Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یاداشت/

خام فروشی نفت و معادن در تضاد با اقتصاد مقاومتی


در زمانه ای که مستکبران عالم از هر اهرمی برای تحت فشار قرار دادن پابرهنگان عالم دریغ ندارند و سوگند براندازی اسلام عزیز را علنی کرده اند، ما در اقتصاد کشورمان با معضلی ریشه دار به نام خام فروشی مواجه هستیم که

سرو ابرکوه؛

در زمانه ای که مستکبران عالم از هر اهرمی برای تحت فشار قرار دادن پابرهنگان عالم دریغ ندارند و سوگند براندازی اسلام عزیز را علنی کرده اند، ما در اقتصاد کشورمان با معضلی ریشه دار به نام خام فروشی مواجه هستیم که معنای واقعی اش درعرصه سیاست جز چوب حراج زدن به سرمایه ملی و اتلاف این برگ برنده بین الملی و کمیاب کشورمان در مقابله با حملات بی رحمانه سیاسی و به ظاهر قانونی جامعه استکبار جهانی و نیز انفعال اقتصادی معنای دیگری را به همراه ندارد.
اینکه خام فروشی را فقط محصول دولت یازدهم بدانیم از انصاف به دور است و حقیقت آن است که دولت ها عمدتا در استمرار این وضعیت بدخیم به اندازه قصوریا تقصیرشان دخیل اند، البته عدم توجه به زیرساخت ها یا نقص تدابیر ریشه ای جهت عملیاتی کردن این شعار و جلوگیری کردن از این خسران آشکار، کوتاهی دولت ها را بیشتر عیان می کند.
به هرحال نباید فراموش کنیم که جنگ نامتوازن جهان استکبار امروز جدای از اعتقادی بودن، بر سر منابع و انرژی است و از آنجا که این نیاز، تمام ناشدنی است، خود دلیل محکمی بر اهمیت پرداختن به این مسئله در تمام عرصه های انرژی و معادن می باشد .
و اما در کنار عقل، آنچه که ما را از خام فروشی منع می کند تعالیم غنی و مستدل سبک اقتصاد اسلامی است، که جامعۀ اسلامی را امر به تولید محوری می کند و مسلمین و در راس حکومت، مسئولان را از اسراف در هر امری خصوصا اسراف در واردات منع می کند. چرا که این امر جدای از ایجاد وابستگی و اضمحلال استقلال اقتصادی مطلوب، باعث پدید آمدن تقاضای کاذب، مصرفی کردن اجتماع، زیان رساندن به مواد اولیه و نابسامانی اقتصادی می شود.
همچنین از طرفی اسلام، اقتصاد آزادی که متلازم با عدالت نباشد را نیز مردود می داند و بر هر گونه تولیدی نیز مهر تایید نمی زند و شدیدا با تولید سرمایه داری(تولید اشرافی و تجملی) مقابله می کند و در مقابل از تولید اسلامی(تولید کالای مورد نیاز و ضروری جامعه) حمایت می نماید. که عملا پرداختن به اقتصاد مقاومتی راهکار بسیار مناسب و مفیدی می تواند باشد.
در سبک اقتصاد اسلامی، اسلام، جامعه ی تجاری را چه در سطح خصوصی چه درسطح حکومت، امر به تولید با دو ویژ گی می نماید:
1- نیاز مندی عمومی 2- نفع عمومی
لذا اگر امروز بازار های ما آکنده از کالاهای تجملاتی، وارداتی مصرفی و غیر ضروری شده است، نشان دهنده آن است که سبک اقتصادی اسلامی از جامعه رخت بسته و مصرف گرایی جایگزین آن شده که اگر این  چنین ادامه یابد بلا شک ستون های اقتصادی ما متزلزل شده و زمینه تسلط بیگانگان بر مصالح امت اسلام مهیاتر می گردد.
لذا می طلبد در سال " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " اعتنایی ویژه، خارج از هر گونه شعار و حزب گرایی به مسئله تولید و پرهیز از خام فروشی نفت، معادن و ... پرداخته و با پیوند زدن علم و صنعت از پتانسیل دانش راکد در جامعه نهایت استفاده را نموده تا بیش از این متحمل خسارات مادی و معنوی نشده و انشاالله راه کمال را بر مبنای فرمایش رهبر حکیم و بصیر مان بپیمایم.
                                                                                                                                               

هاشم تقدسی
 تیرماه 1393
و السلام علی من اتبع الهدی




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد