ID : 12793004

گردهمایی روابط عمومی های دانشگاه های منطقه ۳ کشور در دانشگاه یزد


در آستانه فرارسیدن هفته روابط عمومی، شانزدهمین نشست شورای روابط عمومی دانشگاه های منطقه ۳ با حضور رییس دانشگاه یزد، مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محمدمهدی فرقانی استاد برجسته علوم ارتباطات، مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد وجمعی از مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه های منطقه ۳ کشور به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزد رسا، رییس دانشگاه یزد در این نشست گفت: با تبدیل شدن دانشگاه ها به دانشگاه های کارآفرین، نقش روابط عمومی ها بسیار سنگین تر از گذشته خواهد شد و توسعه این مسیر مستلزم گسترش ارتباط دانشگاه ها با جامعه است و طبیعتا نقش روابط عمومی ها مهمتر از گذشته خواهد بود.

محمدصالح اولیاء افزود: نقش روابط عمومی ها هم به لحاظ اطلاع رسانی قابلیت های دانشگاه به جامعه و حساس کردن جامعه به موضوعات و پدیده ها و توانمندی هایی که در جامعه وجود دارد و هم از لحاظ انعکاس نیازهای جامعه به دانشگاهیان و حساس کردن دانشگاهیان به موضوعات پیرامون خود که کمتر به آن توجه شده است، بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در زمینه اطلاع رسانی، روابط عمومی توانسته گام های مثبتی را بردارد ولی نقش دوم که اطلاع یابی از مسائل مهم جامعه و حساس کردن دانشگاهیان، کار مهمتری است که روابط عمومی ها باید انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه برای وارد شدن به این دوره توانمندی های تخصصی روابط عمومی ها باید افزایش یابد افزود: روابط عمومی ها باید بر توانمندی های پژوهشی دانشگاه مسلط شوند و اینکه چه اتفاقاتی به لحاظ تخصصی در جریان است را درک کنند و همچنین اطلاع یافتن از مسایل روز و اینکه چگونه آنها را به دانشگاه انتقال دهند کار بسیار سختی است و پیچیدگی کار روابط عمومی را ببیشتر می کند.

اولیاء کار روابط عمومی را بسیار سخت و پیچیده توصیف کرد و افزود: روابط عمومی یک کار روتین و روزمره نیست و این نیازمند یک هوشمندی و زمان بندی و وقت شناسی است و اینکه بدانند چگونه یک خبر باید منتقل شود یک تسلط ویژه ای را می طلبد و این مهم، مستلزم داشتن انگیزه و تخصص بالا به لحاظ دانش ارتباطات در حوزه روابط عمومی است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها اگر می خواهند نقش پیشتاز را در زمینه های مختلف ایفا کنند، باید روابط عمومی این دانشگاه ها یک نمونه باشند برای روابط عمومی های دیگر هم به لحاظ دانش و هم به لحاظ انگیزه و مهارت و این وظیفه ما را سخت تر خواهد کرد.

اولیاء با تشکر از روابط عمومی دانشگاه یزد و عملکرد این حوزه در یکسال گذشته خاطرنشان کرد: روابط عمومی ساعت اداری نمی شناسد و ما باید با حمایت و تقویت بیشتر بتوانیم به اهدافی که در راستای تعالی نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه منظور شده است، برسیم.

در ادامه این نشست دکتر محمد مهدی فرقانی استاد برجسته علوم ارتباطات کشور با ابراز خرسندی از حضور در این دانشگاه برای اولین بار، گفت: به عنوان یک یزدی به خود می بالم که استان یزد چنین مجموعه ای با این امکانات و کیفیت بالا دارد و وضعیت این دانشگاه بسیار فراتر از تصور قبلی من است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه ما در جهان روابط عمومی زندگی می کنیم، افزود: عصر، عصر روابط عمومی است و روابط عمومی در کنار رسانه ها و شبکه های ارتباطی یکی از محمل های فرهنگ و محتواهای فرهنگی است.

فرقانی یکی از مهمترین رسالت های روابط عمومی در کنار رسانه ها امروزی را چه در سطح بین المللی و چه در عرصه ملی، تولید و توسعه تفاهم اجتماعی و تفاهم عمومی عنوان کرد.

وی با اشاره به نام گذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی گفت: بالاترین درجه همدلی و همزبانی احترام گذاشتن به تفاوت ها و تنوع ها و رسیدن به تفاهم بر سر منافع مشترک است.

