ID : 31765828
بهینه سازی به قیمت جان مردم!

جمع آوری گاردریل های جاده تفت خوب یا بد؟!


متاسفانه در روزهای اخیر با بی مهری مسئولین دراین محور گاردریل های موجود در خروجی شهرستان تفت جمع آوری شد و بدتر از آن دلایل عجیب مسئولین بود که در خصوص این اقدام منتشر شد.

به گزارش یزد رسا، جاده ، یاد آور بسیاری از خاطرات و امنیت کلمه ای که در کنار جاده تلخی های زیادی را در ذهن طنین انداز می کند. اینکه امنیت جاده ها به دست دولت و به طور شاخص وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هر استان می باشد، بر همگان آشکار بوده و انتظاری جز تامین امنیت جاده ها از این سازمان نیست.

مرکز توجه مسئولین مربوطه در سراسر کشور محورهای مواصلاتی و تامین امنیت در این محور ها به دلیل تردد مدام وسایل نقلیه می باشد، نمونه بارز محور مواصلاتی پرتردد در استان یزد، محور تفت – یزد و بالعکس به دلیل وجود تفرجگاههای ییلاقی شهرستان تفت و موقعیت جغرافیایی بین استانی این محور است، محور مذکور خصوصا در ایام تعطیل به دلیل تردد بی وقفه و ازدحام وسایل نقلیه با کوچکترین بی مبالاتی مبدل به جاده مرگ می شود و همه ساله مردم شاهد آمار بالای تصادفات زنجیره ای و خسارات جانی و مالی برای همشهریان و هموطنان عزیزمان هستند.

با اینهمه تفاسیر علیرغم تدابیری که در محور تفت به یزد برای ایمنی شده است، توجه بیش از پیش مسئولین و ایمن نمودن کامل و جامع این محور را می طلبد.

اما متاسفانه در روزهای اخیر با بی مهری مسئولین دراین محور گاردریل های موجود در خروجی شهرستان تفت جمع آوری شد و بدتر از آن دلایل عجیب مسئولین بود که در خصوص این اقدام منتشر شد.

در چند روز اخیر، اظهارت یکی از مسئولان اداره راهداری استان در خصوص جمع آوری گارد ریل های جاده تفت به یزد، قابل تامل است به گونه ای که وی دلیل برداشتن آنها را صرفه جویی میلیاردی در هزینه ها می داند و قابل تامل تر اینکه جمع آوری گاردریل ها برای افزایش ایمنی جاده عنوان شد.

وی اظهار کرده است: «البته از یک طرف عملیات نصب حفاظ و گاردریل، نیاز به اعتبار زیادی خواهد داشت که برآورد اولیه ای که انجام شده، نشان می دهد که نیاز به اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان، فقط برای نصب گاردریل در محورهای استان می باشد که تامین این اعتبار در سطح ملی و استانی سال ها بطول خواهد انجامید و از طرف دیگر هم بسیاری از گاردریل های نصب شده در سالهای گذشته، فقط برای حفظ تیرهای روشنایی در جاده ها و یا برای جلوگیری از عبور عرضی بین دو باند، نصب می شده اند.»

این مسئول همچنین عنوان کرده است : « امروزه با ایمن سازی تیرهای روشنایی به وسیله بشکه های خاصی که برای این کار طراحی شده اند و یا با کاشت درخت بین این دو باند و همچنین کم شدن سرعت حرکت وسایل نقلیه به علت نصب دوربین های نظارتی، نیازی به این گاردها نمی باشد و می توان از این گاردریل ها بصورت بهینه در نقاط پرحادثه دیگر استفاده نمود».

 

**برای حذف گارد ریل ها مکاتبه ای با راهداری تفت نشده است

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای تفت در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا با بیان اینکه حذف گاردریل از حاشیه جاده تفت به یزد از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان صورت گرفته است اظهار کرد: در خصوص این اقدام مکاتبه ای با اداره شهرستان صورت نگرفته است اما بنا به ایده اداره‌ی کل به صورت شفاهی موافقت شد و پیمانکاری که طرف قرارداد سازمان بوده اقدام به جمع آوری گاردریل ها کرده است.

