فضیلت اعتکاف و ماه رجب در گفتار امام جمعه ابرکوه
به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، فضیلت های ماه رجب و اعمال اعتکاف در گفتار حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه را در اینجا بخوانید:
از جمله فضيلت های ماه رجب آن است كه ايام البيض در آن واقع شده يعنى سه روز اعتكاف براى خدا و روزه دارى. انسان به طور فطرى در پى دستيابى به كمال و پرورش ابعاد وجودى خويش است، لذا خلوت گزينى در منزل دوست گامى مهم در جهت رسيدن به اين مقصد بزرگ انسانى است.
اسلام، فكر جدايى از مردم و زندگى دنيا، گوشه نشينى و كناره گيرى از مردم و رهبانيت را باطل و ناپسند دانسته است، اما اعتكاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت به خويش و خداى خويش قرار داده تا كسانى كه از هياهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته شده اند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت كنند و توسط ارتباط جان و روح خود با خالق هستى با ايمان و اعتقادى راسخ به سوى سعادت دنيا و آخرت گام بردارند.
اعتکاف راهی برای مقابله لا تهاجم فرهنگی بیگانگان
اعتکاف راهى براى مقابله با تهاجم فرهنگ و روی آوردن به فرهنگ دینی است و آثار و برکاتی دارد از جمله اینکه: در فرهنگ اسلامى روى آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره بردارى از فيض معنوى آن، جهاد مقدس نيز هست؛ زيرا اين مراسم عبادى - معنوى، نقش بسيار مهمى در رويارويى با نفوذ فرهنگ بيگانه ايفا مى كند.
اعتکاف در حقیقت کلاس درس خود سازی است زیرا جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شيرين ايمان و انس با خداوند را مىچشد، لذت هاى مادى و شهوانى در ديدگانش، حقير و بى ارزش مى شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دينى گرفتار نمى شود.
از سوى ديگر، اعتکاف پيامى عملى و درسى عبرت آميز براى مردم دارد و آن اینکه حضور جمعى از مؤمنان در مسجد براى عبادت، در حقيقت نوعى دعوت به خداپرستى و دين مدارى است و آثار سازنده اى بر جامعه خواهد داشت، از همين رو، در رويارويى با تهاجم فرهنگى دشمن نبايد نقش مؤثر سنت هايى كه در باور عمومى مردم ريشه هاى عميق دارند، ناديده گرفته شود. بى ترديد مساجد، حسينيه ها، تكايا، هيأت هاى مذهبى، زيارت و اعتكاف، نقش مهمى در تربيت جامعه و گسترش فرهنگ دينى ايفا كرده و مى كنند. اين مقوله ها با آثار مثبت جانبى كه دارند، اهرم هاى توانمندى در مقابله با فرهنگ بيگانه اند.
نقش اعتکاف در زندگی ماشینی
در دوران ما تهاجم دشمن ابعادى گسترده يافته است، ولى اين حركت استعمارى، دست كم ريشه اى چند صد ساله دارد و همين پديده هاى سنتى همچون اعتكاف، مردم ما را در طول سال هاى متمادى در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه مصونيت بخشيده است؛ اما اهميت آن و نقش بهسزايى كه در تصفيه و تزكيه انسان دارد براى بسيارى از مسلمانان ناشناخته مانده است.
از اين رو جا دارد ما با درک صحیح از اعتکاف و آثار و برکات معنوی و سازنده آن ، اين سنت ديرينه محمدى را آنگونه كه شايسته است، عملی سازیم .
در عصر ما كه زندگى ماشينى و پيچيدگى هاى آن، ديدهگان انسان را به خود خيره كرده، و فساد مثل تار عنکبوت در زندگی ما طنیده و روابط اجتماعى با انگیزه های مادِّی گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمى انسان به جلوه ها و مظاهر مادى توسعه يافته است، تأكيد بر نقش سازنده اعتكاف، ضرورتى دو چندان مى يابد؛ زيرا اعتكاف انس با معشوق است كه زمينه را براى گسستن فرد از سرگرمى هاى کاذب و پوچ فراهم مى آورد و انسان را با خداوند پيوند مى دهد و از آفت خدا فراموشى و از خود بيگانگى نگه مى دارد.
از آفت خدا فراموشى و خود فراموشى، چاره انديشى نموده است. اينها همه نشان مى دهد با آنكه روح تعاليم اديان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه هايى كه او را با درون خود پيوند دهد نيز محتاج است.