فرقانی خاطر نشان کرد: تفاهم زمانی به وجود می آید که رسانه ها و روابط عمومی ها کارکردهای متقابل یکدیگر را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید به تنوع افکار عمومی و سلیقه ها و نگرش ها احترام بگذارد، افزود: روابط عمومی باید به گونه ای مدیریت کند که این تنوع ها بتوانند بروز پیدا کنند و به خصوص در سطح رسانه ها خودش را نشان دهد.

وی افزود: در سطح بین المللی مذاکراتی که در راستای توقف درگیری ها در دنیا، مسایل هسته ای و نشست های سازمان ملل در زمینه های مختلف، مجموعا یک فعالیت روابط عمومی است.

فرقانی تصریح کرد: این جهان رسانه ای و روابط عمومی شده به عنوان واقعیت سرسخت زمانه، اکنون پیش روی ماست و باید با آن کنار بیاییم.

وی با بیان اینکه ما امروزه نمی توانیم رسانه ها را نادیده بگیریم گفت: سیاستگذاری در همه نهاد ها و سازمان ها در سطح بین المللی رسانه محور شده یعنی شما قبل از اینکه یک برنامه ای را تدوین و به اجرا بگذارید باید بازتاب ها و بازخوردهای رسانه ای آن را پیشاپیش ارزیابی کنید و برمبنای مجموع اینها باید حرکت کنید و مدیران روابط عمومی باید مدیران دستگاه های خود را در جریان این کار قرار دهند.

این استاد علوم اتباطات در ادامه گفت: روابط عمومی از حق دسترسی عمومی به اطلاعات در سازمان خود دفاع می کند و شرایطی را فراهم می کند که جامعه به اطلاعات سازمان دسترسی پیدا می کند و سازمان را شفاف می کند و در شرایط شفاف است که فساد رخت برمی بندد.

در ادامه مهدخت بروجردی مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز امیدواری کرد با برگزاری کارگاه های آموزشی و اینگونه نشست ها بتوانیم در جهت به روز کردن روابط عمومی ها و ارتقای آن گام برداریم.

وی در این کارگاه یکی از مباحث مهم کنونی در ارتباطات را بحث ارتباطات اقناعی عنوان کرد بدین منظور که بتوانیم طرف مقابل خود را قانع کنیم و فزود: دیدگاه های انتقادی هم اکنون این است که کار روابط عمومی تحریف و فریب افکار عمومی است و کار ما مقابله با آن و ثابت کردن این است که کار روابط عمومی آفرینش توافق و مهندسی رضایت است.

 بروجردی یکی از حسن های ارتباطات را کاربردی بودن آن و اینکه در همه لحظه های زندگی به کار می آید عنوان کرد و از این نظر آن را بسیار مهم توصیف کرد.

وی با بیان اینکه سیاستمداران در حال حاضر به روابط عمومی محتاجند گفت: روابط عمومی ها با درک مسائل مربوط به ارتباطات اقناعی می توانند در این راه کمک کنند.

وی با بیان اینکه بحث اقناع نیازمند یادگیری است تاکید کرد: اقناع با زور متفاوت است و اقناع عبارت است از تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبان به پذیرش موضوع و خواسته است و زور بدترین ابزار است و صاحبان قدرت نیز به این باور رسیده اند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم در صحبت های خود در خصوص سیستم اقناعی تاکید کرد: روابط عمومی ها باید برای اقناع مردم به آنها اطلاعات بدهند و هنگامی که مردم اطلاعات دارند می کوشند تا منصف باشند همچنین در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد روابط عمومی ها باید مثبت گرایی داشته باشند.

بروجردی در ادامه  در خصوص طرح های محرک و پاسخ، طرح شناختی، طرح انگیزشی، طرح شخصیتی و طرح اجتماعی که طرح های پایه ای سیستم اقناعی است مطالبی را ارائه کرد.

در آغاز این نشست سعید دشتی زاد رییس روابط عمومی دانشگاه یزد با ارایه گزارشی از عملکرد این اداره در یک سال گذشته از همه همکاران شاغل در این مجموعه تشکر و قدردانی کرد.

شرکت کنندگان در این نشست در پایان از برخی جاذبه های گردشگری یزد نیز دیدن کردند.

انتهای پیام/ع

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.