Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


آموزش کودک و خانواده در پیشگیری از کودک‌آزاری بسیار ضروری است


جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت آموزش کودک و خانواده در پیشگیری از کودک‌آزاری گفت: بیشتر کودک‌آزاری‌ها توسط مراقبان کودک صورت می‌گیرد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدبانو؛ میزگرد تخصصی بررسی و ارائه راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری با حضور دکتر حسین افراسیابی جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه، دکتر حسینعلی دهقانی زاده مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه، دکتر محمدعلی صادق پور معاون پیشگیری بهزیستی یزد و حمیده قائمی زاده کارشناس مسئول فوریت‌های اجتماعی بهزیستی برگزار شد.

در این میزگرد دکتر حسین افراسیابی جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه سالانه چندین میلیون کودک آزاری در برابر کودکان اتفاق می افتد، گفت: بیشتر کودک‌آزاری‌ها توسط مراقبان کودک صورت می‌گیرد که این تلخ‌ترین بخش کودک‌آزاری است. اغلب کسانی که کودک‌آزاری انجام می‌دهند واقعا نمی دانند که چه بر سر کودک می‌آورند.

وی با بیان اینکه این تصور عمومی وجود دارد که افرادی که کودک آزاری می کنند، متفاوت از دیگرانند در حالی که آنها هم مانند دیگر انسان‌های عادی هستند، تصریح کرد: بخش عمده ای از رفتارهای کودک‌آزاری علیه کودکان نشأت گرفته از مجموعه ای از فشارها و عوامل ساختاری اجتماعی است.

افراسیابی انزوای اجتماعی، سرایت بین نسلی، خلع گفت‌وگو، نظام مراقبت اجتماعی کودک و بزرگ‌سال و تأخر جامعه‌پذیری، هنجارهای فرهنگی، خلاء گفتگو را از عوامل شرایط اجتماعی در پدیده کودک‌آزاری بیان کرد و گفت: والدینی که با فرزندان خود رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه دارند آن‌ها هم در آینده با فرزندانشان همین رفتار را خواهند داشت.

دکتر حسینعلی دهقانی زاده مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه هم بابیان اینکه عوامل روانشناسی و روان‌شناختی در کودک‌آزاری نقش دارد، گفت: یک برنامه آموزشی مدون برای پیشگیری از این معضل نداریم.

وی افزود: اگر یک مورد آزار و اذیت قرار گیرد بسیار مهم است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود بنابراین باید به آموزش در این زمینه توجه شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد دکتر صادقی پور نیز گفت: آموزش والدین درزمینهٔ رفتار درست با کودکان باید قبل ازدواج صورت گیرد.

وی افزود: اگر یک مورد آزار و اذیت قرار گیرد بسیار مهم است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود بنابراین باید به آموزش در این زمینه توجه شود.

دکتر صادقی پور معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد نیز گفت: آموزش والدین درزمینهٔ رفتار درست با کودکان باید قبل ازدواج صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در خانواده‌های درگیر اعتیاد کودک‌آزاری بیشتر رخ می‌دهد که در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود.

حمیده قائمی زاده کارشناس مسئول فوریت‌های اجتماعی بهزیستی یزد در ادامه این میزگرد گفت: کودکان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه هستند و خطر تعرض افراد گوناگون در خانواده یا اجتماع همواره آن‌ها را تهدید می‌کند. 

وی افزود: آزار و اذیت به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد و متأسفانه گاهی کانون خانواده عرصه‌ای برای بروز خشونت و درد رنج برای کودکان است.

گفتنی است؛ در میزگرد بررسی و ارائه راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری؛ عوامل و علت وقوع کودک‌آزاری، راه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آزار کودکان در ابعاد و زمینه های مختلف از جمله جسمی، روحی و روانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت

لازم به ذکر است؛ در این میزگرد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان، مدیرکل امور بانوان، مدیرکل و معاونین بهزیستی استان و جمعی از فعالین اجتماعی حضور داشتند.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد