ID : 8383163
نیم نگاهی به پشت پرده جنگ های تکراری خنده؛

سود جویی فرهنگی در یزد و دستان آغشته به بی‌قانونی!/شتاب «بنگاه های پول زا » در یزد به بهانه «افسردگی کاذب»


اخیراً تخلفات آشکار تبلیغاتی که در اجرای «جنگ خنده» توسط موسسه فرهنگی برگزارکننده این کنسرت انجام شد نه تنها هیچ کدام از مسئولین ارشاد اسلامی توجهی به آن نکردند؛ بلکه حتی نظارتی هرچند جزئی برآن نشد.

به گزارش یزد رسا؛ مفاهیم  «شادابی» ، «شاد زیستن» و «نشاط اجتماعی» از منظر علوم و افراد متخصص درحوزه‌های مختلف، از نشانه‌های یک جامعه سالم و پویا است که وقتی این عوامل از یک جامعه رخت بربندد، جامعه دچار بروز « افسردگی، انفعال، انحرافات مختلف فردی و جمعی و فرهنگی و ....»  می‌شود.

 

هر چند «شاد زیستن» با فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی در آمیخته شده است ، اما این مهم در استان یزد که معیار بومی و هویت «دارالعباده» را یدک می کشد، اهمیت بسزایی پیدا می کند و بر این اساس مدیران شهری بایستی به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با ایجاد فضاهای شاد و مفرح موجبات رضایت شهروندان را جهت تداوم نشاط مردم در اجتماع فراهم کنند، در غیر این صورت گرایش جوانان به شادی های کاذب و تنزل فرهنگ جامعه را درشاهد خواهیم بود.

 

نظر به اهمیت توجه به «نشاط اجتماعی» جوانان به عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه در توسعه ‌ی همه‌جانبه کشورمان، متأسفانه این مهم در برنامه‌های اصلی مدیران استان یزد جایگاه پر رنگی ندارد و توجه خاصی به این حوزه نمی‌شود به گونه ای که در برخی موارد سوء استفاده های کثیری توسط برخی بنگاه های تجاری از این بستر تاثیرگذار صورت می گیرد.

 

این موضوع که به نوعی ، به صورت مستقیم با فرهنگ جامعه مرتبط می باشد ، در سالی که رهبر معظم انقلاب بر «فرهنگ» تأکید دارند، برای مسئولان ذیربط اساسی تر و قابل توجه تر می نماید .

 

مؤسسات «فرهنگی ـ هنری» یا بنگاه های «تجاری ـ صنفی پول زا» ؟!!

 

چندی است که برخی ازمؤسسات خاص «فرهنگی وهنری» در استان با مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و با استفاده از رانت های اطلاعاتی و ... و به منظور کسب سود و درآمدی افزون، اقدام به برگزاری کنسرت های مستمر و تکراری موسیقی و یا بعضاً با مضمونی طنز گونه می کنند، که در این راستا مسئولین ذیربط در ارشاد اسلامی استان  نه تنها نظارت و دقت کافی بر صدور مجوز برای اجرای این گونه کنسرت ها نمی کنند ؛ بلکه  توجهی به دیگر اهداف و وظایف این مؤسسات فرهنگی ندارند.

 

این در حالی است که مدتی پیش تعدادی از جوانان فعال در ستادهای هاشمی رفسنجانی و روحانی ، طی دیداری محرمانه با معاونان رئیس جمهور، درخواست استخدام در بدنه نهادهای دولتی را داشته اند.

 

لذا وی به جای قول مساعد برای استخدام،پیشنهاد تأسیس موسسات فرهنگی برای عقد قرارداد با نهادهای دولتی برای پوشش برنامه های فرهنگی را به ایشان داده است.

 

اگر مدیران این قبیل مؤسسات فرهنگی و هنری تنها به بهانه اجرای کارهای هنری دلالی و کارچاق کنی را سر لوحه خود قرار داده باشند، در این صورت تنها به دلیل منافع مادی و باندی بنگاه های پول زا ! ارزش هنر و هنرمند دراستان به هویتی جدید و غربی به ویژه در نسل جوان گره خواهد خورد ...

 

اما...


شهروندان یزدی بر این مهم واقفند و سئوالات زیر را بدون پاسخ دیده و لذا برای فرهنگ و هنر اصیل «دارالعباده» احساس خطر می کنند :

 

* آیا فعالیت فرهنگی و هنری صرفاً در حمایت از برپایی چند کنسرت ( آن هم به بهانه افسرده جلوه دادن دروغین مردم یزد ) خلاصه شده است؟!

 

* چرا مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، تنها ظرف 3 ماه گذشته برای یک «موسسه فرهنگی و هنری خاص!» مجوز دو کنسرت تکراری با مضمومن «خنده» در یزد صادر کرده است؟!

