ID : 1566110
مدیر دفتر ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یزد:

دانشگاه علوم پزشکی یزد رتبه اول ميزان رضايتمندي مراجعين را از آن خود کرد


مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگوئی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی گفت: در ارزیابی به عمل آمده توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست محترم جمهوري در خصوص طرح سنجش ميزان رضايتمندي مراجعين از نحوه ارايه خدمات دستگاه هاي عمومي ودولتي در سال 1391 بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی با احراز رتبه کل 23/81 نسبت به سایر استان ها در رتبه اول جا گرفت.

به گزارش یزد رسا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد مهندس عبدالخالق جعفری مدیر دفتر ارزیابی عملکرد دانشگاه در پاسخ به این سوال که« مبانی ديني و قانوني ارزیابی رضايت مراجعين ار نحوه ارايه خدمات دستگاههای اجرایی چیست؟ » اظهار داشت:

ارج نهادن به کرامت انسانی و رضایت خلق خدا در قرآن کریم بسیار در آن تاکید شده است به طوری که انسان ها همه را موظف می دارد که با هم رفتاری نيكو مطالفت آمیز داشته باشند چنانچه در آیه 28 سوره کهف خطاب به حضرت رسول اکرم(ص) یاد شده است.

در احاديث هم در این مورد بسیار زیاد به آن تاکید شده است به طوری که حضرت علی(ع) می فرماید لازم است انسان با چهره باز و برخوردی نیکو مردم را از خود راضی نگه دارد.

وي افزود: جلب رضایت شهروندان و مراجعین باعث افزایش اعتماد و وفاداری عمومی، وفاق ملی، مشارکت عمومی و اقتدار ملی می شود که در دنیای کنونی شاخص های اصلی سنجش کارآمدی و  توسعه نظام اداری و سیاسی محسوب می شوند.

مدیر دفترارزیابی عملکرد دانشگاه در مورد مباني قانوني طرح خاطرنشان نمود: به استناد ماده 9 « طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری» مصوب شورای عالی اداری در جهت ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب به مردم و برخورد مناسب با مراجعان و ارتقاء سطح رضایت مراجعان دستگاههای دولتی هر ساله طرح سنجش میزان رضایت مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاههای عمومی و دولتی اجرا می گردد.

مهندس جعفری در پاسخ به خبرنگار وب دا مبنی بر اینکه « هدف از اجراي طرح به طور كلي چيست» عنوان داشت: هدف از اجرای این طرح شناسائی و طبقه بندی سازمان های اجرائی و خدماتی از نظر میزان رضایت مراجعان به دستگاهها می باشد تا با مقایسه روند سالانه یافته های اساسی طرح مانند میزان و نحوه اطلاع رسانی به مراجعان، میزان اعتماد مراجعان به دستگاههای دولتی، نوع رفتار کارکنان دولت، میزان رضایت مراجعان از ارائه خدمات و ... نحوه اجرای طرح را مورد ارزیابی قرار داد.

وي افزود: ، اهم نتايج واهداف این طرح به طور جزء عبارتند از:

شناخت ویژگی های کلی سازمان های عمومی از نظر تعامل با مخاطبان
شناخت و طبقه بندی سازمان های اجرایی و خدماتی از نظر میزان رضایتمندی مراجعان به این دستگاهها.
اطلاع رسانی مناسب به مراجعان درباره نحوه خدمت رسانی از طریق بروشور، کتاب راهنماو...
بازنگری، اصلاح و مهندسی مجدد روش های انجام کار
تدوین منشور اخلاقی سازمان به منظور برخورد مناسب با ارباب رجوع
ایجاد سازوکارهای لازم به منظور تشویق کارکنان خوش برخورد و برخورد با کارکنان خطاکار.
وي افزود این طرح از سال 1382 در تمامی استان ها با محوريت استانداري اجرا گردیده و گزارش سالانه آن به اطلاع بالاترین مقام دستگاههای اجرائی مي رسد.
مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه در پاسخ به این سوال که: « درمورد
محاسبات انجام شده در استان يزد چه نتایجی به دست آمده است؟» عنوان داشت:

باتوجه به محاسبات انجام شده نمره کل استان و شهرستان های تابعه 81 درصد مراجعین دستگاههای اجرائی  استان از خدمات دستگاههای اجرائی رضایت دارند. در بین شهرستان ها، خاتم با عدد رضایت 70/84 حائز برترین رتبه و شهرستان یزد با عدد رضایت 77/78 پایین ترین رتبه را کسب نموده است. بررسی عدد رضایتمندی دستگاههای اجرائی استان در سال 91 نشان می دهد که عدد رضایت سازمان اداره کل بیمه سلامت حائز بالاترین رتبه و شهرداری ها پائین ترین رتبه کسب نموده است. بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی،با عدد رضایت 25/80 در استان در بین گروه خود رتبه دوازدهم و در بین دستگاهها در رتبه 27 قرار گرفته که از دو سال گدشته رشد صعودی داشته است.

ويي در مورد نقاط ضعف و قوت دستگاه هاي اجرايي در استان اظهار داشت: از مقایسه میانگین رتبه های شاخص ها و سوالات مطرح شده در بین دستگاههای اجرائی استان یزد شاخص رعایت ادب، احترام و نزاکت در برخورد با ارباب رجوع، در حد بالا در واحدهای اجرائی استان یزد رعایت می شود و گزینه امکانات رفاهی وتجهيزات فيزيكي لازم در واحد مورد مراجعه در پائین ترین میانگین رتبه ای از بین شاخص ها در استان یزد کسب نموده است. كه دانشگاه علوم پزشكي يزد هم دقيقا همين نقاط ضعف وقوت را دارد.

مهندس جعفري در مورد  نتايج طرح در سطح كشوري در سال 1391 خاطرنشان نمود:

این طرح در 22 استان با نمونه قریب به 23 هزار نفر انجام گردید. میانگین رضایتمندی در کل استانها 81/73 بوده است.  دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی و بیمارستانهای تابعه با احراز رتبه کل 23/81 نسبت به سایر استان ها در رتبه اول جا گرفت که بعداز آن به ترتیب استان های بوشهر، ایلام، خراسان جنوبی و اصفهان قرار گرفت.

مهندس عبدالخالق جعفری در پایان مصاحبه از کلیه همکاران گرامی، مدیران، معاونین و روساي بيمارستان ها که به نوعی در پروسه ارتقاء جلب رضایت ارباب رجوع دردانشگاه تلاش نموده اند تقدیر و تشکر نموده و اظهار اميدواري نمود كه که با بهره گیری مناسب از نتایج این طرح و استمرار دائم آن، شاهد تلاش روزافزون مراكز و واحدهاي تابعه و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای خدمت رسانی بهتر به بندگان خدا و ارتقای سطح پاسخگوئی باشيم.

 

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.