ID : 24471566
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:

ضرورت تعامل انجمن‌های صنفی پایانه بار یزد/با مکانیزه کردن سالن اعلام بار تا حد زیادی می‌توان از فعالیت دلالان جلوگیری کرد


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: با تعامل اداره کل راهداری و حمل و نقل استان با انجمن‌های صنفی پایانه یزد می‌توان بسیاری از مشکلات حمل و نقل استان را حل کرد.

پیرو گزارش یزدرسا در خصوص وضعیت پایانه حمل و نقل بار و کالای یزد و موارد انتقادی مطرح شده از سوی رانندگان مصاحبه ای با محسن صادقیان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان داشتیم.

مدیر کل راهداری و حمل استان یزد در این باره گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد از یکم مهرماه سال جاری با جدا شدن راهداری از بدنه اداره کل راه و شهرسازی استان و و ادغام آن با اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان، اداره کل جدیدی تحت عنوان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان که در حوزه راهداری و حمل و نقل استان فعالیت می کند بوجود آمد.

محسن صادقیان در ادامه افزود: از زمانی که در دهه 70 پایانه یزد کار خود را آغاز کرده است و شرکت های حمل و نقل بار در آن جا مستقر شده اند نفس کار بسیار خوب و مناسب بوده برای تجمیع و اعلام بار برای رانندگان، اما با گسترده شدن حمل و نقل استان و تغییر شرایط در این مسیر نواقصی نیز به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: در بخش حمل و نقل کالا و بار دو انجمن مهم انجمن صنفی رانندگان بار و کالا و انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بار و کالا در پایانه بار یزد تشکیل شده اند که این انجمن ها فوق العاده انجمن های خوبی هستند و تعامل اداره کل با این انجمن ها می تواند بسیاری از مشکلات حمل و نقل بار و کالای استان را حل کند.

صادقیان تصریح کرد: ما نمی توانیم منکر وجود مشکل در پایانه های حمل و نقل بار و کالای یزد شویم و موارد متعددی است که یکی از این معضلات وجود دلالان در سطح پایانه حمل و نقل بار است. عرضه و تقاضای بار است که باعث بوجود آمدن چنین وضعی شده است، زمانی ما با انباشت کالا مواجه ایم اما کامیون برای حمل در اختیار نداریم و گاهی کامیون داریم اما با کمبود بار و کالا برای حمل مواجه هستیم. این ها تاثیرات خود را بر شرکت ها و رانندگان گذاشته است و دلالانی در سطح پایانه های حمل بار و کالای استان راه افتاده اند و در سال های گذشته مشکلات و مسائلی را نیز بوجود آورده اند. جلسه ای با انجمن های پایانه یزد داشته ایم و طرح موضوع شده است و با تعامل این انجمن ها با اداره کل می توانیم حمل و نقل استان را ارتقا داده و مشکلات را حل کنیم.

مکانیزه کردن سالن اعلام بار؛ راهی برای حذف دلالان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه با اشاره به گلایه رانندگان در خصوص کم رنگ شدن نقش سالن اعلام بار در پایانه بار اظهار داشت: یکی از کارهایی که می تواند موجب تقویت سالن اعلام بار و کم شدن نقش دلالان شود، مکانیزه کرده سالن اعلام بار است که با استفاده از آن می توان در خصوص میزان بارهای اعلام شده و یا رسوب شده در سالن شفاف سازی کرده و نتیجه گیری کرد.

محسن صادقیان یکی دیگر از راه های مقابله و برخورد با معضل دلالان را شناسنامه دار کردن دلالان دانست و تاکید کرد: با دوربین های نصب شده در پایانه درصد بالایی از این دلالان را شناسایی کرده و صحبت هایی را با برخی از آن ها داشته ایم.

وی اذعان داشت: با تعامل انجمن های پایانه با یکدیگر و با اداره کل می توان بخش زیادی از مشکلات پایانه را حل کرد زیرا برخی از رانندگانی که بار را از دلالان می گیرند رانندگانی هستند عضو انجمن های صنفی رانندگان هستند و از طرف دیگر برخی از شرکت های متخلفی که با دلالان همکاری می کنند عضو انجمن صنفی شرکت ها هستند، بنابراین این انجمن ها نیز باید با اعضای خاطی خود برخورد کنند.