 

* آیا کسی می داند که دعوت از چهره های هنری تکراری در یزد با فروش بلیط های اینترنتی بالای 20 هزار تومان و سرکیسه کردن مردم به بهانه کار فرهنگی آن هم با مجوز رسمی از یک دستگاه دولتی طبق ضوابط تنها وظیفه و رسالت اصلی موسسات فرهنگی و هنری جامعه اسلامی نمی باشد؟

 

* چرا مسئولین ذیربط در ارشاد اسلامی با صدور مجوزهای پی در پی برای موسسات فرهنگی ـ هنری خاصی همچون موسسه « ت . آ . ه » و موسسه فرهنگی هنری «ج» و اخیراً نیز موسسه فرهنگی هنری «ع . ف» آنان را به «بنگاه های تجاری ـ صنفی پول زا» تبدیل کردند ؟!

 

دعوت از چهره های هنری چون «حمید ماهی صفت» و «حسن ریوندی» به یزد، آن هم با مجوز رسمی از ارشاد اسلامی استان دو مرتبه طی 5 ماه گذشته توسط این قبیل «موسسات به اصطلاح فرهنگی» (یا به عبارتی صحیح تر بنگاه های صنفی – تجاری) همراه با فروش بلیط های قیمت بالا، برای چه کسانی و یا قشری از جامعه هنردوست دارالعباده یزد سودآور و مفید بوده است؟!

 

آیا همه اقشار کم درآمد جامعه وعموم جوانان یزدی هم  از این برنامه های هنری و به قولی «کنسرت های خنده» بهره مند شده و یا  می شوند؟!

 

با طرح مسائل فوق برای همگان مبرهن و واضح خواهد بود  که اینگونه بی مهری در  اجرای قوانین ارشاد اسلامی  و اعطای مجوزهای پیاپی به این «بنگاه های صنفی ـ تجاری» تنها به واسطه افرادی است که برای آنان صرفاً منافع مادی و سود های کلان اهمیت دارد نه فراهم کردن بستر شادی برای مردم شریف دارالعباده !!!

 

وقتی دستان سود جویان فرهنگی استان به «بی‌قانونی» آلوده می شود!

 

اخیراً تخلفات آشکار تبلیغاتی در اجرای کنسرت  اخیر«حسن ریوندی» در تالار تربیت معلم یزد توسط موسسه  فرهنگی برگزارکننده این کنسرت انجام شده که نه تنها هیچ کدام از مسئولین ارشاد اسلامی توجهی به آن نکردند ؛ بلکه حتی نظارتی هرچند جزئی برآن نشد.

 

 برخی از این تخلفات در قالب سئولاتی که در ذهن مردم استان متبادر است در زیر گرداوری شده که نشان از آلوده شدن دستان سود جویان فرهنگی استان به بی‌قانونی دارد :

 

* مگر قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تبلیغات محیطی- شهری چه مواردی را منع کرده است؟!

 

* آیا تبلیغ برند غربی پوشاک «FIRS» آن هم در اندازه و قد بزرگ برروی صحنه کنسرت و در معرض دید تماشاچیان منع قانوانی ندارد؟!

 

 

آیا تبلیغ کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد، در استان «دارالعباده» ما ممنوع نیست؟!

 

* آیا طبق ضوابط تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد، ممنوع نیست؟!

 

* آیا تبلیغ مردان مدلینگ غرب، کت به دست با موهای بلند، با کراوات و پاپیون!! که ذائقه فرهنگ پوشش جوانان «دارالعباده» از وظایف و رسالت های موسسات فرهنگی و هنری است؟!

 

 

* آیا تبلیغاتی که معطوف به ترویج فرهنگ مبتذل غربی است، در استان یزد با فرهنگ « دارالعباده» سازگار و مجاز شده است؟

 

* آیا تبلیغ « پاپیون» و یا «کراوات» که نمادی از «کروات های پیرو کلیسای کاتولیک غرب » می باشد برروی صحنه کنسرت های خنده ایرانی مجاز است؟!

 

 

باید اذعان داشت: این دست تبلیغات خلاف قانون در اجرای «کنسرت اخیرحسن ریوندی» در یزد در حالی صورت می گیرد که گاه شهروندان یزدی برای تأیید اسم های مورد علاقه شان روزها توسط کارشناسان اداره ارشاد اسلامی معطل می می مانند تا مبادا نام هایی که بر سر در  واحد های صنفی و یا مراکزی که در معرض دید عموم قرار می گیرد، با فرهنگ و زبان ایرانی مغایرت داشته باشد!

 

در پایان انتظار است تا مسئولین اداره فرهنگ و اشاد اسلامی استان در برنامه ریزی  برای برنامه های بومی همخوان با فرهنگ « دارالعباده» و صدور مجوز برای این قبیل موسسات فرهنگی و هنری نظارت و دقت های لازم را اعمال کنند ، تا در افکار عمومی مردم این گونه جا بیفتد که : «اداره ارشاد خود اولین قانون شکن است»!




summary-address :
Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 2.3333333333333335 stars out of 5.