غلامرضا فلاح با بیان اینکه پیش از این هم نیازی به نصب گاردریل در این محور نبوده است افزود: در طول مسیر تفت به یزد تا پلیس راه بر اساس بررسی های فنی هیچگونه نیازی به وجود گاردریل نیست و بشکه ها برای ایمنی چراغ های برق کافی هستند.

فلاح با اشاره به اینکه حدود 32 کیلومتر از پرتگاه و پل در سطح شهرستان هنوز ایمن نشده اند ادامه داد: با توجه به نبود بودجه کافی برای ایمن سازی راه ها، انتقال گاردریل ها از مسیر خروجی تفت تا پلیس راه منطقی ترین و کم هزینه ترین راه برای ایمن سازی مسیرهای پر خطر شهرستان است.

این مسئول تصریح کرد: به طور قطع در چند ماه آینده، قسمتی از گاردریل ها مسیر جاده علی آباد به تفت نیز باز خاوهد شد و در مکان های مورد نیاز به ترتیب اولویت اعلام شده توسط پلیس راه نصب می شود.

فلاح با عنوان اینکه هم اکنون این گارد ریل ها در اداره راهداری شهرستان تفت با تمام متعلقات وجود دارد ابراز کرد: بدون شک در تمام شهرهای استان طرح جمع آوری گاردریل ها در مسیر های هم سطح و انتقال آن به مسیر های پر خطر عملیاتی می شود.

**گاردریل ها از شهرستان تفت خارج نشده است

مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا در خصوص جمع آوری گاردریل های محور تفت به یزد  اظهار کرد: فلسفه وجودی گارد ریل ها محافظت از تیرهای روشنایی و جلوگیری ازعبور خودرو ها به عرض بزرگراه و ورود به باند مجاور است.

مشرف با در خصوص شرایط جاده تفت به یزد افزود: با توجه به درختکاری و ناهمواریهای ایجاد شده در این مسیر امکان عبور خودرو ها از عرض وجود ندارد اما در خصوص برخورد با تیرهای چراغ، از بشکه ها پلاستیکی استفاده شده است که به دلیل اسستحکام و ارتجاعی بودن محکم تر از گاردریل می باشد.

وی در خصوص اینکه پرداخت عوارض این گاردریل ها از جیب مردم تفت اخذ شده است گفت: چیزی از شهرستان خارج نشده و تنها مکان نمایی این گاردریل ها در شهرستان تفت تغییر کرده است.

مدیر روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خاطرنشان کرد: طرح انتقال گاردریل ها از جاده های همسطح به مسیرهای پرخطر در استان برای اولین بار در شهرستان تفت اجرا شده است. 

وی در پایان با بیان اینکه بشکه بشکه کردن دور هر تیر برق جالب نیست اذعان داشت: به هر حال زیبایی چهره جاده تفت هم به عنوان یک جاده اصلی باید در نظر گرفته شود که امیدواریم با تخصیص بودجه در آینده گاردریل های جدید با کیفیت بهتر نصب شود.

اظهارات این مسئولان در حالیست که جان انسان ها بر هر موضوع دیگری مقدم است ولو اینکه در یک پروژه ای میلیاردها تومان هزینه یا صرفه جویی شود، حال اینکه برخی دستگاه ها مانند اداره راهداری و حمل و نقل به واسطه وظایف محوله در قبال جان مردم مسئول هستند.

پس استدلال به صرفه جویی و مخاطره انگیز کردن یک محور با توجیه تامین امنیت محوری دیگر بر مبنای صرفه جویی عذر بدتر از گناه است.

بنا به گفته این مسئول فلسفه وجودی گاردریل های موجود حفاظت از تیرهای روشنایی جاده است و ربطی به تامین امنیت جاده ای ندارد! با این تفسیر در سراسر کشور باید گاردریل ها در محورهایی که کوهستانی نیستند و دارای دو باند هستند، جمع آوری شود و از ابتدا نصب گاردریل در محورهای مواصلاتی با خصوصیات مذکورهزینه اضافی و غیر مرتبط با امنیت جاده ای بوده است.

توضیح اینکه به فرض صرفه جویی در استفاده از منابع هم صورت گرفت، هزینه این صرفه جویی قرار است در کدام حوزه راهداری شهرستان تفت مصرف شده که مردم بتوانند از این بی سلیقگی چشم پوشیده و به سادگی از کنار آن بگذرند.

انتهای پیام/س*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.