این مقام مسئول در خصوص بعد نظارتی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در پایانه یزد نیز بیان داشت: خدمات دهی پایانه بار یزد را هر ساله به یک شرکت خودگردان واگذار می کنیم و اکنون مزایده جدیدی در راه است و امیدواریم شرکت جدید بتواند بعد نظارتی را افزایش دهد. در پایانه بار یزد هم نماینده ای از اداره کل در پایانه مستقر است که رانندگان می توانند بلافاصله تخلفات را به نماینده اداره کل گزارش دهند. نباید بین خطای صورت گرفته و شکایت فاصله زمانی زیادی بیفتد و رانندگان سریعا باید تخلفات را گزارش دهند. طبق ماده 11 و 12 مبارزه با تخلفات وظیفه ما برخورد با متخلفین از هر دو صنف است.

 

راهکارهای حل معضل تقسیم‌بندی حوزه‌های جغرافیایی

صادقیان در پاسخ به انتقاد برخی از اعضای انجمن صنفی رانندگان در خصوص ناعادلانه بودن تقسیم بندی حوزه‌های جغرافیایی استان گفت: در زمانی که پایانه بار یزد شکل می گرفته در شهرستان های اطراف یزد به دلیل نبود بار و کالا شرکت هایی نیز وجود نداشتند و اگر بار و کالایی هم قرار بوده منتقل شود توسط شرکت های پایانه بار یزد اعلام و بارگیری می شده ولی به مروز زمان با ایجاد کارخانه های متعدد در شهرستان ها شرکت های بارابری شهرستان نیز شکل گرفته اند و بر اساس قانون می توانند بار و کالاهای شهرستان های خود را اعلام کنند و همین موضوع باعث اختلاف شده است. این حوزه جغرافیایی برای شهرهای دور خوب است اما برای شهرهای نزدیک یزد به معظلی تبدیل شده و ما سعی داریم تعاملی را بین انجمن صنفی های این شهرستان ها و انجمن صنفی های مرکز استان برقرار کنیم تا بتوانیم این معضل را رفع کنیم.

محسن صادقیان افزود: یک راه دیگر این است که بر اساس طبقه بندی های که شرکت ها را به شهرستانی، استانی و کشوری تقسیم می کند، شرکت های پایانه بار یزد را ارتقا داده و از شرکت های شهرستانی به استانی و کشوری ارتقا دهیم که در صورت ارتقا می توانند از دیگر حوزه های جغرافیایی نیز بار جذب کرده و در سطح پایانه بار یزد توزیع کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل استان در ادامه با اشاره به گلایه رانندگان در خصوص پایین بودن نرخ کرایه حمل و نقل بار و کالا اظهار داشت: حقیقت این است که قیمت و کرایه حمل و نقل بار و کالا بر اساس سیستم عرضه  کالا است اما هر شهرستانی نیاز به تغییر تعرفه حمل و نقل باشد انجمن‌های صنفی درخواست های خود را به اداره کل انتقال دهند که پس از بررسی کارشناسی و مشورت با دیگر انجمن ها می توان در خصوص آن تصمیم گیری کرد، چنانچه این افزایش تعرفه در شهرستان بافقانجام شد.

وی در خصوص حوزه مسئولیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در مورد جاده های استان نیز تاکید کرد: تمام جاده های اصلی ، شریانی، فرعی و روستایی آسفالته استان نگهداری و راهداری آن با ما است، اما در ساخت آن دخالتی نداریم. پس از احداث جاده کارشناسان ما آن را بر اساس استانداردها بررسی و در صورت تایید استاندارد آن را تحویل می گیرند و مسئولیت جاده از آن پس با ما خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: هیچ جاده ای بدون طراحی و بدون استاندارد طراحی و ساخت نشده است ولی بواسطه تغییر استانداردها و ارتقای آن ها با نقاط حادثه خیزی مواجه هستمی که رفع این نواقص وظیفه ما است. کمیته ایمنی و تصادفات را فعال کردیم برای جزیه و تحلیل بررسی علت تصادفات که با استفاده از بانک های اطلاعاتی تصادفات موارد را بررسی و تصمیمات اصلاحی را اجرا کنند. در خصوص مسیر پرحادثه گردنه علی آباد به دهشیر اقداماتی را برای پیشگیری صورت دادیم و تیم های کارشناسی ما در حال بررسی های بیشتر موضوع هستند.

محسن صادقیان در پایان مهمترین اهداف و برنامه های خود را در حوزه راهداری کاهش سهم جاده در تصادفات، در حوزه حمل و نقل مسافر برند سازی هستم شرکت های حمل و نقل مسافر استان و در حوزه حمل و نقل بار و کالای استان ساماندهی و رفع نواقص کنونی و تلاش برای بازسازی ناوگان فرسوده حمل بار و کالا دانست.

انتهای پیام/آ




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.