Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در جمع دانش آموزان ابرکوهی بررسی شد

آثار احترام گذاشتن و بی احترامی به والدین، بر زندگی فردی جوانان


مربیان کانون شهید چمران آثار احترام گذاشتن و بی احترامی به والدین را با حضور تعداد 35 دانش آموز مقطع متوسطه اول بررسی کردند.

به گزارش سرو ابرکوه،  دو کارگاه اخلاقی « بررسی آداب احترام به والدین» در دو نوبت صبح ویژه پسران و عصر ویژه دختران دانش آموز در کانون شهید چمران کمیته امداد امام خمینی(ره) ابرکوه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن تولایی کارشناس مسائل دینی، در  کلاس پسران در قالب بازی و سرگرمی، احادیث و روایات احترام به والدین را آموزش داد و گفت: رعایت حقوق دیگران باید همواره سرلوحه برنامه عملی یک مسلمان باشد و رعایت حقوق والدین یکی از مهمترین برنامه هایی است که خداوند در قرآن کریم بعد از سفارش به تقوا به آن امر کرده است.

تولایی بیان کرد: زیبا سخن گفتن، به نرمی بیان کردن مطالب، داشتن سعه صدر، جلوتر از پدر و مادر راه نرفتن، از مهمترین آداب احترام به والدین است.

جمیله شفیعی کارشناس مسائل دینی در کارگاهی که با حضور 17 نفر از دختران برگزار شد گفت: احترام گذاشتن یعنی قدرت و توانایی آنها را بشناسید و این یعنی بدانید که آنها در مقامی بالاتر از شما قرار دارند و حق دارند برای شما قانون تعیین کنند و مجبورید از این قوانین پیروی کرده و به آنها احترام بگذارید؛ اما اگر این قانون ها عادلانه نبود چه؟ یادتان باشد قوانین آنها همیشه در جهت صلاح و منفعت شماست و دلیل آن این است که آنها واقعاً دوستتان دارند و به فکر شما هستند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: با والدینتان باید زد چرا که  ارتباط و گفتگو بهترین راه است. خیلی ها بعد از مرگ والدینشان افسوس می خورند که به اندازه کافی با آنها حرف نمی زده اند.

وی همچنین به روایت های معصومین علیهم السلام در خصوص لزوم توجه به والدین تاکید کرد: در اسلام آنقدر که به احترام و تکریم پدر و مادر توصیه و سفارش شده، نسبت به دیگران توصیه نشده است و آثار مطلوب و بزرگی که در پی این احترام و قدردانی نصیب انسان می شود. بر کسی پوشیده نیست و از آن اموری است که در نزد خدای حسابگر، جایگاه عظیمی دارد.

شفیعی افزود: قرآن کریم نیز به این مسئله توجه نموده، مثلا درآیه 14 سوره لقمان می فرماید: «وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ».این آیه به مشقت های مادر هنگام بارداری و پس از آن اشاره کرده و آن را جداگانه ذکر می کند، تا انسان را به یاد گذشته خویش بیندازد و از این طریق بیشتر قدردان زحمت ها و رنج های مادرش باشد.

در پایان هر دو کارگاه از مطالب مطرح شده، سئوالاتی بیان و به پاسخ های درست جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام / ک




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد