ID : 12828157
ورود ۹ هواپیمای جوان به ناوگان هوایی کشور؛

«8 ایرباس340»و «یک ایرباس 321» با برد 14600 کیلومتر وارد تهران شد


«8 ایرباس340»و «یک ایرباس 321» با برد 14600 کیلومتر که توسط شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده است طی هفته گذشته وارد کشور شده اند.

به گزارش یزد رسا، خبرها حاکی از آن است که تعداد 9 فروند هواپیما با عمر کمتر از 15 سال وارد ناوگان هوایی کشور شده است، این در حالی است که در تحریم‌های سه دهه اخیر صنعت حمل‌ونقل هوایی همچنان ادامه دارد و با وجود توافق ژنو و تعهد طرف‌های غربی هنوز اتفاق امیدوارکننده درباره فروش مستقیم هواپیما و قطعات آن به ایران روی نداده است.

این هواپیماها از نوع ایرباس بوده که توسط شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده است. این هواپیماها طی هفته گذشته وارد کشور شده اند. 8 فروند این هواپیماها از نوع ایرباس 340 و یک فروند از نوع ایرباس 321 است.

وزیر راه و شهرسازی نیمه‌های ماه گذشته افزایش قدرت رقابت بین المللی ایران در حوزه هوا و دریا یکی از راهبردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال 94 اعلام کرده و گفته بود: همزمان با مذاکرات 1+‌5 مذاکرات مفصلی با شرکت‌های تأمین کننده ناوگان هوایی انجام دادیم چراکه ناوگان هوایی کنونی مناسب و درخور شأن ملت ایران نیست و باید سرمایه گذاری عمده‌ای در ناوگان صورت گیرد و مذاکرات مفصلی را با منابع دست اول تأمین هواپیما در سطح جهانی دنبال می‌کنیم تا با لغو تحریم با فوریت قراردادها را منعقد کنیم.

وی ادامه داد: همزمان با نوسازی ناوگان باید بتوانیم شرکت‌های بزرگ هواپیمایی ایران را بازسازی ساختاری کنیم زیرا که تعداد شرکت هواپیمایی در ایران زیاد است اما لزوماً قدرت رقابت بین‌المللی ندارند که در نخستین مرحله وزارت راه و شهرسازی بازسازی ساختاری شرکت هما و تبدیل آن به یک شرکت معتبر بین المللی و درخور شأن ملت ایران را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اواخر آذرماه سال 93 با اشاره به اینکه فشارهای جدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی فضا را برای شرکت‌های هواپیمایی سخت‌تر کرده است از ورود 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور خبر داده بود.

جهانگیریان با بیان اینکه در تأمین قطعات هواپیما گشایش‌های موردی اتفاق افتاده است، گفت: فشارهای جدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی فضا را برای عملکرد شرکت‌های هواپیمایی سخت‌تر کرده به‌طوری که انتقال ارز و پول دچار مشکلاتی شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل چنین محدودیتی وجود نداشت، افزود: از ابتدای امسال تاکنون 10 فروند هواپیما وارد کشور شده است. متأسفانه به همین تعداد هواپیما از ناوگان خارج شده اما با این حال سعی کرده‌ایم صندلی آماده به کار به‌میزان سال گذشته نگه داریم.

وی پیش‌تر نیز با اشاره به پروسه خرید 30 فروند هواپیما و ورود آنها به ناوگان هوایی تا پایان سال 93 گفته بود: هم اکنون 100 فروند هواپیما به‌دلیل فرسودگی یا کمبود قطعه زمینگیر شده‌اند. 250 فروند هواپیما در کشور ثبت شده است که از این تعداد حدود 150 فروند فعال و بقیه به‌دلیل فرسودگی یا نبود قطعات زمینگیر هستند. با توجه هماهنگی‌های صورت گرفته در حال خرید حداقل 20 درصد هواپیماهای فعال (30 فروند) هستیم که تا پایان سال به ناوگان هوایی کشور وارد می‌شود.

 

همچنین صبحانه نوشت: چند ماهی است که برخی رسانه های بین المللی و ایرانی، خبر از انتقال چند فروند هواپیمای ایرباس مدل A340 سری 600 که متعلق به ایرلاینی به نام «ویرجین آتلانیک» هستند، به شهرهای بصره و بغداد در عراق می دادند و گمانه زنی ها درباره اینکه این هواپیماها متعلق به یکی از ایرلاین های ایرانی باشد، مطرح بود.

 
A340-600 از نوع هواپیماهای مسافربری پهن ‌پیکر و چهار موتوره ساخته شرکت ایرباس است که کاربرد اصلی این هواپیما در جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌ های طولانی است. این تایپ از ایرباس، بر اساس اطلاعات رسمی، تقریبا 14600 کیلومتر برد پروازی دارند و حدود 350 مسافر را در 3 کلاس اکونومی، بیزینس و فرست کلاس حمل می کنند.

 


 
اما این گمانه زنی ها زیاد ادامه پیدا نکرد و طی ساعات پایانی شب گذشته، آسمان تهران شاهد فرود دسته جمعی این ایرباس ها در فرودگاههای امام خمینی (ره) و مهرآباد بود تا بزرگترین انتقال دسته جمعی هواپیماهای مسافربری به داخل کشور در دوران پس از انقلاب و در شرایطی که هنوز تحریم ها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان به شدت ادامه دارد، رخ دهد.
 
با این اقدام مهم این ایرلاین ایرانی که با همکاری بانک تات سابق عملی شده، ماهان بسیار قدرتمندتر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد و می تواند بخش زیادی از نیازهای صنعت هوایی کشورمان را تاین کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی، اکثریت قریب به اتفاق این ایرباس ها، جوان و تازه نفس هستند و تولید آنها بین سال 2001 تا انتهای 2004 بوده است که مشخصات آنها در زیر می آید:
 

 
البته در کنار این ایرباس های مدل 340، یک فروند هواپیمای ایرباس 321 هم خریداری شده بود که این پرنده نیز دیشب به ایران آمده است. کارشناسان صنعت هوایی گفتند که با توجه به تحریم های ظالمانه غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاههای اروپا، این مدل از ایرباس ها  این امکان را دارند تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی ماهان را به صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوختگیری مجدد پوشش بدهند و درآمد خوبی را از این صرفه جویی به ماهان منتقل کنند.
 
از سوی دیگر خانواده ایرباس ها در اکثر بخش ها از سیستم های یکسانی برخوردارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها به علت آشنایی متخصصان ایرانی به تعمیر و نگهداری ایرباس، پایین خواهد بود.
 
با توجه به این اقدام مهم و برنامه ریزی شده ماهان، باید منتظر ماند و دید آیا ایرلاین هایی چون ایران ایر هم می تواند تحولی را در خود شاهد باشد یا همچنان منتظر اما و اگر روی خوش نشان دادن غرب خواهد ماند.

 

انتهای پیام/س




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.