روایت مسئولین شهری یزد از وضعیت وخیم ناوگان حملونقل عمومی
به گزارش یزدرسا، موضوع حملونقل عمومی در شهر یزد از سالها گذشته یکی از موضوعاتی بوده است که تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری از ناکارآمدی و فرسوده بودن آن سخن میگویند. همین عامل در عدم رغبت مردم به استفاده از وسایل ناوگان حملونقل عمومی در شهر یزد تأثیر ملموسی گذاشته است.
عدم جذابیت ناوگان حملونقل عمومی برای مردم یزد موجب شده است بسیاری از ناوگان عمومی که در سطح شهر تردد میکنند مشتری نداشته و با صندلیهای خالی ایستگاه را به سمت ایستگاه دیگر ترک کنند.
شرایط ناوگان حملونقل عمومی در مراحل متعدد اعتراض و گلایه مسئولین حوزه شهری ازجمله اعضای شورای شهر و شهردار جدید یزد را به همراه داشته است. در همین رابطه با تنی چند از این مسئولین به گفتگو نشستیم تا نظر آنها را در خصوص وضعیت ناوگان حملونقل عمومی شهر جهانی یزد بشنویم.
ناوگان حملونقل عمومی یزد بعضاً با یک مسافر در شهر تردد میکنند
محسن ابوترابی در خصوص اینکه آخرین بار چه زمانی از ناوگان عمومی استفاده کرده است، گفت: بنده هرچند روز یکبار برنامه پیادهروی و استفاده از ناوگان حملونقل عمومی دارم البته آخرین بار دو روز پیش بود که از اتوبوس استفاده کردم.
عضو کمیسیون خدمات شورای شهر یزد با ابراز تأسف از وضعیت اتوبوسهای شهری، گفت: ناوگان اتوبوسرانی یزد یکی از فرسودهترین ناوگان کشور است و این مسئله در شأن شهر جهانی یزد و شهری که درزمینهٔهای مختلف ازجمله علم و فناوری موردتوجه است نیست.
ابوترابی خاطرنشان کرد: هرروز شاهد کاهش استقبال مردم از این ناوگان هستیم چراکه متأسفانه این اتوبوسها عمر بالای 15 سال داشته و سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسبی ندارند ضمن اینکه عامل ایجاد ترافیک بوده و بعضاً تنها با یک مسافر در سطح شهر تردد میکنند.
وی تصریح کرد: در شورای پنجم به دنبال جوانسازی ناوگان بودیم اما با توجه به وضعیت بد اقتصادی و گرانی اتوبوس مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده اما با رایزنیهای صورت گرفته با ارگانهای دولتی و غیردولتی در تلاش هستیم تا به هر صورت ممکن حتی با تسهیلات اتوبوسهای مدرن و روز را تهیه کنیم. مردم نیز باید مرتباً در این زمینه از اعضای شورا مطالبه گری داشته باشند.
وضعیت اقتصادی کشور روند نوسازی ناوگان را با مشکل مواجه کرده است
الهه جورابی دیگر عضو شورای شهر نیز در خصوص استفاده از ناوگان عمومی گفت: بنده یکشنبهها برای حضور در شورای حل اختلاف در اداره کار از اتوبوس شهری استفاده میکنم و اگر با مشکلی در این زمینه برخورد کنم سریع با سازمان حملونقل شهری تماس میگیرم و تا رفع مشکل پیگیری میکنم.
عضو هیئترئیسه شورای شهر افزود: متأسفانه سیستم سرمایشی این اتوبوسها بسیار ایراد دارد البته در حال رایزنی با وزارت کشور برای جذب اعتبار در راستای بهسازی اتوبوسها هستیم چراکه با توجه به قیمت گزاف اتوبوسهای جدید و وضعیت اقتصادی کشور امکان نوسازی ناوگان بسیار ضعیف است.
جورابی تصریح کرد: البته باید در برخی مسیرها نیز از ون استفاده کنیم چراکه این اقدام هم در کاهش ترافیک مؤثر است وهم در مسیرهایی که مسافر چندانی ندارد قابلاستفاده است.
سیستم حملونقل عمومی یزد، نیازمند یک جراحی بزرگ است
حمیدرضا قمی بابیان اینکه بنده دو هفته قبل از ناوگان عمومی استفاده کردم با انتقاد شدید از وضعیت فعلی این ناوگان گفت:
متأسفانه سیستم حملونقل عمومی یزد در بیست سال گذشته باقیمانده و این سیستم متناسب با نیازهای امروز جامعه نیست و نیازمند اصلاح و بازسازی است.
رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر گفت: در حال حاضر یکی از شرکتهای اتوبوسسازی ایران داوطلب بازسازی اتوبوسهای ماست ضمن اینکه باید به سمت حملونقل ترکیبی حرکت کنیم و در برخی مسیرها مردم برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس از دوچرخه استفاده کنند.
وی با اشاره به کند بودن سرعت اتوبوسها اظهار داشت: سرعت فعلی اتوبوسها جوابگوی تکاپوی مردم نیست بنابراین باید بر روی سیستم حملونقل یزد یک جراحی بزرگ صورت گیرد هرچند ممکن است فرایند این جراحی مدتی موجب نارضایتی مردم شود چراکه باید اتوبوسها را از برخی مسیرها حذف و یا از مینیبوس یا دوچرخه رایگان در آنها استفاده کرد.
قمی تأمین دوچرخه رایگان از سوی شهرداری را بهصرفه دانست و اذعان داشت: سالانه بالغبر 8 میلیارد تومان برای سیستم حملونقل عمومی باکیفیت فعلی هزینه میشود درحالیکه میتوان این هزینه را برای توسعه ناوگان عمومی شهر هزینه کرد.
ممانعت از فعالیت تاکسیهای اینترنتی، مصداق عدم توسعه حملونقل شهری است
قمی با انتقاد از مواضع برخی افراد در خصوص تاکسیهای اینترنتی گفت: ممانعت از فعالیت تاکسیهای اینترنتی مصداق بارز عدم توسعه حملونقل شهری است؛ بنابراین باید تاکسیرانی ما بهجای اینکه با این پدیده مقابله کند همراه شود زیرا که مردم از قیمتهای تاکسیها ناراضی هستند و وقتی تاکسیرانی به بخش خصوصی اجازه رقابت ندهد رانت به وجود میآید.
وی افزود: مردم نیز از تاکسیها با قیمتهای گزاف استقبال نمیکنند پس بهجای اینکه با پدیده تاکسیهای اینترنتی برخورد شود باید تاکسیرانی مدل مدیریتی خود را از سنتی به مدرن تغییر دهد و در بالا بردن رضایت عمومی تلاش کند.
ترمیم ناوگان عمومی بهصورت پلکانی
ونوس عامری رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر یزد هم بابیان اینکه آخرین بار از اتوبوس مدتها پیش استفاده کردم اما از تاکسی استفاده میکنم اظهار داشت: اتوبوسهای شهری در شأن مردم ما نیستند و شرایط فعلی ناوگان عمومی ما حاصل سوء مدیریتهای انباشتهشده است.
عامری تأکید کرد: ناوگان عمومی امروز شهر یزد نیازمند بودجهای هنگفت برای ترمیم است البته جمعی از نخبگان یزد روی سامانه حملونقل در حال انجام کار علمی هستند تا با برنامهریزیهایی که انجام خواهد شد طرح ترمیم ناوگان عمومی بهصورت فاز به فاز و پلکانی اتفاق بیفتد
ناوگان اتوبوسرانی یزد باید با کمک دولت نوسازی شود
سید محمدعلی پاکنژاد هم در خصوص استفاده خود از ناوگان عمومی گفت: در شورای چهارم بیشتر از ناوگان عمومی استفاده میکردم اما به دلیل اینکه در یک سال گذشته بیشتر از دوچرخه برای رفتوآمد استفاده میکنم در این دوره کمتر از این ناوگان استفاده کردم اما میدانم که اتوبوسهای شهری وضعیت مناسبی ندارند و ضمن اینکه فرسوده هستند از سیستم سرمایشی هم بیبهرهاند.
پاکنژاد اضافه کرد: به نظر بنده باید ناوگان فرسوده عمومی با کمک دولت نوسازی شود و در کنار نوسازی مدیریت منابع نیز صورت گیرد یعنی ناوگانهای جوانتر نیز مرمت و بازسازی شوند.
راهاندازی بی آرتی و استفاده از حملونقل ترکیبی برای بهبود حملونقل یزد
نائب رئیس شورای شهر یزد نیز بابیان اینکه آخرین باری که سوار اتوبوس شهری شدم دو ماه قبل بوده است، اظهار داشت: سیستم تهویه و سرمایشی این اتوبوسها نامناسب بوده و ناوگان نیاز به جوانسازی دارد اما با توجه به توان مالی شهرداری این اتفاق بسیار دشوار است.
آزادی راهاندازی خط بی آرتی و استفاده از حملونقل ترکیبی را ازجمله طرحهای مدنظر شورا و شهرداری برای بهبود سیستم حملونقل عمومی یزد دانست و اظهار داشت: برای تحقق این برنامهها ابتدا باید زیرساختهای لازم فراهم شود که در این زمینه نیز در خال رایزنی با دولت برای اخذ اعتبارات لازم هستیم.
مذاکره با بخش دولتی و غیردولتی برای تأمین اعتبار نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر یزد
سخنگوی شورای شهر یزد نیز در خصوص وضعیت ناوگان حملونقل عمومی شهر یزد، گفت: آخرین دفعه چند روز قبل بود که استفاده کردم و شرمنده مردم شدم.
محسن عباسی افزود: یکی از اقداماتی که درزمینهٔ پیاده محوری باید اتفاق بیفتد بحث تقویت حملونقل عمومی است که متأسفانه به دلیل افزایش قیمتها و وضعیت فعلی اقتصادی کار بسیار سختی است. این دلیل نمیشود ما در این زمینه کمکاری داشته باشیم و به همین جهت در حال مذاکره با بخشهای دولتی و غیردولتی برای تأمین اعتبار لازم هستیم.
قیمت اتوبوس نجومیشده است
شهردار یزد نیز که در چند هفته گذشته انتقادات وی در خصوص وضعیت ناوگان حملونقل عمومی یزد در رسانهها بازتاب گستردهای یافته بود، گفت: چندین بار از ناوگان عمومی استفاده کرده و بازدید داشتهام که متأسفانه مناسب و در شأن مردم نیستند و نیاز به جوانسازی دارند.
وی افزود: باید تمام برنامهها به سمت ارتقای ناوگان حملونقل عمومی باشد که البته این ارتقاء نیاز به حمایت دولت و پرداخت مطالبات شهرداریها دارد ضمن اینکه درگذشته اتوبوسها با قیمت یارانهای به شهرداریها واگذار میشد اما در حال حاضر این یارانه وجود ندارد و قیمت اتوبوسها نیز نجومی شده است.
مهدی جمالی نژاد تأکید کرد: تلاش میکنیم تا در سال جاری و آینده تعدادی اتوبوس جدید به ناوگان عمومی تزریق کنیم و در برخی مسیرها نیز از مینیبوسهای مایس استفاده کنیم.
وی در خصوص ساماندهی پایانه سهراه شحنه نیز گفت: متأسفانه پیمانکار این پروژه به تعهدات خود بهموقع عمل نکرد اما با فشارهایی که وارد کردیم سازه آمادهشده و در حال نصب است.
انتهای پیام/9000