم که سینمای ایران خودش را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع مقدس و رشادت های افرادی می داند که بدون هیچ چشمداشتی به جبهه های جنگ رفتند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به اینکه ما با کمال میل و افتخار از جشنواره فیلم مقاومت حمایت کردیم، توضیح داد: پیش از این هم گفته ام که در دفترچه سیاست های سازمان سینمایی اعلام کرده ایم تولید فیلم های مذهبی و دفاع مقدس در اولویت قرار دارد و معتقدم که اگر قرار است دولت در حوزه ای سرمایه گذاری کند یکی از این حوزه ها ثبت حماسه های دفاع مقدس است.

سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز واکنش مجلس به این اظهارات را اعلام کرد و گفت: قطعا در قبال چنین سخنانی موضع‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: اگر صحت سخنان کیارستمی برای ما محرز شود، موضع‌گیری جدی‌تری خواهیم کرد، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در قبال این‌گونه سخنان اقدامات و برخوردهای لازم را انجام دهند.

محرز شدن تفاوت هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی/ خدمت کیارستمی به هنرمندان ارزشی!

صحبت های اخیر کیارستمی دارای چند جنبه و پیام بود که یکی از جنبه های آن آشکار کردن اهمیت تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی است.

این مسئله از آن جهت قابل توجه است که اعتقادات فعالان هنری که در تقسیم بندی هنرمندان غیر ارزشی قرار می گیرند را نمایان کرد و به کسانی که به تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی اعتقادی ندارند نشان داد که قطعا چنین تقسیم بندی نیاز امروز جامعه هنری ماست.

با این وجود آن چه که مشخص است این خواهد بود که کسانی به آن تقسیم بندی اعتقاد ندارند بایستی هر چه سریع تر نسبت به اظهارات اخیر موضع خود را اعلام کنند در غیر این صورت نشان خواهند داد که سخنان کیارستمی مورد تایید آنان است!

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.