اعتکاف راهی برای برآورده کردن نیازهای روحی
راز اين امر روشن است؛ معمولا حضور پيوسته و دائمى در عرصه اجتماع و كار و تلاش عملى، رفته رفته روحيه عملگرايى را در انسان تقويت مى كند.
پيدايش اين روحيه چه بسا انسان را از درون تهى مى كند تا آنجا كه به چيزى جز عمل بيشتر نينديشد. شخص عملگرا و عملزده حتى گاه فرصت نمى يابد نتايج كارها و تلاش هاى خود را هم به درستى ارزيابى كند لذا اعتكاف زمينه مناسبى است تا انسان به كاوش درباره انگيزه ها و روحيات خويش بپردازد و براى رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. بنابراين اعتكاف با ويژگى هايى كه اسلام براى آن در نظر گرفته، پاسخى است به اين نياز روحى و فرصتى است مغتنم براى رو آوردن به خود و خداو کم کردن تعلّقات دنیا.
اهمیت و فضیلت اعتکاف از دیدگاه رسول خدا (ص) و امام صادق (ع)
اهمیّت و ارزش اعتکاف در سیره مقدس نبوی بیان شده که آن حضرت با وجود مسؤوليت بزرگ اجتماعى كه بر دوش داشت، خود را از اعتكاف بى نياز نمى دانست چنانكه در حديثى از امام صادق(ع) آمده است: «رسول خدا در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مسجد معتكف مى شدند و براى آن حضرت خيمه اى كه از مو بافته شده بود، در مسجد برپا مىشد. پيامبر(ص) براى اعتكاف آماده مى شدند و بستر خويش را جمع مى كردند.»
در حديث ديگرى از امام صادق(ع) آمده است: «كانت بدر في شهر رمضان و لم يعتكف رسول الله(ص) فلما ان كان من قابل اعتكف عشرين. عشرا لعامه و عشرا قضاء لما فاته»؛ جنگ بدر در ماه رمضان رخ داد، ازاين رو رسول خدا موفق به اعتكاف نشدند. آن حضرت در ماه رمضان سال آينده يك دهه را به عنوان همان سال اعتكاف نمودند و يك دهه را نيز به عنوان قضاى سال قبل.
رسول خدا(ص) افزون بر اهتمام عملى نسبت به اعتكاف، با بيان فضايل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام اين عمل تشويق مى نمودند. در حديثى از آن حضرت آمده است: «اعتكاف عشر في شهر رمضان تعدل حجتين و عمرتين؛ يك دهه اعتكاف در ماه رمضان همچون دو حج و دو عمره است.»
گرچه اين حديث ناظر به اعتكاف به مدت ده روز و در ماه مبارك رمضان است، ولى اعتكاف در كمتر از اين مدت (به شرط آنكه از سه روز كمتر نباشد) در غير ماه مبارك رمضان مخصوصا «ايام البيض» در ماه رجب به اندازه خود فضيلت و ثواب دارد.
اعتکاف زمینه ساز قرب الی الله
اعتكاف از عبادت هاى مهم اسلامى است كه موج جديد معنويت خواهى را پديد آورده است. اعتكاف نوعى كناره گيرى از فضاى متداول زندگى است براى اينكه انسان خلوتى داشته باشد و زمينه حضور و قرب الى الله براى او حاصل شود.
در مناسك مذهبى و عرفانى مكتب اهل بيت (ع) يك نكته محورى وجود دارد و آن، پيوند اين مناسك و مراسم با ولايت است. در اعياد قربان و غدير و فطر كه مهمترين اعياد شيعه هستند، در همه مناسك، توجه به مقصد وجود دارد. بنابراين در فضاى فرهنگ اسلام مناسك عرفانى و معنوىاى كه به ما آموزش داده شده، متفاوت با راهکارهای معنوی ديگر است.
امیدوارم خدای متعال توفیق کسب بندگی را بویژه در ماههای رجب و شعبان و رمضان عنایت فرماید.
انتهای پیام/ ف
Related Assets:
- مردم باید باور کنند خرید کالای خارجی یعنی نابودی تولید و اشتغال داخلی
- «واردات بی رویه» توسعه اشتغال اجنبی ها و آسیب رسانی به اقتصاد داخلی است
- حجت الاسلام برهان نماد عینی ولایتمداری و دین محوری بود
- خروج از رکود اقتصادی و تولید بیشتر در سایه مدیریت جهادی
- سهم بسزای بنیاد مسکن ابرکوه در ساخت واحدهای مسکونی/ 20 واحد مسکونی فراغه آماده فروش است