ID : 34852109
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد:

در 5 سال اخیر دولت هیچ کمکی به ناوگان حمل و نقل عمومی یزد نکرده است


رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد گفت: در 5 سال اخیر، دولت سهم خود را به ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده و در واقع هیچ کمکی به این بخش نکرده است.

به گزارش یزدرسا، عضو شورای شهر یزد در گفت وگو با خبرنگار یزدآوا گفت: ما باید برای حمل و نقل عمومی یزد طرح جامعی را ببینیم. به عنوان مثال طرحی را دوستان در شورای قبل پیگیری می‌کردند که با توجه به اینکه شهر ما ترویستی است و جاذبه‌های توریستی دارد، برخی از خیابان‌ها مثل خیابان قیام یا خیابان مسجد جامع فقط پیاده‌رو شود.

مهدی کاشفی‌زاده افزود: در حال حاضر تقریبا همه خانواده‌ها حداقل یک ماشین در اختیار دارند و برخی حتی بیشتر از یک ماشین دارند و همین عامل موجب می‌شود تا آن‌ها بیشتر از خودرو شخصی استفاده کنند که به تبع آن شاهد افزایش خوردهای تک ‌سرنشین در سطح شهر هستیم.  

وی ادامه داد: قبلا تاکسی‌های گردشی در سطح شهر وجود داشت و مردم از این نوع تاکسی‌ها استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر تاکسی‌ها بیشتر به صورت خطی و یا آژانس هستند و همین امر موجب می‌شود که مردم از تاکسی کمتر استفاده کنند. این در حالی است که وقتی از رانندگان تاکسی می‌پرسیم چرا بصورت گردشی کار نمی‌کنید، می‌گویند چون مسافر نیست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد در رابطه با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی هم گفت: قبلا دوچرخه زیاد در یزد استفاده می‌شد، در حال حاضر نیز یکی از بحث‌هایی که مطرح است استفاده از دوچرخه است. بحث دیگر راه‌اندازی «بی آر تی» است و برخی هم معتقدند یزد به «مترو» نیاز دارد. که البته هر کدام از این طرح‌ها نقاط قوتی و نقاط ضعفی دارند.

کاشفی‌زاده تأکید کرد: ما باید بین مردم واکاوی کنیم که به چه چیزی بیشتر میل دارند و چطور است که الان بین مردم و ناوگان حمل ونقل عمومی به نوعی قهر ایجاد شده است و آن‌ها آنچنان میلی به استفاده از این ناوگان ندارند. ما باید بررسی کنیم بینیم چگونه می‌توانیم این قهر مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی را به آشتی تبدیل کنیم.

وی در رابطه با اتوبوس‌های درون‌شهری نیز اظهار داشت: قانون این است که یک سوم کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری را مردم پرداخت کنند، یک سوم را شهرداری و یک سوم دیگر را هم دولت پرداخت کند. اما در 5 سال اخیر، دولت سهم خود را پرداخت نکرده و در واقع هیچ کمکی به این بخش نکرده و شهرداری مجبور شده علاوه بر سهم خودش سهم مربوط به دولت را هم پرداخت کند.

عضو شورای شهر یزد تصریح کرد: قیمت هر اتوبوس نویی که بخواهیم خریداری کنیم، در حال حاضر حدود 700 میلیون تومان است. این درحالی است که استفاده از اتوبوس به ویژه در برخی از مسیرها بسیار کم است و مثلا اتوبوس در یک مسیر فقط با دو نفر مسافر رفت و آمد می‌کند. لذا در همین راستا باید بجای اتوبوس از «ون‌های دو در» استفاده شود که این راهکار در دستور کار و بررسی شورای شهر قرار دارد.

کاشفی‌زاده خاطرنشان کرد: خصوصیات یک ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب این است که؛ ارازان باشد، در کوتاهترین زمان ممکن مسافرین را جابجا کند و زمان‌بندی حضور اتوبوس در ایستگاه‌ها نیز منظم باشد. که این مسائل نیز در حال بحث و بررسی است.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر، ایمنی و رفاه وسایل حمل و نقل عمومی است و اتوبوس‌ها باید از نظر گرمایشی و سرمایشی مناسب حال مسافران باشد، یادآور شد: تجربه نشان داده است که اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد و بسترسازی شود و تبلیغ و فرهنگ‌سازی کینم، مردم از حمل و نقل عمومی استقبال خواهند کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد عنوان کرد: در حال حاضر 163 اتوبوس درون‌شهری در یزد وجود دارد که از شهرداری یارانه می‌گیرند و ما به هر اتوبوس ماهیانه مبلغ 7 میلیون و 300 هزار تومان یارانه می‌دهیم که در مجموع در ماه یک میلیارد و 300 میلیون و در سال 12 میلیارد تومان می‌شود.

کاشفی‌زاده اظهار داشت: قیمت بلیط اتوبوس درون‌شهری در سال 94، 345 تومان بوده که در سال 95 به 390 تومان افزایش داشته است. در سال 96 بلیط هیچ افزایشی نداشته، اما در سال 97 افزایش قیمت بلیط اتوبوس درون‌شهری در دستور کار است. البته برنامه این است که طوری طراحی شود که مردم فقط از کارت استفاده کنند و دیگر کسی به راننده پول ندهد.

وی با بیان اینکه شهرداری نباید به بخش خصوصی یارانه بدهد بلکه این فرایند باید برعکس باشد، تأکید کرد: سیاست شورای شهر این است که حمل و نقل عمومی را به بخش خصوصی بسپارد ولی به این شکل باید باشد که آن‌ها نه تنها از شهرداری یارانه نگیرند بلکه طوری مدیریت کنند که بتوانند مبلغی هم به شهرداری بدهند.

عضو شورای شهر یزد گفت: یکی از سیاست‌هایی که در دستور کار شورای شهر است، استفاده از حمل ونقل ترکیبی است؛ بدین صورت که مثلا کسانی که از خوردهای شخصی استفاده می‌کنند، این استفاده صرفا در مسیرهایی که ترافیک کمتری دارد باشد و جایی که به مسیر پرترافیک منتهی می‌‎شود خودرو خود را در پارکینگ قرار دهند و مسیر پرترافیک را بصورت پیاده و یا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی طی کنند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.